Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Jussi
Det fanns så enormt mycket man hade kunnat fråga om och grävt vidare i. Faktum är att TV4 lyckades ro hem en av årets mest högprofilerade intervjuer och misslyckades totalt i genomförandet.

Js, tråkigt nog.
Citera
2019-11-04, 22:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Jussi
Barnen har varit omhändertagna i ett år, inget i reportaget tyder på att det har gjorts felaktigt.

Nä det är rätt stora krav för omhändertagande av LVU. Många reportage innan där man ondgör sig att för få barn blir omhändertagna. Så mynten har 2 sidor.

Tycker ändå föräldrarnas agerande att inte vilja förklara lite mer om det som står i domen, och som de anser är uppenbarligen felaktigt. Att de inte vill besvara dessa frågor väcker ju några frågor??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Som om man inte kan göra både och.

Det vet du ju ingenting om.

Så man kan jobba utomlands samtidigt som man går på sjukersättning eller är sjukskriven med barn som inte ens har pass. Jo, verkligen.
Citera
Medlem
Citat:
Helt otroligt att folk efter att ha sett Kalla Fakta fortfarande tror att föräldrarna är psykopater. Dom verkar ju hur normala och trevliga som helst. Lite bohemiska visst, men det är inte olagligt.

Det är ju myndigheterna som har haft dålig koll och sen helt plötsligt tar dom barnen. Hade dom undersökt saken från början och haft översikt hade dom ju vetat hur det låg till.

Stackars föräldrar som blir ifråntagna sina barn.

Du är lika lättmanipulerad som som de andra som pratar med modern tydligen.
Citera
2019-11-04, 22:18
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenfras
Du har ju inte koll. Det är inte en villaförort till stockholm. En sån där "gård" kan man få där för 3 miljoner idag. De lär ha bott där minst ett par decennier, har inte kostat över miljonen när de i så fall köpte den. Kanske ärvt lite pengar, vem vet. 2 personer med bidrag, inte svårt att gå runt om man inte ägnar sig åt några extravaganser.

Det är ju därför jag frågar? Två personer med bidrag som ska försörja sig själva, fem barn och minst två hundar. Klart man undrar vad inkomsten är. Gården i sig är inte dyr, men det var inte det jag ifrågasatte heller.
Citera
2019-11-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AphA
Man kunde läsa om att det var smutsigt i hemmet och trasiga möbler. Ursäkta, men känns det inte som om de köpt lite nya möbler inför intervjun? Städat lite?

Och vad var det med hundarna? De skällde som om de var riktigt rädda? Kan det vara så att de i princip aldrig sett andra människor?
Exakt min bedömning. Hundar som beter sig sådär tyder på precis det som det handlar om här. Isolering!
Citera
2019-11-04, 22:25
Medlem
quieenies avatar
Swimmingpool och Mimmirider,det måste svida i ögonen av föräldrarnas rökridåer.
Det blev i min mening helt klarlagt efter föräldrarnas intervju,även om den hör till en av de mest oprofessionella jag sett,att den psykosociala miljön hade mycket i övrigt att önska.

Att släggan slog till så hårt,beror nog på att kritiken mot kommunen som de såg komma som en tsunami,skulle mildras av handlingskraftsinsats.

Anser att det finns fog för den kritik som framkommit i domen.Men också att det finns fog för att föräldrarna efter denna uppvisning från myndigheterna, faktiskt med stöd kan ha barnen hemma.

Har levt med en psykopat,ofrivilligt,och tycker mig inte känna igen mamman i denna roll.Dock finns det i hennes beteende anledning till oro.Hon skulle behöva psykologisk vårdinsats.Rättare sagt både hon och pappan.

Såg bara en helt medveten lögn,och det gällde utlandsresorna.

Tyvärr ställdes det inga frågor om lögnerna kring inskrivningen i distansundervisningen.
Inte heller om andra uppenbara konstigheter.

Här finns många hundar begravna...men fasen,jag har hört värre.
Citera
2019-11-04, 22:26
Medlem
Guld-Jussis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nargster
Kan det vara så att de lever sin hobby? Det är så de tjänar pengar?
Handeln med skandinaviska konstföremål talar ju i så fall emot utlandsvistelserna, för att sourca varor att sälja behöver de befinna sig här. Det gör man inte bäst i Bulgarien eller Frankrike. Även om försäljningen sker mot utlandet så finns det ingen logik i att sköta den genom utlandsvistelser, man lastar liksom inte en skåpbil med Kosta Boda-konstglas och drar iväg.

Det var synd att det inte ställdes frågor om parets yrkesliv eftersom det hela tiden framfördes som motiv till utlandsvistelserna. Min gissning är att familjen rundar det ämnet eftersom de antingen levt på oskattade inkomster och/eller sysslat med något som man skäms för.
Citera
2019-11-04, 22:27
Medlem
Citat:
Precis. Dom ville väl försöka rätta till det dom ställt till med, istället blir det värre än någonsin.
Jo precis som du säger, dem kan inte ta att dem gjort fel så istället ska dem förstöra hela familjen? sjukt.
Istället för att sno deras barn så kan dem istället stötta familjen och hjälpa dem in i samhället, för det är ju trots allt dem själva som godkänt alltihopa.
Citera
2019-11-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nargster
Okej, såg Kalla Fakta precis. Blev lite nyfiken och googlade 10 min. Det var förövrigt ett ynkligt dåligt program, journalistiken var snömos.

För den som undrar vad Hans och Pernilla gör:

Hans = fotograf
https://www.modell.se/common/viewPho...ographerId=315

googlar man www.frantiQstudios.com får man upp:

http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=62911

kollar man vidare på den sidan under presentation och klickar på hemsida kommer man till:

http://thescandinaviangroup.com/

Denna hemsida stämmer överrens med det man ser i deras hem. Mycket glas, konst, textilier mm. Kan det vara så att de lever sin hobby? Det är så de tjänar pengar? Mycket på hemsidan verkar i alla fall säljas.

Kan denna historien vara en av svensk myndighetsutövnings största haveri och katastrofalt förhastade beslut som tagits av ett par stressade och oerfarna tjänstemän som ser Josef Fritzl i varje hem som verkar udda?

Vi lär få veta inom kort, drevet är igång...

Jag vill också vara långtidssjukskriven och tjäna pengar på min hobby....
Citera
2019-11-04, 22:29
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugsv4mp
Jo precis som du säger, dem kan inte ta att dem gjort fel så istället ska dem förstöra hela familjen? sjukt.
Istället för att sno deras barn så kan dem istället stötta familjen och hjälpa dem in i samhället, för det är ju trots allt dem själva som godkänt alltihopa.

Nej. Återigen så har inte kommunen godkänt isolering av barnen. Var får du det ifrån?
Citera
2019-11-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tror det handlar om 2 olika saker.

LVU pga barnens rätt, att utvecklas enligt SoL.

Utredning om vad kommunen gjort för fel. Oavsett om de gjort fel, så har FR gjort bedömningen att föräldrarna brustit i sin omsorg med barnen.
Okej men detta har pågått i 15 år eller mer typ? hur kan de inte undersöka detta tidigare om det är inte är ok enligt lag? samt hjälpa familjen istället för att sno deras barn. Sjukt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in