Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Skulle du även kalla det Gud om det skulle vara något så enkelt som en första atom-stor ovetande och otänkande "dominobricka" i en lång kedja av händelser?
Absolut, naturligtvis skulle jag det.
Skulle t.o.m gå så långt som att hävda att denna entitet i.s.f är totalt allsmäktig,
i den mening att denne då varit det enda i historien med någon som helst makt. Alltings orsak.
Skulle då också vilja hävda att ingenting någonsin skulle kunna vara tänkande, Om sådant vore fallet.
Om jag trodde på en sådan entitet skulle jag tacka den dagligen för min plats i detta magnifika universum den orsakat.
Däremot tror jag varken på en sådan allsmäktig entitet,
eller att kausaliteten i naturen är så enkel som en kedja av dominobrickor.
Kvantmekaniken med exempelvis dess osäkerhetsprincip och fenomen som sammanflätning o.s.v tillsammans med det självklara faktum att mikro- och makrokosmos någonstans överbryggas ser jag som indicier på detta.
Tror du att du tänkt självständigt någon gång?
Citat:
Utan förutsägbara modeller skulle vetenskap vara mycket svårare att utföra, ja.
Om inte förutsägbarheten garanterades av
någonting skulle vetenskapen inte bara vara svår, den skulle vara omöjlig.
Citat:
Om det finns en sådan essens vet jag inte om den skulle kvalificera som någon gud.
Vad har du för nödvändiga villkor för att klassa något som en 'gud' då?
Det duger inte med en entitet som är universums genomgående kärna,
och inte heller en som t.om ensamt och perfekt determinerat universum?
Är det nödvändiga attributkraven för er ateister helt simpelt 'icke-existerande', ’overklig’ och 'omöjlig'?
Citat:
Som ett tankevirus. En idé som utvecklas. En meme.
Då förstår jag helt fullt att du inte tror att detta
något ("Gud") är något reellt verkligt.
Jag tror inte heller att idén du har om 'Gud' motsvarar något som faktiskt existerar..
Tycker du att '
sanningen' också är ett "tankevirus, en idé som utvecklas eller en meme"? Det skulle jag kunna hävda.
Begreppet 'sanningen' är i allra högsta grad en meme i utveckling.
Citat:
Att handling följs av konsekvens, kausalitet, är ingenting jag bestrider. Däremot att man kan förutsätta att allt föregås av något så komplext som en gud behöver jag mer belägg för.
Enligt mig skulle Gud av nödvändighet också vara det minst komplexa i universum. Vi har helt enkelt olika perspektiv.