2019-11-04, 22:53
Medlem
Jag har läst domen. Barnen har själva uppgivit missförhållanden som funnits i hemmet. Barnen har utvecklats snabbt sedan de kom till familjehem. De sociala myndigheterna är inte kända för att ingripa så jag räknar kallt med att det har varit betydligt värre än det framställs i programmet. Barnens utveckling såväl psykiskt som fysiskt har allvarligt hämmats i detta hem. Jag vet inte exakt vad det är med föräldrarna men något är det. Jag förstår inte Kalla Faktas avsikt med detta reportage. Har de ont om uppdrag?
Citera
2019-11-04, 22:54
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Suck, bägge har levt på bidrag och varit sjukskrivna, ingen dokumentation har kommit fram som stöd för att de under dessa år har arbetat utomlands. Reglerna gällande sjukskrivningar är dessutom extremt hård och du kan inte bara bestämma dig för att åka utomlands och bosätta dig i flera olika länder samtidigt som du lever på sjukförsäkring.
Du får väl läsa på om reglerna på Försäkringskassans hemsida om du inte tror mig.
Citera
2019-11-04, 22:55
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Om man bor ihop med en familj är man inte isolerad.

Du blir knepigare och knepigare att förstå. Du verkar nästan tycka det vore okej att dom varit isolerade från omvärlden. "Dom hade ju varandra".
Citera
Medlem
Citat:
Du har alldeles för stor tilltro till myndigheter, dom är mycket dummare än man tror. Sen gör dom inte det för att vara elaka, utan det handlar om inkompetens.

Nej det har jag inte. Jag har daglig kontakt med olika nämnder i Sverige och vet MYCKET väl att kompetens inte är något att direkt skryta över. Men det spelar ingen roll.

Ett omedelbart omhändertagande måste fastställas av förvaltningsrätten och på förvaltningsrätten fattas inte besluten av människor som saknar kompetens. Ej heller de som arbetar på kammarrätten.
Citera
Medlem
Någon som har domen på pdf eller dylikt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marlar13
Jag har läst domen. Barnen har själva uppgivit missförhållanden som funnits i hemmet. Barnen har utvecklats snabbt sedan de kom till familjehem. De sociala myndigheterna är inte kända för att ingripa så jag räknar kallt med att det har varit betydligt värre än det framställs i programmet. Barnens utveckling såväl psykiskt som fysiskt har allvarligt hämmats i detta hem. Jag vet inte exakt vad det är med föräldrarna men något är det. Jag förstår inte Kalla Faktas avsikt med detta reportage. Har de ont om uppdrag?

Kalla Fakta ville låta föräldrarna få komma till tals.
Citera
2019-11-04, 22:56
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlar13

Hur var det med dottern som ville kontrollera sina syskons toalettbesök, var det att hon ville se hur dom var i magen eller något sånt? Har ett svagt minne av det.
Citera
2019-11-04, 22:56
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja men försäkringskassan gillar inte att man har bisyssla med omsättning mellan 100-199 tusen kronor i sitt bolag där både var delägare, handelsbolag.

Försäkringskassan har garanterat redan varit där och påbörjat sin utredning i det hela. Där kan de inte hävda att de bott utomlands så många gånger, är du långtidssjukskriven så anser nog inte fk man ska hålla på att resa halva året, till olika storstäder. Ytterst tveksam till att de fått igenom det, i fk:s numera mycket strikta rehabiliteringsplaner.

Det som talar emot att föräldrarna var sjukskrivna hade sjukersättning på deltid är att de då skulle vara tvungna att stå till arbetsmarknadens förfogande. Den kontrollen är oerhört strikt och det skulle nog var lättare att ha ett jobb och samtidigt smita lite grann halva tiden från jobbet för att resa till de städer de räknade upp.
Jag vet inte hur mycket dom har tjänat eller hur många procent dom har jobbat. Men om man t.ex. är sjukskriven 75% så får du sjukersättning på 75%.
Citera
2019-11-04, 22:57
Medlem
Citat:
Du får väl läsa på om reglerna på Försäkringskassans hemsida om du inte tror mig.

Försäkringskassan har väldigt tuff rehabiliteringsplan, om du tror att försäkringskassan accepterar två långtidssjukskrivningar samtidigt som paret i fråga åker mellan olika länder och jobbar, då tror du väldigt fel.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Du blir knepigare och knepigare att förstå. Du verkar nästan tycka det vore okej att dom varit isolerade från omvärlden. "Dom hade ju varandra".
Dom har också varit utanför huset och utanför landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elime
Efter att ha läst domen och sett Kalla fakta är det i mina ögon tydligt att åtminstone en av föräldrarna (mamman) är en tvättäkta psykopat.

Exakt. Att man framstår som lugn kan bero på att man har tagit lugnande. Jag vet inte varför jag får vibbar av kemiskt missbruk eller någon sjukdom/diagnos. Mamman ändrar hela tiden sina svar. Hur i helvete kan folk missa det?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Jag vet inte hur mycket dom har tjänat eller hur många procent dom har jobbat. Men om man t.ex. är sjukskriven 75% så får du sjukersättning på 75%.

De har minst haft en omsättning 2018 på 100 000 kr minst enligt momsunderlaget de deklarerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in