Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-20, 18:43
  #22081
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Tidningarna kan inte hitta nog med saker att skriva om henne. Nu när hon inte twittrar lika mycket, så kommer media med en massa påhittade saker. Vad är nästa steg i det här, en paradox om att Greta är sin egen gammelmormor/gammelfarmor?

Skönt att ekstrabladet använt den fulast möjliga bilden på greta för att visa likheterna.
Fast inte kul när media väljer fula bilder på åkesson tex
2019-11-20, 19:08
  #22082
Moderator
-Info-s avatar
Detta har blivit stort nu inom media. Även svenska medier skriver om detta nu:

Citat:
Är Greta Thunberg en tidsresenär? Se bilden som sprids över världen

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12511369
Citat:
Greta Thunberg har en dubbelgångare – från 1898

https://www.expressen.se/nyheter/kli...-gammalt-foto/
Citat:
Konspirationsteorin: Är Greta en tidsresenär?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...en-tidsresenar

Undras om Greta känner till detta?
2019-11-20, 20:25
  #22083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hennes bäste ķompis är Terminator. Han skickades tillbaka i tiden för att hjälpa ett globalt nätverk (Skynet) att ta kontroll över jorden. Greta är absolut inne på samma spår. Kanske finns en koppling där ...

Greta blev skickad till fel århundrade och idiotförklarades, för att sedan skickas till dårarnas århundrade och hyllad.

Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Skönt att ekstrabladet använt den fulast möjliga bilden på greta för att visa likheterna.
Fast inte kul när media väljer fula bilder på åkesson tex

Bra, då vet man var den där tidningen står någonstans i sina åsikter. Finns det någon dansk tidning som är lika pk-skadade som de svenska? Jag tvivlar faktiskt själv på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Detta har blivit stort nu inom media. Även svenska medier skriver om detta nu:

Undras om Greta känner till detta?

Du kan väl twittra till henne.
2019-11-20, 20:47
  #22084
Medlem
I sin bok om att hon själv och barnen(inte så mycket Svante) är dysfunktionella så skriver Malena Ernman(s.61 i Pocketversionen av "Scener ur hjärtat- skolstrejk för klimatet-med nya scener", från år 2019.) att:"Vi skriker, Vi sparkar sönder dörrar. Vi rivs. Vi slår in väggar. Vi brottas. Vi gråter. Vi ber om hjälp och vi håller ut. Men sakta, sakta formas en insikt i oss och med den har Beatas resa tagit sin början" . Jag orkade inte läsa färdigt boken, då den var som först en bok om en mamma och två barn som alla verkar störda men pendlar hela tiden och övergår nog i slutet(?) att helt handla om miljötyckanden.

Men just det stycket etsade fast sig. Att först tänkte jag att de är väl som vissa pratar om sina barn "Vi är arga idag". Ja, jag tycker att det är fånigt men vet ju att det förekommer. Men ändå kan jag inte släppa det och undrar att menar hon allvar? Att hon som mamma också gjorde allt det där? Särskilt "Vi rivs", tycker jag att var obehagligt och hoppas verkligen att det inte är så. Utan att hon berättar om sina tydligen urbota jobbiga ungar just som jag nämnde i "vi-form", men bara det ensamma stycket i boken(Fast jag orkade inte läsa hela ju och slarvade en hel del när det var om miljötjatet, även i början. Jag bryr mig om miljön men tyckte det var skitlångtråkigt..). Sen tycker jag att hela boken är konstig och olustig för varför skriva om sina icke-vuxna, tydligen då störda barn i nutid... Vem gör så? Ja, hon tydligen. Men annars kunde man tänkt att hon åtminstone kunde låtit ungarna bli vuxna och gett det några år att landa i för att sedan se om hon verkligen fortfarande skulle vilja skriva det hon nu skrivit om dem.
__________________
Senast redigerad av Ruskette 2019-11-20 kl. 20:50.
2019-11-20, 23:33
  #22085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
I sin bok om att hon själv och barnen(inte så mycket Svante) är dysfunktionella så skriver Malena Ernman(s.61 i Pocketversionen av "Scener ur hjärtat- skolstrejk för klimatet-med nya scener", från år 2019.) att:"Vi skriker, Vi sparkar sönder dörrar. Vi rivs. Vi slår in väggar. Vi brottas. Vi gråter. Vi ber om hjälp och vi håller ut. Men sakta, sakta formas en insikt i oss och med den har Beatas resa tagit sin början" . Jag orkade inte läsa färdigt boken, då den var som först en bok om en mamma och två barn som alla verkar störda men pendlar hela tiden och övergår nog i slutet(?) att helt handla om miljötyckanden.

Men just det stycket etsade fast sig. Att först tänkte jag att de är väl som vissa pratar om sina barn "Vi är arga idag". Ja, jag tycker att det är fånigt men vet ju att det förekommer. Men ändå kan jag inte släppa det och undrar att menar hon allvar? Att hon som mamma också gjorde allt det där? Särskilt "Vi rivs", tycker jag att var obehagligt och hoppas verkligen att det inte är så. Utan att hon berättar om sina tydligen urbota jobbiga ungar just som jag nämnde i "vi-form", men bara det ensamma stycket i boken(Fast jag orkade inte läsa hela ju och slarvade en hel del när det var om miljötjatet, även i början. Jag bryr mig om miljön men tyckte det var skitlångtråkigt..). Sen tycker jag att hela boken är konstig och olustig för varför skriva om sina icke-vuxna, tydligen då störda barn i nutid... Vem gör så? Ja, hon tydligen. Men annars kunde man tänkt att hon åtminstone kunde låtit ungarna bli vuxna och gett det några år att landa i för att sedan se om hon verkligen fortfarande skulle vilja skriva det hon nu skrivit om dem.
Ja man blev verkligen förvånad när man läste detta. Kan det verkligen vara sant undrade man. Då förstår man hur jobbiga dessa ungar har varit. Hoppas dom blir lite bättre nu när dom blir äldre. Men jag vet en familj som fick anställa personliga assistenter till sin son som hade liknande diagnos som dessa flickor för föräldrarna som var helt friska inte klarade av honom.
2019-11-20, 23:55
  #22086
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja man blev verkligen förvånad när man läste detta. Kan det verkligen vara sant undrade man. Då förstår man hur jobbiga dessa ungar har varit. Hoppas dom blir lite bättre nu när dom blir äldre. Men jag vet en familj som fick anställa personliga assistenter till sin son som hade liknande diagnos som dessa flickor för föräldrarna som var helt friska inte klarade av honom.

Jag var lite på det sättet som barn och ungdom, fast jag anses väl inte heller vara riktigt normal, men i alla fall så förekommer det. Det var nog faktiskt bokstavligt som hon skriver.
2019-11-21, 00:31
  #22087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
I sin bok om att hon själv och barnen(inte så mycket Svante) är dysfunktionella så skriver Malena Ernman(s.61 i Pocketversionen av "Scener ur hjärtat- skolstrejk för klimatet-med nya scener", från år 2019.) att:"Vi skriker, Vi sparkar sönder dörrar. Vi rivs. Vi slår in väggar. Vi brottas. Vi gråter. Vi ber om hjälp och vi håller ut. Men sakta, sakta formas en insikt i oss och med den har Beatas resa tagit sin början" . Jag orkade inte läsa färdigt boken, då den var som först en bok om en mamma och två barn som alla verkar störda men pendlar hela tiden och övergår nog i slutet(?) att helt handla om miljötyckanden.

Men just det stycket etsade fast sig. Att först tänkte jag att de är väl som vissa pratar om sina barn "Vi är arga idag". Ja, jag tycker att det är fånigt men vet ju att det förekommer. Men ändå kan jag inte släppa det och undrar att menar hon allvar? Att hon som mamma också gjorde allt det där? Särskilt "Vi rivs", tycker jag att var obehagligt och hoppas verkligen att det inte är så. Utan att hon berättar om sina tydligen urbota jobbiga ungar just som jag nämnde i "vi-form", men bara det ensamma stycket i boken(Fast jag orkade inte läsa hela ju och slarvade en hel del när det var om miljötjatet, även i början. Jag bryr mig om miljön men tyckte det var skitlångtråkigt..). Sen tycker jag att hela boken är konstig och olustig för varför skriva om sina icke-vuxna, tydligen då störda barn i nutid... Vem gör så? Ja, hon tydligen. Men annars kunde man tänkt att hon åtminstone kunde låtit ungarna bli vuxna och gett det några år att landa i för att sedan se om hon verkligen fortfarande skulle vilja skriva det hon nu skrivit om dem.
De flesta biografiska berättelser beskriver tillrättalagda fasader bakom vilka man anar en ordning av förtryck. Eller så beskrivs de som är lägst i rangordning, oftast barnen, som störda och källor till oro och problem. Den här boken verkar sanningsenligt beskriva en demokratisk familj i "kris". Ett oroat homo sapiensbo utsatt för störningar i form av bristande framtidstro och problem med en förljugen omvärld.
2019-11-21, 01:00
  #22088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Möjligtvis Gretas extraordinära förmåga. Har någon svensk 16-åring någonsin - eller i modern tid - satt Sverige på världskartan på det sätt hon har gjort? Nej. Har någon annan svensk 16-åring träffat sådana stora makthavare, politiker och personligheter och pratat i FN inför världen m.m.? Nej.
Greta Thunberg är den enda. Hon är sannolikt den mest betydande svenska 16-åringen genom tiderna.I ditt konstaterande (du nämnde inget om det "kroppliga") utgörs en underliggande komprometterande och lätt illasinnad ton mot Greta som person.Det är mindre intressant hur hon ser ut - det mer intressanta är den sakfråga, klimatfrågan, hon driver. Där är hon väldigt långt ifrån "underutvecklad".


Precis. Belackarna - eller "haters"-människorna vilka Greta själv varit inne på i inlägg på Twitter och Facebook tidigare - åsidosätter sakfrågan och ger sig i stället på Thunberg som person och hennes utseende.

”Lätt illasinnad ton” ja det kan nog stämma. Men du nämnde hat. Nä, jag känner inget hat alls mot henne. Däremot tycker jag inte om henne ett endaste jota.
2019-11-21, 01:31
  #22089
Medlem
AnnaChiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
I sin bok om att hon själv och barnen(inte så mycket Svante) är dysfunktionella så skriver Malena Ernman(s.61 i Pocketversionen av "Scener ur hjärtat- skolstrejk för klimatet-med nya scener", från år 2019.) att:"Vi skriker, Vi sparkar sönder dörrar. Vi rivs. Vi slår in väggar. Vi brottas. Vi gråter. Vi ber om hjälp och vi håller ut. Men sakta, sakta formas en insikt i oss och med den har Beatas resa tagit sin början" . Jag orkade inte läsa färdigt boken, då den var som först en bok om en mamma och två barn som alla verkar störda men pendlar hela tiden och övergår nog i slutet(?) att helt handla om miljötyckanden.


Jag skulle tro att det är en korrekt beskrivning av familjelivet. Greta gick ju på särskola dessutom.
Jag undrar hur familjelivet blir när hon kommer hem, med tonåren lär det inte bli lättare. Även om Greta tycks ha stannat upp i sin kroppsliga utveckling under svältåren.
Orosanmälningarna som gjorts är i högsta grad angelägna. Det tror jag framtiden kommer att visa också. Har svårt att se att livet blir bättre för dessa döttrar när de är vuxna, de blir nog kvar hemma.
2019-11-21, 01:41
  #22090
Medlem
Giant Squids avatar
Tycker personligen att det var trist att hon inte gjorde Sydamerika turnen, det var många som väntade sig henne där. En personlig inbjudan till Amazonas ursprungsbefolkning tex,, det är framförallt ursprungsbefolkningarnas röster hon har lyft fram både i nord och syd.

Men inte enbart utav hennes bakgrund så förstår jag att intrycken måste varit stora för henne, vad har hon inte varit med om senaste året.
Hon längtar efter mamma, syrran, hundarna , studier, rutiner helt förståligt.
Jag är säker på att hon kommer korsa atlanten fler gånger.
2019-11-21, 02:14
  #22091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag var lite på det sättet som barn och ungdom, fast jag anses väl inte heller vara riktigt normal, men i alla fall så förekommer det. Det var nog faktiskt bokstavligt som hon skriver.

Nä, du är allt lite eljest. 😅
__________________
Senast redigerad av FairEnough 2019-11-21 kl. 02:16.
2019-11-21, 02:41
  #22092
Medlem
Snapcounts avatar
Den unga damen ifråga, har tilldelats ett pris :

Den svenske tenåringsaktivisten Greta Thunberg ble onsdag tildelt en internasjonal fredspris for barn for sitt arbeid i kampen mot klimaendringe

Fredsprisen er stiftet av den nederlandske organisasjonen KidsRights Foundation, som har delt ut prisen siden 2005. Den 15 år gamle fredsaktivisten Divina Maloum fra Kamerun mottok også den samme prisen.

I en uttalelse sier hun imidlertid at hun er utrolig takknemlig og beæret over tildelingen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/gre...-barn/71843808

Priset är på 100.000 Euro.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback