2019-11-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Alla kan lära sig vad som är rätt och fel. Alla kan lära ett barn vad som menas med empati och hur man bör tänka och agera efter det. Problemet är att hur duktig man än är som förälder så har vissa barn eller tonåringar mycket lättare att välja att göra fel. Vissa saknar empati, känner ingen ånger och förstår inte det här med konsekvenser. Det är helt enkelt lättare för vissa att begå mord fast de fått lära sig tidigt vad som är rätt och fel.

Psykopater som helt saknar empati, kan även dessa klara sig från att begå mord. Alla dessa chefer m.m som sitter på höga befattningar och inte begått ett endaste mord i sina dagar, men däremot förstört många under deras chefsjobb.

Vissa får inte den hjälp de behöver , det är en tragedi.
Citera
2019-11-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag tycker det är bra att neuropsykologin finns och att barn eller vuxna kan få en diagnos och att det finns forskare som forsätter sitt arbete att studera hjärnan.
Sen är det ju självklart att man söker till de som har kunskap av neuropsykologin, vem som helst kan inte sätta en diagnos.
Klart vi alltid kommer titta tillbaka och säga vilken naivitet de hade förr , det gäller ju i alla områden i livet. Vissa delar tycker jag var bättre förr .

Detta med autism är ju heller inget nytt fenomen, men förr trodde man ju bla att de var bortbytingar som trollen lämnade när de rövade bort människobarnen .
Sen kom Kanners syndrom , så jag är tacksam för alla forskare som finns i världen

Jag fortsätter att säga asperger eftersom då vet jag att man talar om högfungerande autism.

Du verkar vara emot diagnoser och verkar som du tycker att det istället för att hjälpa så stjälper den människor istället.
Jag tror att i de flesta fall så hjälper det att få en diagnos, så man får en förklaring på varför man känner/gör si eller så och kan då fortsätta arbeta med sig själv.

Hade JL fått hjälp från början och att prata om känslor , tankar m.m , så hade nog detta mord kunnat förhindras.
Det verkar som du vill ha det till att föräldrarna, psyk m.m inte har kunnat gjort någonting åt detta.
Det finns många många människor med neuropsykologiska diagnoser som inte tar en endaste psyktablett, utan kan jobba med sig själv utifrån diagnosen,

När man tittar på dokumentärer om mördare, så handlar det ofta om förövarens barndom.

Troligtvis på rättpsyk så kommer nog JL få mediciner , eller redan får. Han behöver nog det nu, kan inte vara lätt att ha mordtankar i huvudet.

Jag tror inte att någon här har problem med att förstå att de med särskilda behov och stöd får genomgå neuropsykiatriska utredningar på remiss hos ett team med psykolog/läkare. En sådan utredning kan ta upp till 3 månader. Problemet uppstår ( för mig ) när du så lättvindigt vill ge Jack en diagnos utifrån det lilla som faktiskt framkommit om honom och när du sen blandar ihop dina gissningar med ett brutalt mord. För när du skriver att du tror att mordet hade kunnat förhindras bara han givits möjlighet att prata om sina känslor samtidigt som du blandar in dina tankar kring diagnoser blir det rörigt.

Man kan begå brott med eller utan diagnos. Nu när det framkommit att Jack lider av en allvarlig psykisk störning så är det inte en odiagnostiserad adhd / Asperger dom orsakat hans handling. Jag tycker att det är oerhört viktigt att understryka det.
Citera
2019-11-03, 12:03
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Jag tycker det är bra att neuropsykologin finns och att barn eller vuxna kan få en diagnos och att det finns forskare som forsätter sitt arbete att studera hjärnan.
Sen är det ju självklart att man söker till de som har kunskap av neuropsykologin, vem som helst kan inte sätta en diagnos.
Klart vi alltid kommer titta tillbaka och säga vilken naivitet de hade förr , det gäller ju i alla områden i livet. Vissa delar tycker jag var bättre förr .

Detta med autism är ju heller inget nytt fenomen, men förr trodde man ju bla att de var bortbytingar som trollen lämnade när de rövade bort människobarnen .
Sen kom Kanners syndrom , så jag är tacksam för alla forskare som finns i världen

Jag fortsätter att säga asperger eftersom då vet jag att man talar om högfungerande autism.

Du verkar vara emot diagnoser och verkar som du tycker att det istället för att hjälpa så stjälper den människor istället.
Jag tror att i de flesta fall så hjälper det att få en diagnos, så man får en förklaring på varför man känner/gör si eller så och kan då fortsätta arbeta med sig själv.

Hade JL fått hjälp från början och att prata om känslor , tankar m.m , så hade nog detta mord kunnat förhindras.
Det verkar som du vill ha det till att föräldrarna, psyk m.m inte har kunnat gjort någonting åt detta.
Det finns många många människor med neuropsykologiska diagnoser som inte tar en endaste psyktablett, utan kan jobba med sig själv utifrån diagnosen,

När man tittar på dokumentärer om mördare, så handlar det ofta om förövarens barndom.

Troligtvis på rättpsyk så kommer nog JL få mediciner , eller redan får. Han behöver nog det nu, kan inte vara lätt att ha mordtankar i huvudet.

Jag respekterar din inställning till neuropsykologin som vetenskap och psykvården.

Jag antyder att vi ska göra allt för att hitta bättre tillvägagångssätt.

Dagens verktyg är trubbiga, otillräckliga och eventuellt även missvisande.

Vi måste ställa högre krav på de i samhället som säger sig ägnar sig åt vetenskap.
Citera
2019-11-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Jag tror inte att någon här har problem med att förstå att de med särskilda behov och stöd får genomgå neuropsykiatriska utredningar på remiss hos ett team med psykolog/läkare. En sådan utredning kan ta upp till 3 månader. Problemet uppstår ( för mig ) när du så lättvindigt vill ge Jack en diagnos utifrån det lilla som faktiskt framkommit om honom och när du sen blandar ihop dina gissningar med ett brutalt mord. För när du skriver att du tror att mordet hade kunnat förhindras bara han givits möjlighet att prata om sina känslor samtidigt som du blandar in dina tankar kring diagnoser blir det rörigt.

Man kan begå brott med eller utan diagnos. Nu när det framkommit att Jack lider av en allvarlig psykisk störning så är det inte en odiagnostiserad adhd / Asperger dom orsakat hans handling. Jag tycker att det är oerhört viktigt att understryka det.

Jag har inte gett jack 1 diagnos, jag tror att han har flera. Direkt efter han gjort en P7 , så ville de göra en större utredning på honom! Så jag har verkligen inte varit den som först pratat om diagnoser angående Jack.

Jag har inte en aning om vilka diagnoser Jack har?! Många har satt diagnosen Asperger på honom och då har en del skrivit att aspergare inte har någon empati, vilken jag tycker är helt fel. Det är bara att googla , så kan man läsa att det är bla. en myt!

Sen är det väl helt klart att det finns personer med stor empati , som det finns de som har mindre empati.
Vi människor har nog lite av varje i oss, av alla diagnoser, vissa lite mer och vissa lite mindre.

Jag har ett barn med asperger som skulle ha tagit sitt liv, om jag inte "sett" att han mådde dåligt.

Nu är det ju så att Jack har en allvarlig psykiskt störning och detta mord är ett mycket ovanligt rått mord, där Jack har manipulerat sin vän till att ligga på mage och sen hugga med yxa i huvudet utan en chans att försvara sig!

Jag vet också att det finns människor som kan döda utan diagnoser, men jag tror att det är mest i självförvar eller alkohol, drogrelaterat.

Jag som alla andra har ju rätt att ha åsikter om detta vidriga mord.

Ps. Bra att du tror att alla vet att man får remiss till en neuropsykiatrisk instans som gör utredningar.Det tror inte jag
Citera
2019-11-03, 19:52
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Jag har inte gett jack 1 diagnos, jag tror att han har flera. Direkt efter han gjort en P7 , så ville de göra en större utredning på honom! Så jag har verkligen inte varit den som först pratat om diagnoser angående Jack.

Jag har inte en aning om vilka diagnoser Jack har?! Många har satt diagnosen Asperger på honom och då har en del skrivit att aspergare inte har någon empati, vilken jag tycker är helt fel. Det är bara att googla , så kan man läsa att det är bla. en myt!

Sen är det väl helt klart att det finns personer med stor empati , som det finns de som har mindre empati.
Vi människor har nog lite av varje i oss, av alla diagnoser, vissa lite mer och vissa lite mindre.

Jag har ett barn med asperger som skulle ha tagit sitt liv, om jag inte "sett" att han mådde dåligt.

Nu är det ju så att Jack har en allvarlig psykiskt störning och detta mord är ett mycket ovanligt rått mord, där Jack har manipulerat sin vän till att ligga på mage och sen hugga med yxa i huvudet utan en chans att försvara sig!

Jag vet också att det finns människor som kan döda utan diagnoser, men jag tror att det är mest i självförvar eller alkohol, drogrelaterat.

Jag som alla andra har ju rätt att ha åsikter om detta vidriga mord.

Ps. Bra att du tror att alla vet att man får remiss till en neuropsykiatrisk instans som gör utredningar.Det tror inte jag

Läs på ett annat språk
Bevaka
Redigera
Allvarlig psykisk störning är en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård. Det är inte en medicinsk term.

Allvarlig psykisk störning är [1]

psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar

depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk

svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende

Allvarlig psykisk störning är inte ADHD eller andra bokstavskombinationer allvarlig psykisk störning är inte heller psykopati före 1991 kunde man tvångsvårdas inom rättspsykiatrisk vård för psykopati.
Citera
2019-11-03, 19:54
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Finns det någon ocensurerad bild på gm?

Ja, i FUPen.
Citera
2019-11-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotfilen
Läser på Dimitri Plax fb att man enligt rysk-ortodox tradition hade öppen kista. Av det antar jag att ansiktet var oskadat?
Rimligtvis måste det annars ha varit duktiga begravningsbyråmänniskor, med tanke på att huvudet träffats av en yxa... 😢

Det står i FUP att ansiktet var oskadat ja.
Citera
2019-11-03, 23:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Finns det någon ocensurerad bild på gm?

Bilder på mördaren, Jack Lindblom
https://forumbilder.com/i/rd8g
Citera
2019-11-04, 00:04
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Psykopater som helt saknar empati, kan även dessa klara sig från att begå mord. Alla dessa chefer m.m som sitter på höga befattningar och inte begått ett endaste mord i sina dagar, men däremot förstört många under deras chefsjobb.

Vissa får inte den hjälp de behöver , det är en tragedi.

Sådana har vi träffat på. De förekommer ofta i kommunal verksamhet.

När det gäller JL så misstänker jag starkt att delar av förklaringen döljer sig i hemmet!

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/6jd2Wr/sa-kan-uppfostran-paverka-barn-med-psykopatiska-drag
Citera
2019-11-04, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Läs på ett annat språk
Bevaka
Redigera
Allvarlig psykisk störning är en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård. Det är inte en medicinsk term.

Allvarlig psykisk störning är [1]

psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar

depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk

svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende

Allvarlig psykisk störning är inte ADHD eller andra bokstavskombinationer allvarlig psykisk störning är inte heller psykopati före 1991 kunde man tvångsvårdas inom rättspsykiatrisk vård för psykopati.

Blir lite konfunderad nu, har jag skrivit om ADHD övht i mitt inlägg.

Jag har skrivit att Jack har nog fler diagnoser, alltså han kan ha samsjuklighet med andra diagnoser.

Jag vet att psykopater inte får fängelse längre, men de kan få det om de har samsjuklighet med andra diagnoser. Samma sak om de har ADHD, så kan de samtidigt ha andra diagnoser.

Jag vet också att allvarlig psykisk störning inte är en medicinsk term.
Jag har trott att jag visat det klart och tydligt , när jag skriver att Jack har andra diagnoser.

Mina gissningar om Jack har Depression, han har tänkt på självmord. Ev. Tvångstankar om att mörda någon, trots att han nekar till det. ++ asperger,++ ADHD+ ADD+ Psykopat + Impulskontrollstörningar m.m.

Så jag vet inte vad Jack kommer att få för diagnoser i slutändan, men jag tror det blir mer än en diagnos.
Citera
2019-11-04, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Det betyder väl att individer som upprepat gör felaktiga val mot sin vilja måste arbeta hårt med att förbättra sin närvaro, självinsikt och medvetenhet för att komma till rätta med sin problematik. Annars är risken stor att dessa individer enbart blir en produkt av sin omgivning och de val som presenteras dem, helt utan egen styrfart eller egen riktning i livet.

I princip är svaret ja på din fråga, även om det instiktivt tar emot att skriva.
Sådana individer bör inte ges möjlighet att göra val som kan drabba andra. De bör avskiljas från allmänheten i förebyggande syfte.
Citera
2019-11-04, 01:42
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Sådana har vi träffat på. De förekommer ofta i kommunal verksamhet.

När det gäller JL så misstänker jag starkt att delar av förklaringen döljer sig i hemmet!

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/6jd2Wr/sa-kan-uppfostran-paverka-barn-med-psykopatiska-drag

Ja, vi har alla noterat att du gärna vill ha det till att föräldrarna bär del i skulden till att JL utför mordet. Det framkommer även att du står för det du skriver och inte planerar att byta uppfattning, även om du nu skriver "i hemmet". Din egen övertygelse innebär dock inte att dina antaganden är korrekta eller att det ligger någonting i det du skriver. Dina inlägg talar starkt för att du har obearbetade trauman från din egen barndom som färgar din världsbild, ditt omdöme, tolkningar och din logik.

Det genetiskt arvet är den primära faktorn. Uppforstran, uppväxt är enbart sekundära faktorer bland många andra. Det innebär att den primära faktorn är en förutsättning för dysfynktion och den sekundära faktorn är en försvårande omständighet, förutsatt att du uppfyller det primära kravet; dvs genetiskt predisposition.

Förtydligande: Förutsatt att JL har en genetisk predisposition innebär det att uppfostan har liten betydelse för att han ska realisera ett planerat mord på det sätt vi läser om i FUP.

Vill du även lägga skuld på föräldrarna för deras genetik?

Aftonbladets skrämselpropaganda tjänar syftet att driva trafik, just här ska den köpstarka målgruppen föräldrar klicka på rubriken sedan exponeras för annon$er. Artikelns titel som du länkar till lyder "Uppfostran kan spela roll för barn med psykopatiska drag" det är viktigt att understryka är att betydelsen av uppfostran är marginell, eftersom genetisk predisposition för psykopati är en förutsättning.

JL uppvisar extrem suggestibilitet:
(A). JL utveckar en fascination för våldsamt material.
(B). JL döljer (A) för föräldrarna.
(C). JL känner sig manad att utagera, efter punk (A) och (B).

Detta våldsamma videomaterial har påverkat honom på ett sätt som det inte påverkar andra ungdomar i hans umgänge, pga JL's genetiska predisposition. JL's hjärna styrt in honom på en bana som varit helt oavsiktlig även för honom själv.

Om ditt resonemang är sprunget ur en önskan att försöka hitta sätt att hindra framtida liknande händelser är det bättre du riktar din energi på annat än att lägga skulden på JLs föräldrar, deras uppfostran av honom och hans uppväxt.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-04 kl. 02:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in