Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-26, 23:42
  #769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Något är rejält ruttet i den här historien, bidragsfusket i sammanhanget ser jag mest som en rökridå...

Sammanfattningsvis;
Najah al-Sammiri kommer till Sverige 2009 och får PUT, lägenhet och socialt stöd för sig själv och sin familj (fru och 6 barn?).

Efter bara 4 år får han Svenskt medborgarskap!? Detta trots att ha varit General (för elitförbanden i Irakiska armé) under Saddam-tiden.

Under sin tid i Sverige har han sagts/setts arbeta intensivt i bland annat Palme Internationella Center samtidigt som han erhållit bidrag från sjukförsäkrningssystemet på grund av minnesproblem.

2016, dagen innan rättegången startar beslutar åklagaren att lägga ned fallet och släppa Najah al-Sammiri ur häkte, trots gott bevisläge och villiga vittnen. Åtalet handlade sannolikt om hustrumisshandel och olaga hot/övergrepp i rättsak till på köpet!

Nu är karln misstänkt för bidragsbrott och brott mot de mänskliga rättigheterna...

En Centerpartist tvingas ta timeout från riksdagen när biståndspengar försvinner rätt ned i partikassan för det parti (Iraqi Democratic Alliance, har kommunistkoppling då Irakiska kommunistpartiet ingick där vid denna tidpunkt) hennes pappa var ordförande för. Hon sitter numera i EU-parlamentet, korruptionens högsäte i Europa. Kopplingen ser jag just nu som tämligen lös då det verkar som hennes pappa höll på att råka riktigt illa ut 2013 i någon form av intern strid i partiet, dock befann sig al-Shammiri i Sverige (enligt utsago) när detta skedde.

Har jag missat något?

Ju mer jag läser om den här sörjan ju mer övertygad blir jag att någon har hållit Najah al-Sammiri om ryggen, med tillräckligt med inflytande för att få migrationsverket att frångå rutiner och försäkringskassan (som brukar vara tämligen rabiat mot sjukförsäkringstagare i synnerhet) att också frångå gängse rutiner.
Ser man den framtida möjligheten att sälja stora mängder försvarsmaterial till Irak som skäl nog att hålla en gammal Saddam-general om ryggen några år för att i trygghet bygga politisk plattform?

Ja, här är inte bara en hund begraven, utan en hel jävla kennel. Eller klan skulle man kanske säga. Först av allt skulle jag vilja att någon journalist kunde gräva i vilken/vilka namngivna tjänstemän som varit inblandade i beviljandet av medborgarskap, vilket skett mot reglerna. Dessas koppling till försvarsministern måste kartläggas. Tillhör de samma klan är saken biff. Möjligen är handlingarna offentliga. Vilken myndighet beviljar medborgarskap?

Jag minns gangstern Naser, ledare i Albanligan, och hur han mutade till sig svenskt medborgarskap. Det kunde trots avslöjandet inte fråntas honom pga lagliga hinder. Något initiativ att ändra lagen efter den skandalen gjordes förstås inte.

Sen undrar jag vad familjen i övrigt lever på. Arbetar hustrun fullt och hårt för att försörja familjen eller försörjs de av mannen dvs ministern, som säkert har resurser? Tror knappast det
Citera
2019-11-26, 23:45
  #770
Medlem
Att man förvånas över att en person som lever i en klanuppbyggd samhällsmodell även praktiserar sin kultur och därigenom sin moralkompass även på svensk mark är ganska förståeligt för mig.

Man såg inte det komma.
Att lyssna till hur det är i ghettot sedan 70-talet är man för folkförraktande sval världsmedborgare med näsan över Bilderbergmolnen för att sjunka till.

Med alla utredningar"regimen bekostar så når man ändå inte fram tlll ens allmänbildning.

Maffian i USA kostade att parera någorlunda.
Det vi har i Sverige är kanske oreparerbart.

Att kriminella västerländskhatande klanmänniskor är styrda av socioekonomiska faktorer på grund av etniska svenskars rasism (fick sig en liten knäck här)
Citera
2019-11-27, 00:48
  #771
Medlem
Hursomhelstings avatar
En i mängden tunga busar som har levt här i Sverige.
Jag träffade en sådan herre själv i slutet på 70-talet, jag var bara en grabb men att jag minns det väl, han höll på här i Sverige helt öppet och så vart det krig där han var en av dom omtalade och
medietäckta frontfigurerna.

Det är politisk aid som det handlar om, den sk humana stormakten, bedriver plantskola och sår sina frön, där objekten äger diplomatstatus.

Fan tänker folk att den djäveln lyfter bidrag, våra pengar, javisst! Det sker inte av en olycklig slump.
Citera
2019-11-27, 01:07
  #772
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Sammanhanget förefaller tämligen självklart. Denne f.d. general och krigsförbrytare i Saddams tjänst, sedermera överlöpare, är någon som USA av någon anledning velat beskydda, för att med tiden placera honom på en irakisk ministerpost. Som Amerikas lydiga vovve har Sverige inte mycket att säga till om, ifall amerikanerna vill att han (och förmodligen ett antal gelikar till honom) skall få svenskt medborgarskap och underhåll. Kostnaden får väl betraktas som en del av den medlemsavgift till NATO som Sverige formellt slipper betala..!

Kanske, men att jag tror att krafter i Sverige äger sina helt egna agendor, en ideologi som det aldrig togs i tu med i efter WWII och som har förfinats, DDR gick under men att här så fortsätter det och driver till och med i USA.
Vi har haft en mängd rörelser och dess folk här i Sverige, vi har närt och skyddat dom och att i många fall så stod dom klassade som the bad guys av USA.

Jag kan inte helt tro att världen är så konspiratoriskt uppbyggd att t ex USA ger sina fiender beskydd, att allt är fejkat.
Citera
2019-11-27, 01:20
  #773
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Om inte det här når till riksdagen för debatt är det en skandal av rang. Vad har sossarna sagt i ärendet? Någon som orkar samanfatta deras mediala utspel?

När det hettar till är Löfven som vanligt spårlöst försvunnen, och svensk media lägger inte två strån i kors för att ställa honom till svars.
Citera
2019-11-27, 02:22
  #774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ja, här är inte bara en hund begraven, utan en hel jävla kennel. Eller klan skulle man kanske säga. Först av allt skulle jag vilja att någon journalist kunde gräva i vilken/vilka namngivna tjänstemän som varit inblandade i beviljandet av medborgarskap, vilket skett mot reglerna. Dessas koppling till försvarsministern måste kartläggas. Tillhör de samma klan är saken biff. Möjligen är handlingarna offentliga. Vilken myndighet beviljar medborgarskap?

Jag minns gangstern Naser, ledare i Albanligan, och hur han mutade till sig svenskt medborgarskap. Det kunde trots avslöjandet inte fråntas honom pga lagliga hinder. Något initiativ att ändra lagen efter den skandalen gjordes förstås inte.

Sen undrar jag vad familjen i övrigt lever på. Arbetar hustrun fullt och hårt för att försörja familjen eller försörjs de av mannen dvs ministern, som säkert har resurser? Tror knappast det

Bra fråga. Eller är de också tillbaks i Irak !
Citera
2019-11-27, 03:36
  #775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Kanske, men att jag tror att krafter i Sverige äger sina helt egna agendor, en ideologi som det aldrig togs i tu med i efter WWII och som har förfinats, DDR gick under men att här så fortsätter det och driver till och med i USA.
Vi har haft en mängd rörelser och dess folk här i Sverige, vi har närt och skyddat dom och att i många fall så stod dom klassade som the bad guys av USA.

Jag kan inte helt tro att världen är så konspiratoriskt uppbyggd att t ex USA ger sina fiender beskydd, att allt är fejkat.

Fiender från i förfjol kan vara dina allierade i år; särskilt om du vet tillräckligt mycket om deras smutsiga förflutna..!

Jag tror inte att den här gamle krigaren är någon benhårt ideologisk antiamerikan; snarare tänker jag att han är en av dessa högbestövlade, stålomgjordade, mer än eld och pest fruktade legoknektar som är fullt villiga att sälja sig åt "turken, påven eller Satan, bara han betalar bra" (Snoilsky).

Det förefaller mig fullständigt otänkbart att amerikansk underrättelsetjänst skulle ha varit helt ovetande om hans identitet och vistelseort. Och ännu mer otänkbart att de skulle ha underlåtit att informera svenska regeringen, om de inte haft en avsikt med att ge honom en bekväm fristad här!

(Undrar förresten om det inte var amerikanerna som "outade" honom också? Kanske hade han begått något faux pas, och sågs helst avpolletterad?)

Man skulle önska se denna historia blottlagd ända till grunden, men jag hyser inga överdrivna förhoppningar. Sannolikt blir det väl bara ett par tjänstemän på mellannivå på migrationsverket och försäkringskassan som blir tvungna att avgå med fallskärm, efter att ha tagit på sig skulden!
Citera
2019-11-27, 04:24
  #776
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Kanske, men att jag tror att krafter i Sverige äger sina helt egna agendor, en ideologi som det aldrig togs i tu med i efter WWII och som har förfinats, DDR gick under men att här så fortsätter det och driver till och med i USA.
Vi har haft en mängd rörelser och dess folk här i Sverige, vi har närt och skyddat dom och att i många fall så stod dom klassade som the bad guys av USA.

Jag kan inte helt tro att världen är så konspiratoriskt uppbyggd att t ex USA ger sina fiender beskydd, att allt är fejkat.
Vad i hela friden pratar du om? Snacka om ordsallad. Googla "Godwin's Law".
Citera
2019-11-27, 08:17
  #777
Medlem
Detta är precis vad det röda blocket efterstävar... Sverige ska se till att hela världen invånare är svenska medborgare och har en dräglig tillvaro...

Svenskarna själva ska jobba betala skatt och hålla käften... Inte nog med det de ska också tycka om denna politik.
Citera
2019-11-27, 09:12
  #778
Medlem
Shackblafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Varför återkallar de inte hans medborgarskap?????
Vad gör politikerna egentligen för nytta ? Sitter de bara på sina rumpor och vänder på papper dagarna i ända? Aldrig får man höra att de gör något bra !!!!
Det enda de bryr sig om är väl att de får sin lön, jag är iallafall jävligt missnöjd!!!

Vill dom inte frånta medborgarskap från IS-resenärer så får man anta att bidragsbedragare går ganska säkra. Morgan hälsar att det är rättvisa rakt in i kaklet som gäller. Såhär svarar han på frågan gällande möjligheten att återkalla medborgarskap från personer som begår allvarliga brott mot landet och som har dubbelt medborgarskap:
Citat:
Ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i riket får fråntas sitt medborgarskap. Det följer av 2 kap. 7 § regeringsformen. För att införa en möjlighet till återkallelse av medborgarskap skulle därför en grundlagsändring krävas.

En möjlighet till återkallelse av medborgarskap för personer med dubbelt medborgarskap skulle betyda att det svenska medborgarskapet blir villkorat för dem. Det svenska medborgarskapet skulle därmed inte längre vara lika för alla.

Att frångå principen om att medborgarskapet är lika för alla skulle innebära genomgripande förändringar av den svenska medborgarskapsrätten och bör inte beslutas utan stöd av en bred majoritet i riksdagen. Regeringen avser inte att lämna förslag till förändringar av reglerna för återkallelse av svenskt medborgarskap.


Stockholm den 15 maj 2019

Morgan Johansson

Källa
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/indraget-medborgarskap-for-grova-brott_H612604
Citera
2019-11-27, 09:21
  #779
Medlem
Stones avatar
Det är så sjukt att man blir mörkrädd. Bara avsluta medborgarskapet, för helvete. jag skiter i fördelar eller nackdelar bara dra det. Avsluta det. Kräv pengar tillbaka. Lite jävla ryggrad måste det väl finnas.
Citera
2019-11-27, 09:52
  #780
Medlem
Vi såg honom inte komma, eller hur Stefan Löfven?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback