2019-11-12, 01:26
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ett halvdussin, kanske åtta, avlossades, i en enda salva. Trekvart efter Sydsvenska Bilbrandbladets tidangivelse kom en ambulans, en annan kan ha kommit tio minuter tidigare. Automateld, så normalt räcker en träff för livshotande skador om man inte siktar på benen vilket inte kan ha varit fallet mot någon som sitter i en bil.

En 9mm går rakt igenom båda bildörrar så dom är inget skydd, instinktivt hukar man sig nedåt/sidan om man blir beskjuten i en bil och få skjuter GM naturligtvis genom dörren. Plasr och lite lättmetall stoppar 7ngenting.

Sen undrar jag varför du säger att en träff med ett automatvapen räcker för livshotande skador. En träff är en träff oavsett hur snabbt vapnet kan skjuta
Citera
2019-11-12, 01:30
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 788578
Rätt saftig kaliber och ganska bra träffyta.

Skottet har ju gått ini vinkel och då blir det sådär, ser mycket större än vad det är.

7,62x39 är väl en riktig lågoddsare med Scorpions hack i häl oavsett.
Citera
2019-11-12, 01:43
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
Du har rätt, jag borde ha skrivit pistolkaliber, då utesluter man inte k-pistar. Det går också att "automatisera" pistoler men då blir de extremt svårskjutna så det är inte speciellt sannolikt.

Scorpions är extremt vanligt förwkommande.

Har bara sett en bild på bilen där man ser skott hålen, inte många slutsatser man kan dra.

Det du säger är ett ofullständigt genomslag kan vara en del av en större kaliber typ till akm som träffat typ ryggstödet där inne finns härdat stål som kan ha splittrat kulan och blödit energi
Citera
2019-11-12, 02:07
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du tänker dig att skytten satt i samma fordon som offret och råkade avfyra vådaskott, vapnet ställt på automateld?

Skytt, förare och offer försöker fly fordonet?

Ja, jag kan inte bevisa motsatsen, vi får se om polisen lyckas bringa klarhet.

Ett sådant scenario skulle kunna förklara att polisen relativt snabbt lyckades gripa två misstänkta.

Kanske har vi underskattat vad tvångsfika kan göra.

Om man skjuter sin polare så dumpar man han utanför ett sjukhus, först slänger man vapnet 7 nån buske såklart
Citera
2019-11-12, 02:09
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Rutan i förardörren verkar se ut o vara krossad. 1kula där.
1kula vid dörrhandtaget.
2kulor brevidvarandra längre ner på förardörren.
Ser ut på en bild på bakdörren som den träffats av 3 kulor. Svårt o se på den bilden.
O vad borgar för att skytten har en massa amnution? Din egen fantasi.

En uppvevad ruta går fortf ner i dörren och kan tom gå sönder av bara smällen i dörren, eller så träffar den rutan i dörren.

Men vi behöver fler bilder, den bilden vi har nu kan man knappt avgöra nånting från.
Citera
2019-11-12, 04:20
Bannlyst
Vid 21.50 meddelade polisen att två personer hade gripits för inblandning i händelsen.
– Det ska ha funnits en del personer på platsen som har sett händelsen. Vi får in massor av uppgifter och vi har fått in beskrivningar på bilen personerna flydde i, säger Rickard Lundqvist.
De gripna är två pojkar i 18-årsåldern. Senare under natten, vid klockan 01, anhölls de.
– De greps i anslutning till platsen. Gripandet skedde efter en samlad bedömning efter att man hört målsägandet, säger Ulrika Olsson, inre befäl vid polisen i Malmö.

Nu blir jag lite förvirrad, först inkommer de uppgifter från många vittnen att GM försvinner från platsen på flyktbil, nu när det blivit lite uppdatering så säger polisen att dem 2 pojkarna ska ha blivit gripna till anslutning till brottsplatsen?
Så vafan hjälp mig att förstå här, har GM gått tillbaka till brottsplatsen och visat sig för polisen eller är det en spontan gripandet för att lätta trycket på folket och median att man gripit någon, hursom min känsla säger att dem har bara gripit vem som helst för att det skall se bra ut.
Citera
2019-11-12, 05:24
Bannlyst
Bra jobbat polisen Kanske med tur, så är dom borta några år nu.
Citera
2019-11-12, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konto334
Vid 21.50 meddelade polisen att två personer hade gripits för inblandning i händelsen.
– Det ska ha funnits en del personer på platsen som har sett händelsen. Vi får in massor av uppgifter och vi har fått in beskrivningar på bilen personerna flydde i, säger Rickard Lundqvist.
De gripna är två pojkar i 18-årsåldern. Senare under natten, vid klockan 01, anhölls de.
– De greps i anslutning till platsen. Gripandet skedde efter en samlad bedömning efter att man hört målsägandet, säger Ulrika Olsson, inre befäl vid polisen i Malmö.

Nu blir jag lite förvirrad, först inkommer de uppgifter från många vittnen att GM försvinner från platsen på flyktbil, nu när det blivit lite uppdatering så säger polisen att dem 2 pojkarna ska ha blivit gripna till anslutning till brottsplatsen?
Så vafan hjälp mig att förstå här, har GM gått tillbaka till brottsplatsen och visat sig för polisen eller är det en spontan gripandet för att lätta trycket på folket och median att man gripit någon, hursom min känsla säger att dem har bara gripit vem som helst för att det skall se bra ut.

Vi får se om dom släpps men ej är avkriven.
Citera
2019-11-12, 06:31
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Måste vara lukrativ business med stulna skyltar i Malmö. De är väl dyrgripar i några dagar, färskvara.

Eh, nej, haha. Man bara går ut och tar några.
Citera
2019-11-12, 06:37
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
En 9mm går rakt igenom båda bildörrar så dom är inget skydd, instinktivt hukar man sig nedåt/sidan om man blir beskjuten i en bil och få skjuter GM naturligtvis genom dörren. Plasr och lite lättmetall stoppar 7ngenting.

Sen undrar jag varför du säger att en träff med ett automatvapen räcker för livshotande skador. En träff är en träff oavsett hur snabbt vapnet kan skjuta
Kulor från automatkarbiner har så hög fart att de orsakar en kraftig stötvåg inom kroppen som ofta slar ut hjärtat varän de träffar I bålen, eller t.o.m. låren.

Någorlunda skydd får man om man står på andra sidan bilen. Kulan börjar wobbla när den går in I karossen och förlorar mycket energi när den på sniskan passerar ut igen på andra sidan. Bakom motorn och däcken år man riktigt säker. Men den här snubben lär det inte vara mycket kvar av.

Jag kommer definitivt aldrig ge blod igen då det håller arapgängen vid liv.
Citera
2019-11-12, 08:31
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kulor från automatkarbiner har så hög fart att de orsakar en kraftig stötvåg inom kroppen som ofta slar ut hjärtat varän de träffar I bålen, eller t.o.m. låren.

Någorlunda skydd får man om man står på andra sidan bilen. Kulan börjar wobbla när den går in I karossen och förlorar mycket energi när den på sniskan passerar ut igen på andra sidan. Bakom motorn och däcken år man riktigt säker. Men den här snubben lär det inte vara mycket kvar av.

Jag kommer definitivt aldrig ge blod igen då det håller arapgängen vid liv.

Jag läste någon avhandling om skillnaden i skador mellan höghastighetsvapen och långsamma vapen, och där var slutsatsen att vapen som AK ger lindrigare skador, medans något annat vapen med samma kaliber som används av FN och skjuter långsammare ger mer allvarliga skador, efter som allt absorberas av vävnaden.
Citera
2019-11-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mafghan
Bra jobbat polisen Kanske med tur, så är dom borta några år nu.

"Borta några år"?

I vilket land lever du?

Det är Sverige! Här kommer ynglingarna släppas fria efter sedvanligt argt samtal med soc-tant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in