2019-11-27, 21:38
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Det här är från boken;koranens budskap översatt av Knut Bernström. Så gott det går att översätta till svenska vågar jag påstå.
Alltså Koranen på svenska,så gott det går. Tack Knut. Eller nåt.
Vissa av guds egenskaper och hans vilja eller önskan med oss är förklarade.
Han kunde lika gärna vara Hon eller Hen vad mig anbelangar.
Intressant. Varför skulle Gud vara mer lik mannen? Kvinnan är ju inte dålig i sig. Absolut inte ; ) Nej Gud är ju större. Vågar jag säga. Alltså äldre. Samt nyare. Tidlös.
Vi är ju faktiskt så gott som omöjliga.Något gjorde det möjligt. Och det är fantastiskt! Guds folk förstår sig på Hans skapelse Liv, vågar jag också tycka. Även mig
Jag är glad att vi har Jesus. Det är ok.
Jag älskar kvinnor, män och människor. Fel förekommer.

Nu fortsätter du ju att beskriva gud även fast gud inte går att beskriva... varför gör du detta?
Citera
2019-11-27, 21:41
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nu fortsätter du ju att beskriva gud även fast gud inte går att beskriva... varför gör du detta?
Varför frågar du så dumt? Stå ut med mig. Jag kan inte beskriva Gud därför gör jag inte det om än det verkar så.
Gud är här med oss och Jag är helt trygg i Dina händer nu. Om än mer eller mindre obekväm nu. Så stor är Min Gud att jag kan ge Honom större räckvidd. Så stor är Hon att Han hinner med oss alla samtidigt även när vi inte förstår det. Han känner med Dig som kvinna och med Dig som man. Och med Dig som människa. Det är en tuff miljö för somliga av oss om inte alla till synes. Vi fixar det och vi är tillräckliga. Nåt kan vi ge. Du är Jag och Jag är Du. Peace and love.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-11-27 kl. 21:57.
Citera
2019-11-27, 21:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Varför frågar du så dumt? Stå ut med mig.

Varför? Jo för att jag gillar inte den här grejen att folk som tror på gud ofta känner sig så tvungna att beskriva gud trots att dem själva och doktrinerna säger att det inte går att göra. Ibland får jag uppfattningen att troende inte ens har läst sin egen doktrin, vilket gör det ännu mer flummigt när denna någon försöker beskriva gud eller lära mig någonting om dennes egna tro.

Det är oärligt.
Citera
2019-11-27, 21:53
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jahaja. Som Para Brahman menar du? Isf håller jag med.
'
Njae, inte riktigt. Men typ nästan kanske men faktiskt inte.

För att förklara likheten/skillnaden:
Både Para Brahma och Gud skulle kunna ses som liknelser till nollpunktsenergi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollpunktsenergi
Citat:
Nollpunktsenergi är den lägsta möjliga energi som ett kvantmekaniskt fysikaliskt system kan ha och det är energin i systemets grundtillstånd.

[...]
Alla kvantmekaniska system har en nollpunktsenergi. Uttrycket nämns ofta i samband med nollsvängningar i kvantharmoniska oscillatorers grundtillstånd. I kvantfältteori är det en synonym till vakuumenergi, energimängden som förknippas med vakuumet i det tomma rummet. I fysikalisk kosmologi är vakuumenergien upphov till den kosmologiska konstanten. [1]

Men i min mening är Gud inte riktigt samma sak, trots vissa likheter.
Vilket väl har framgått vid det här laget?
Dock får jag nog erkänna att nollpunktsenergien är det närmaste en beskrivning man kan komma.
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-27 kl. 22:02.
Citera
2019-11-27, 22:01
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Varför? Jo för att jag gillar inte den här grejen att folk som tror på gud ofta känner sig så tvungna att beskriva gud trots att dem själva och doktrinerna säger att det inte går att göra. Ibland får jag uppfattningen att troende inte ens har läst sin egen doktrin, vilket gör det ännu mer flummigt när denna någon försöker beskriva gud eller lära mig någonting om dennes egna tro.

Det är oärligt.
Jag sa inte att jag håller med Gud om Gud. Det är föränderligt. Gud har gjort oss till gudar. Vi är lite lika Gud.
Äsch jag ska hålla truten men tack för din åsikt. Gilla mig eller ej. Jag vet ju inget. Kan bara ana lite. Och försöka lite mer. Försöka försöka lite mer. Kram.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-11-27 kl. 22:06.
Citera
2019-11-27, 22:12
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag sa inte att jag håller med Gud om Gud. Det är föränderligt. Gud har gjort oss till gudar. Vi är lite lika Gud.
Äsch jag ska hålla truten men tack för din åsikt. Gilla mig eller ej. Jag vet ju inget. Kan bara ana lite. Och försöka lite mer. Försöka försöka lite mer. Kram.

Äsch det är bara en åsikt jag har, jag tycker yttrandefrihet är viktigare och således anser jag att du fortfarande ska beskriva gud om du vill göra det. Låt inte mina åsikter hindra dig egentligen. Kram.
Citera
2019-11-27, 22:31
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Äsch det är bara en åsikt jag har, jag tycker yttrandefrihet är viktigare och således anser jag att du fortfarande ska beskriva gud om du vill göra det. Låt inte mina åsikter hindra dig egentligen. Kram.
Måste säga att fan vad fint citat du har där. Det hjälpte mig nu. Tack. Nu bryr jag mig igen lite mer.
Citera
2019-11-28, 04:28
Bannlyst
Citat:
Mja, naturlagarna finns ju där även om ingen har ideér om dem. De fanns långt innan människan och är i högsta grad fysiska.
Men våra förklaringar på dem är ideér, det är kanske så du menar?
Beror på hur du definierar "fysiska".
Du kan inte se, höra eller känna naturlagarna.
Konceptet "materialism" är logiskt ohållbart. Varken Big-Bang eller kvantfluktationer "börjar" i materien.
Atomen är tomrum och energi. Energi är ett koncept som beskriver matematiska förhållanden mellan "fysiska" fenomen.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2019-11-28 kl. 05:02.
Citera
2019-11-28, 05:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Absolut, naturligtvis skulle jag det.
Skulle t.o.m gå så långt som att hävda att denna entitet i.s.f är totalt allsmäktig,
i den mening att denne då varit det enda i historien med någon som helst makt. Alltings orsak.
Skulle då också vilja hävda att ingenting någonsin skulle kunna vara tänkande, Om sådant vore fallet.
Om jag trodde på en sådan entitet skulle jag tacka den dagligen för min plats i detta magnifika universum den orsakat.

Dilemmat med ett sådant resonemang är att vi är tänkande varelser. Medvetande existerar och i och med det är tanke och medvetande en del av naturen. Om vi kan tänka så borde även andra varelser kunna tänka och överlägsna tänkande medvetanden är inte omöjliga.
Citera
2019-11-28, 09:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Beror på hur du definierar "fysiska".
Du kan inte se, höra eller känna naturlagarna.
Konceptet "materialism" är logiskt ohållbart. Varken Big-Bang eller kvantfluktationer "börjar" i materien.
Atomen är tomrum och energi. Energi är ett koncept som beskriver matematiska förhållanden mellan "fysiska" fenomen.

Ja, det kanske beror på hur man definierar "fysiska". Men jag kan absolut känna gravitationen...
Citera
2019-11-28, 09:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Njae, inte riktigt. Men typ nästan kanske men faktiskt inte.

För att förklara likheten/skillnaden:
Både Para Brahma och Gud skulle kunna ses som liknelser till nollpunktsenergi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollpunktsenergi

Men i min mening är Gud inte riktigt samma sak, trots vissa likheter.
Vilket väl har framgått vid det här laget?
Dock får jag nog erkänna att nollpunktsenergien är det närmaste en beskrivning man kan komma.

Så din version av gud uppstod med Big Bang?
Citera
2019-11-28, 09:47
Bannlyst
Citat:
Så din version av gud uppstod med Big Bang?
Ordningen är evig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in