2019-11-12, 12:29
Medlem
undercover-racists avatar
Tror ni att det blir hämndaktioner av detta?
Citera
2019-11-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Någon som sitter på någon ny info om senaste status på Ahmed?
*
Han är allvarligt skadad men läget är stabilt. Han är fortfarande nedsövd, säger Ewa-Gun Westford
Citera
2019-11-12, 12:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Tror ni att det blir hämndaktioner av detta?

Om det är dödsstraff utdelat av en familj pga Ahmads kurdiska sexterror mot en arabbrud blir det INTE hämnd, trots att fel person strök med.

Om det handlar om revirstrider om haschförsäljning så kan det bli hämnd (eller kspitulation).

Tråkigt för snuten att dra igång hela operation Rimfrost på grund av ett MeToo-ärende som redan verkar uppklarat.
Citera
2019-11-12, 12:36
Medlem
– Hade han varit kvar i Syrien hade han nog levt, säger en släkting till Expressen.
Citera
2019-11-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Det är väl självklart att en normalt funtad hjälper till efter bästa förmåga, individuellt med vad och hur mycket, men åtminstone larma som du säger.
Men som i detta fallet med skjutning i magen, vore det inte bättre om folk på plats gett HLR och försökt stoppa blodförlusten fram tills ambulans anländer, istället för att släpa in han i en bil med blodet forsande?
Samt att ambulanspersonalen då kan förbereda akuten på deras ankomst och vilken specifik hjälp de behöver?

Det är ingen självklarhet för människor idag att larma. Det är det som är så fruktansvärt sjukt. Kolla fallet Eddie Jönsson mördad i Högsbo. Där har du höjden av nonchalans när en granne ser mannen ligga och förblöda men totalt skiter i att larma trots att hon inte hade något överhuvudtaget att göra med mordet.
Sett det på gator också. Särskilt ett fall kommer jag ihåg när jag dampade fullständigt på människorna runtomkring och började skälla ut dom. Då är det en gammal man som segnat ihop mitt på gatan. Runtomkring står tiotalet människor och bara glor på människan. Ingen varken ringer eller försöker få kontakt med personen. Så fort jag kom fram till personen och försökte få kontakt och kolla andning och puls och flippa på att ingen gjorde något så började 5 - 6 personer ringa 112 samtidigt, ungefär som robotar som inte kan ta egna beslut om något faller utanför ramen.

I fall där personer blöder kraftigt eller saknar andning och puls så är jag inne på din linje. Bättre att påbörja insatsen på plats och invänta ambulans.
Men har det varit skottlossning så vet man ju också att den man försöker hjälpa har någon ute efter sig.
I det fallet så förstår jag logiken med att snabbt vilja avlägsna sig själv och offer därifrån.
Citera
2019-11-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zonca
Den mördade killen heter "JAFFAR". Är en palestinsk flykting som flytt från ett flyktingläger i Halab i Syrien. Vistelsetid ca 2 år i Sverige.
Adress: Gånglåtsvägen 1 Malmö
Nuvarande skola är: Bunkeflostrand skolan. Han blev skickad dit via Fosie socialtjänsten pga personliga förhållanden. Går i klassrum i särskola med speciella pedagoger. Var ganska stokig ungdom i skolan. Skolan hade sorg ceremoni igår. Rektor har även informerat alla eleverna i skolan om händelsen. Läs mer: https://www.sydsvenskan.se/2019-11-11/mordade-15-aringens-rektor-vi-har-haft-elever-och-larare-som

Den överlevande killen heter "Ahmad". Syrisk. Det sägs att det var han som var måltavlan. Jaffar råkade stå nära Ahmad ute (rökte) och blev felträffad i buken under skjutningen. Han smet in i pizzerian och föll på golvet i sin lilla blodpöl. Sägs 1-2 skott rakt in i magen. Han avled på plats pga infarkt efter stor förlust av blodmängd. Ahmad träffades av flera skott. Han ligger i respirator i Lund. Kan vara sten hjärndöd. Vi avvaktar o ser.

Anledning: Det sägs att det en kärleksdrama som var anledningen till incidenten. Ahmad skall ha trakasserat en arabisk tjej under en lång tid och raggat henne runtom i Malmö. Tjejen fick nog och berättade för sin familj. Jaffar är Ahmads närmaste vän.
Släktingar/syskon/torpeder sökte upp dessa två ynglingar och sköt ner dem på pizzerian.

Möllevångstorget är uppdelat i olika områden mellan knarkgängen. Det är mitt kvarter och det är ditt kvarter. Det säljs droger/vapen/tobak/alkohol aktivt på dessa platser dagligen. Polisen vet om det. Gör inget.

Dessa två ynglingar tillhör en knark mini boss på området. De är typ springpojkar hos honom. De utför små uppdrag typ bränna en bil, lämna/hämta en knarkpåse, köpa cig o diverse saker. De föredrar att cykla runt på Möllan för att undkomma polisens uppmärksamhet. Billigt och snabbt.

Tack, det låter trovärdigt det du beskriver. Jag har tidigare hört att det är just liknade problematik som uppstått i Malmö med nyanlända som inte respekterar flickor och kvinnor i Malmö (svenskar såväl som tidigare invandrare).

Troligen inte sista möjliga övertrampet som möts med våld och man får hoppas att gruppen nyanlända tar det till sig.

Jag såg nu i en artikel att någon uttalade sig om att Jaffar hade levt om han stannat i Syrien och det är ju lite intressant att höra ett sådant uttalande med tanke på hur det rent allmänt tidigare låtit om det ”enorma behovet av asyl”.

Stämmer det som du säger angående den andra pojken så gör de ju tester under några dagar för att sedan konstatera hjärndöd så dödsbudet kommer i så fall om någon dag. Brukar ta 3-4 dagar innan de genomfört den rutinen och når vägs ende.
Citera
2019-11-12, 12:46
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonca
Den mördade killen heter "JAFFAR". Är en palestinsk flykting som flytt från ett flyktingläger i Halab i Syrien. Vistelsetid ca 2 år i Sverige.
Adress: Gånglåtsvägen 1 Malmö
Nuvarande skola är: Bunkeflostrand skolan. Han blev skickad dit via Fosie socialtjänsten pga personliga förhållanden. Går i klassrum i särskola med speciella pedagoger. Var ganska stokig ungdom i skolan. Skolan hade sorg ceremoni igår. Rektor har även informerat alla eleverna i skolan om händelsen. Läs mer: https://www.sydsvenskan.se/2019-11-11/mordade-15-aringens-rektor-vi-har-haft-elever-och-larare-som

Den överlevande killen heter "Ahmad". Syrisk. Det sägs att det var han som var måltavlan. Jaffar råkade stå nära Ahmad ute (rökte) och blev felträffad i buken under skjutningen. Han smet in i pizzerian och föll på golvet i sin lilla blodpöl. Sägs 1-2 skott rakt in i magen. Han avled på plats pga infarkt efter stor förlust av blodmängd. Ahmad träffades av flera skott. Han ligger i respirator i Lund. Kan vara sten hjärndöd. Vi avvaktar o ser.

Anledning: Det sägs att det en kärleksdrama som var anledningen till incidenten. Ahmad skall ha trakasserat en arabisk tjej under en lång tid och raggat henne runtom i Malmö. Tjejen fick nog och berättade för sin familj. Jaffar är Ahmads närmaste vän.
Släktingar/syskon/torpeder sökte upp dessa två ynglingar och sköt ner dem på pizzerian.

Möllevångstorget är uppdelat i olika områden mellan knarkgängen. Det är mitt kvarter och det är ditt kvarter. Det säljs droger/vapen/tobak/alkohol aktivt på dessa platser dagligen. Polisen vet om det. Gör inget.

Dessa två ynglingar tillhör en knark mini boss på området. De är typ springpojkar hos honom. De utför små uppdrag typ bränna en bil, lämna/hämta en knarkpåse, köpa cig o diverse saker. De föredrar att cykla runt på Möllan för att undkomma polisens uppmärksamhet. Billigt och snabbt.
Tackar för fakta. Någon som vet om föräldrarna till barnen har jobb och bidrar til samhället, och som förebilder för sina barn?
Senast redigerad av Pandalina4 2019-11-12 kl. 12:52.
Citera
2019-11-12, 12:50
Medlem
Vad gör föräldrarna, är de döva och blinda? Polisen har naturligtvis haft en dialog med föräldrarna.
Kommer ungarna hem med en snygg jacka, ny mobil etc. gissar jag blatteföräldrarna hejar på i samma anda som de själva snor allt de kan av bidragssverige.
Nu sitter de där och ställer krav på mer poliser och dittan och dattan, ta hand era jävla sketungar, så skall ni se att samhället blir bättre.
Citera
2019-11-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Polisen: "Han var kriminell"
Pappan: "Han var inte kriminell"

Okej
Precis, mänskor med palestinsk bakgrund, som har levt i generationer, i flyktingläger i Syrien o LIbanon,
de har inte riktigt samma syn på vad som är kriminellt eller inte.

pojkens föräldrar ser inte att pojken begår kriminell handling, på samma sätt som svensk lag bedömer.
DVs, nyttja droger, röka ell sälja, Föräldrarna har inte förstått att detta är ett brott här.
Att sno ,stjäla, snatta är också ett brott
.Att ge sig på en annan person för att ha sex, är likaså brottsligt här.
Palestinier med bakgrund från flykting läger sedan andra världskriget, har levt i utanförskap under generationer.
Gång på så hamnar palestinska unga i grav kriminalitet,
men deras föräldrar kan inte förstå, att det vi bedömer det som lagöverträdelser och oroväckande är de unga palestiniernas d5ragfning till droganvändning o droförsäljning.
Föräldrarna ser inte detta som ett stort problem.
Citera
2019-11-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrekex
H*mdi 99% död, dom kommer snart gå ut med det

Hur var det nu?

Han är allvarligt skadad men läget är stabilt. Han är fortfarande nedsövd, säger Ewa-Gun Westford.
Citera
2019-11-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Enligt polisens pressträff var det två GM på cykel. Skotten på BO2 verkar ha träffat magen 3 av 4 skott. Enligt ngn instagraminlägg. Var den 4:e tog är ovisst
Om jag inte fattat fel så den avlidna var skjuten i ryggen och i käken(?) eller huvudet.

4:e kulan var kanske avsedd för bo2s huvud, men hamnade i pizzerians fönsterruta.

Kan tyda på rationella skyttar, skjut först mot största måltavlan = överkroppen tills personen är nere, och avsluta ev. med skott mot huvud.

Det fick jag lära mig en gång i tiden, då jag är så pass ålderstigen att jag tvingats tillbringa ett år av mitt liv i försvarsmakten.

Till er som skriker om att sätta in försvaret för att jaga cykelbabbar med pansarvagn. Militärer är suveräna på en sak: att krångla till den enklaste detalj och få det till att gå åt helvete. Inga fyrkantshjärnor på gator och torg tack
Citera
2019-11-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Om det är dödsstraff utdelat av en familj pga Ahmads kurdiska sexterror mot en arabbrud blir det INTE hämnd, trots att fel person strök med.

Om det handlar om revirstrider om haschförsäljning så kan det bli hämnd (eller kspitulation).

Tråkigt för snuten att dra igång hela operation Rimfrost på grund av ett MeToo-ärende som redan verkar uppklarat.
Om skjutning igår på Eriksfält hör ihop med denna handlar det alltså inte om en brud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in