Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-18, 10:48
  #21961
Medlem
Jofs avatar
Nikkis senaste: "After a night of sailing into 25-30 knots of wind, and a morning of further gusts up to 40 knots - the weather came to an abrupt calm."
Jäklar i min låda: 20 m/s.
Och så vindstilla.
Det kallar jag omväxlande.

Men vatten har dom fått. Regn.
"We collected the rainwater and topped up our water tanks, as well as grabbing a quick shower on deck (the snow on Day 1 now a distant memory)."

Människans förhållande till naturen har genomgående varit att stå emot den och att kuva den. Helt tvärtemot Gretas budskap. Nu får hon känna på naturens krafter. Inte nådigt.
Vinna eller försvinna är DET budskapet.
__________________
Senast redigerad av Jof 2019-11-18 kl. 10:57.
2019-11-18, 10:54
  #21962
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nikkis senaste: "After a night of sailing into 25-30 knots of wind, and a morning of further gusts up to 40 knots - the weather came to an abrupt calm."
Jäklar i min låda: 20 m/s.
Och så vindstilla.
Det kallar jag omväxlande.
Men vatten har dom fått. Regn.

Människans förhållande till naturen har genomgående varit att stå emot den och att kuva den. Helt tvärtemot Gretas budskap. Nu får hon känna på naturens krafter. Inte nådigt.
Vinna eller försvinna är DET budskapet.

Greta är en kämpe. Hon fixar't
2019-11-18, 10:57
  #21963
Medlem
En jättepanda (WWF:s symboldjur) huserar i ensamt majestät (frånsett besättning och personlig servicepersonal) ombord på en privatjet, när den reser tillbaka till Kina från USA. Vore stenkul att se Gretas eller Isabella Lövins kommentar till denna nyhet...

https://edition.cnn.com/2019/11/17/u...rnd/index.html
2019-11-18, 11:12
  #21964
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En jättepanda (WWF:s symboldjur) huserar i ensamt majestät (frånsett besättning och personlig servicepersonal) ombord på en privatjet, när den reser tillbaka till Kina från USA. Vore stenkul att se Gretas eller Isabella Lövins kommentar till denna nyhet...

https://edition.cnn.com/2019/11/17/u...rnd/index.html

Skadan med flygresan, får väl vägas emot nyttan med att Bei Bei hjälper till att rädda kvar arten. Den är ju utrotningshotad. Pandor är känsliga djur, och hon skulle inte ha överlevt resan på en segelbåt...
2019-11-18, 11:14
  #21965
Medlem
Från mitt Facebook-flöde (lite ändrat men kontentan stämmer):

Citat:
Nordiska Rådets Kulturpris har tilldelats Greta Thunberg.

Direktsänt på SVT2 tog två unga tjejer i tisdags emot priset i hennes namn.

Samtidigt passade de på att anklaga både publik och TV-tittare på ett olämpligt sätt.

Varför togs det inte emot av Malena? Vill man undvika att göra vänsterkopplingen alltför tydlig?

Stämmer det att priset togs emot, trots Gretas "principfasthet" (läs: tjurighet)?

Om Gretas rörelse i allt större utsträckning kommer att förknippas med gapiga tonårsbrudar (och med aggressiva aktivistgrupper och vänsterfloskler-Malena) är det risk för att folk börjar ta avstånd från henne.

Inte mig emot. Hennes domedagsprofetior måste få ett slut och balanserade, kunniga forskare ta över debatten.
2019-11-18, 11:21
  #21966
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Någon seglare här som kan svara: om de nu ligger typ 33° nord, 65° väst (i runda slängar) så antar jag att de är på väg mot den spanska hamnstaden Cadiz. Katamaranen verkar hålla en ganska jämn fart på 8 knop, men jag antar att det är en hel del kryssade eftersom vindförhållandena inte medger att de kan segla för undanvind (?) och gippa (?) hela vägen.
Antar att du avser 'halv vind' (sidvind), slör (45 grader sidvind akterifrån) eller 'läns' (rakt bakifrån) med 'undanvind'.

Språklig analitet, aside - du har rätt. Kryssen kräver att man förlänger benen avsevärt, och därmed blir båtens effektiva hastighet betydligt lägre.

Sen har väl inte gippande särskilt mycket med det att göra, givet konstant vindriktning kommer man ju egentligen att 'gippa' vid ena kursändringen och 'slå' vid den andra under
kryss. Vet iofs inte hur det är att gippa en stor katamaran - eventuellt föredrar man väl ett mer normalt slag om man seglar med en oerfaren besättning.
Citat:
Om dessa förhållanden gäller: har då Greta pch henbes pappa ens en teoretisk möjlighet att ta sig fram till den där konferensen i Madrid som börjar 2 december?

Om man tar Freetown på Bermuda (som ligger mycket nära där de år) så är avståndet därifrån till Cadiz 2870 distansminuter rakaste vägen. Med 8 knops fart gör man denna seglats på 15 dagar. Men om man kryssar så måste man väl lägga till en vecka eller två?
Nu vet jag inte om hastigheten är 'true course' eller 'speed over ground'.

I princip ges ju den extra tiden av (den verkliga tillryggalagda) sträckans förlängning - så du får räkna lite trigonometri och se hur hur det faller ut. Sick-sakar man i 45 grader över en rak linje blir väl det i praktiken en förlängning av sträckan med ~40% (huvudräkning med förlite morgonkaffe).

Man kan ju även räkna på effektiv speed over ground och räkna ut genomsnittlig effektiv förflyttning fågelvägen under ett dygn, och utifrån detta få ett hum om hur lång tid det kommer att ta.

Sen är väl frågan om man kommer att ha konstant vindstyrka/hastighet hela vägen:/
--

Men nä, det förefaller givet vad du skrivit ovan osannolikt att det skulle att de skulle fixa det på två veckor + växel.
2019-11-18, 11:26
  #21967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Greta är en kämpe. Hon fixar't

Visst är det så. Greta står emot naturkrafter av alla de slag - orkander, tsunamis, jordskalv. Till och med Trump darrar ju i knävecken av hennes blotta uppenbarelse.

Edit: Låt mig få lägga till en del av Jof's utmärkta inlägg:

Citat:
Människans förhållande till naturen har genomgående varit att stå emot den och att kuva den. Helt tvärtemot Gretas budskap. Nu får hon känna på naturens krafter. Inte nådigt.
Vinna eller försvinna är DET budskapet.

Som Vår Tids Frälsare kan hon rimligen även gå på vattnet och förvandla samma vatten till vin, f'låt, till sojamjölk. Plus lite bananer så att farsan Svante kan äta sig mätt med gott samvete.

Men folk i länder som t.ex. Frankrike och Iran är redo att gå ut i kravaller redan vid höjningar av bensinpriserna. Om priserna höjs ännu mer och/eller privatbilism förbjuds är det väl risk för att ännu fler människor kommer att dö och att ännu fler byggnader sticks i brand och vandaliserar.

PEOPLE WILL BE DYING!!

Vad bryr sig Greta om sådant från sin tunnelvärld?
__________________
Senast redigerad av MidlifeMommy 2019-11-18 kl. 11:28. Anledning: Tillägg
2019-11-18, 11:26
  #21968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Från mitt Facebook-flöde (lite ändrat men kontentan stämmer):



Stämmer det att priset togs emot, trots Gretas "principfasthet" (läs: tjurighet)?

Om Gretas rörelse i allt större utsträckning kommer att förknippas med gapiga tonårsbrudar (och med aggressiva aktivistgrupper och vänsterfloskler-Malena) är det risk för att folk börjar ta avstånd från henne.

Inte mig emot. Hennes domedagsprofetior måste få ett slut och balanserade, kunniga forskare ta över debatten.


Tänk, jag trodde att om man öppet sagt nej till ett pris och dessutom gett dem som delade ut det en offentlig örfil så var det final, inget mer med det. Är det någon som har talat Greta till rätta? De kan ju inte gärna ta emot priset mot hennes vilja!

Och dessutom: vem ska ta hand om pengarna?

Och jag håller verkligen med; jag har sagt i ett halvår att grupper som Extinction Rebellion, fanatiska hobbyaktivister och gapiga tonårstjejer riskerade att bli det som både folk och en del media förknippar med Gretas rörelse.
2019-11-18, 11:29
  #21969
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Greta är en kämpe. Hon fixar't

Fixar vadå? Vara en fripassagerare med en curlande pappa som snuttefilt? Hennes enda uppgift nu är att sitta ned i båten, hålla sina diagnoser i schack och inte få ett mongoutbrott som riskerar att ge bebisen men för livet.
2019-11-18, 12:00
  #21970
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Greta är en kämpe. Hon fixar't

Hon fixar biffen!
Nu har Europeiska investeringsbanken beslutat att sluta ge lån till fossila projekt.
2019-11-18, 12:13
  #21971
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Från mitt Facebook-flöde (lite ändrat men kontentan stämmer):

Citat:
Nordiska Rådets Kulturpris har tilldelats Greta Thunberg.

Direktsänt på SVT2 tog två unga tjejer i tisdags emot priset i hennes namn.

Samtidigt passade de på att anklaga både publik och TV-tittare på ett olämpligt sätt.

Varför togs det inte emot av Malena? Vill man undvika att göra vänsterkopplingen alltför tydlig?

Stämmer det att priset togs emot, trots Gretas "principfasthet" (läs: tjurighet)?

Om Gretas rörelse i allt större utsträckning kommer att förknippas med gapiga tonårsbrudar (och med aggressiva aktivistgrupper och vänsterfloskler-Malena) är det risk för att folk börjar ta avstånd från henne.

Inte mig emot. Hennes domedagsprofetior måste få ett slut och balanserade, kunniga forskare ta över debatten.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tänk, jag trodde att om man öppet sagt nej till ett pris och dessutom gett dem som delade ut det en offentlig örfil så var det final, inget mer med det. Är det någon som har talat Greta till rätta? De kan ju inte gärna ta emot priset mot hennes vilja!

Och dessutom: vem ska ta hand om pengarna?

Och jag håller verkligen med; jag har sagt i ett halvår att grupper som Extinction Rebellion, fanatiska hobbyaktivister och gapiga tonårstjejer riskerade att bli det som både folk och en del media förknippar med Gretas rörelse.
Har hon smygbackat och tagit emot priset? Hon är redan avslöjad som Nordenhatare.

Det här måste hon som sagt redogöra för. Varför har hon ändrat sig?
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-11-18 kl. 12:19.
2019-11-18, 12:23
  #21972
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Visst är det så. Greta står emot naturkrafter av alla de slag - orkander, tsunamis, jordskalv. Till och med Trump darrar ju i knävecken av hennes blotta uppenbarelse.

Edit: Låt mig få lägga till en del av Jof's utmärkta inlägg:



Som Vår Tids Frälsare kan hon rimligen även gå på vattnet och förvandla samma vatten till vin, f'låt, till sojamjölk. Plus lite bananer så att farsan Svante kan äta sig mätt med gott samvete.

Men folk i länder som t.ex. Frankrike och Iran är redo att gå ut i kravaller redan vid höjningar av bensinpriserna. Om priserna höjs ännu mer och/eller privatbilism förbjuds är det väl risk för att ännu fler människor kommer att dö och att ännu fler byggnader sticks i brand och vandaliserar.

PEOPLE WILL BE DYING!!

Vad bryr sig Greta om sådant från sin tunnelvärld?

Nåja, bensinkravallerna är ju strängt taget inte klimatrörelsens fel. Omställningen MÅSTE ju ske. Att sedan de primitiva kulturerna inte vill, utan tänker kortsiktigt - som människor i dom kulturerna alltid gör, det ser man ju bara i sitt eget bostadsområde vilka det är som inte ids sopsortera, och som kör runt, runt kvarteret med gamla skruttiga bensinbilar - och går ut och slåss och bråkar, är inte Gretas fel.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2019-11-18 kl. 12:34.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback