Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-11-01, 11:01
Medlem
Har gått ner i vikt sen i somras då jag gått igenom en omtumlande period i livet. Jag var redan rätt smal, vägde ca 59-60 kg, nu väger jag under 55 kg. Är 165 cm. Knappt storlek XS passar nu.
Min aptit är borta och får tvinga i mig själv mat. Har tidigare haft B12 brist, folsyrabrist och lågt järnvärde, kadmium och kalium brist har jag för mig (då var jag dock gravid).
Borde jag ta ett blodprov för att se om jag behöver något tillskott? Eller köpa på apoteket lite olika tillskott?
I nuläget äter jag 2 mackor till frukost, ca en barnportion lunch och en barnportion middag. Tex en skopa pasta, 3 köttbullar och lite grönsaker. Oftast får jag inte i mig köttet. Försöker äta någon frukt ibland.
Hur gör jag för att få upp aptiten igen och inte bli illamående av att äta?
Citera
2019-11-01, 11:08
Medlem
Sluta upp med mackorna och pastan. Till sist blir du såpass hungrig att du får smak för kött.

Men jag tycker du ska kolla upp det. Kan vara underliggande sjukdom i värsta fall.
Citera
2019-11-01, 11:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cozymama
Har gått ner i vikt sen i somras då jag gått igenom en omtumlande period i livet. Jag var redan rätt smal, vägde ca 59-60 kg, nu väger jag under 55 kg. Är 165 cm. Knappt storlek XS passar nu.
Min aptit är borta och får tvinga i mig själv mat. Har tidigare haft B12 brist, folsyrabrist och lågt järnvärde, kadmium och kalium brist har jag för mig (då var jag dock gravid).
Borde jag ta ett blodprov för att se om jag behöver något tillskott? Eller köpa på apoteket lite olika tillskott?
I nuläget äter jag 2 mackor till frukost, ca en barnportion lunch och en barnportion middag. Tex en skopa pasta, 3 köttbullar och lite grönsaker. Oftast får jag inte i mig köttet. Försöker äta någon frukt ibland.
Hur gör jag för att få upp aptiten igen och inte bli illamående av att äta?

Jag tycker att du bör kontakta vården. Dels för att kolla blodvärden m.m, men även då minskad aptit kan vara tecken på sjukdom, såväl fysisk som psykisk (ex att du är deprimerad eller liknande).
Citera
2019-11-01, 11:12
Medlem
Bästa knepet för att få högre aptit
RÖR PÅ DIG
Ta en 2h promenad
Eller gå till gymmet och lyfta skrot i 1 timme.
Att sitta hemma och göra absolut ingenting, förstör din kropp, du tappar aptit och går ner i vikt..
Ja för vissa är det tvärtom, men då är dom smällfeta också.

Sen prövar du LCHF-Diet... Det funkar åt båda hållet, en som är underviktig lägger på sig vikt, en som är överviktig går ner kilo..
Citera
2019-11-01, 11:33
Medlem
okok1s avatar
Genom att äta mer. Öka sakta så blir det inte en chock för systemet.

T ex ta ett extra lager ost på din macka eller vad du nu använder. Eller kanske lägg till ett ägg på morgonen.
Citera
2019-11-01, 13:03
Medlem
Som någon annan skrev: fyll inte din mage med kraffs som bröd och pasta om du har svårt att få i dig något. Spara utrymmet till något med näring, som kött, inälvsmat, ägg eller fet fisk.

Låter som att något inte står rätt till f.ö. Försök uppsök läkare.
Citera
2019-11-01, 14:16
Medlem
Boka tid hos läkare. Du har haft det såhär en längre tid nu, dröj inte!
Citera
2019-11-01, 14:24
Medlem
Bor du i Stockholm så kan jag PM:a en privat allmänläkare så får du tid på måndag, så slipper du vänta på någon jävla vårdcentral i flera veckor. Besök kostar 200kr om du ej har frikort. Låter rätt allvarligt om det pågått länge.
Citera
2019-11-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag tycker att du bör kontakta vården. Dels för att kolla blodvärden m.m, men även då minskad aptit kan vara tecken på sjukdom, såväl fysisk som psykisk (ex att du är deprimerad eller liknande).

Jag har kontakt med en psykolog och dennes tips är att jag ska tvinga i mig mat och meditera. Borde jag själv kontakta en läkare kanske?
Citera
2019-11-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Bästa knepet för att få högre aptit
RÖR PÅ DIG
Ta en 2h promenad
Eller gå till gymmet och lyfta skrot i 1 timme.
Att sitta hemma och göra absolut ingenting, förstör din kropp, du tappar aptit och går ner i vikt..
Ja för vissa är det tvärtom, men då är dom smällfeta också.

Sen prövar du LCHF-Diet... Det funkar åt båda hållet, en som är underviktig lägger på sig vikt, en som är överviktig går ner kilo..

Jag är ute och går ganska mycket kanske blir totalt 1-2 timmar om dan.
Har hört talas om LCHF. Dock har jag så svårt för kött, konsistens, lukt, senor, broskbitar och fettbitar gör mig äcklad.
Citera
2019-11-25, 10:34
Medlem
Okapihjords avatar
Jag är likadan. Är 157 cm och väger nu 47 kg. Har nästan ingen aptit alls. Utom när det gäller visst godis. Har märkt att smoothies och yoghurt går bra att få ner. Även havregrynsgröt med mjölk och riktigt salta grejer såsom misosoppa.

En gång vägde jag 43 kg och gick då till läkaren som tog en massa prover men konstaterade att det inte fanns något fysiskt fel.

Funderar på att helt enkelt börja med näringsdryck till lunch. Däri finns ju alla näringsämnen man behöver.
Citera
2019-11-25, 11:01
Medlem
Se till att dina luncher och middagar innehåller protein, nyttiga fetter och någon grönsak/frukt. Slösa inte på din lilla aptit genom att käka pastan innan du äter proteinet tex. Köp även kosttillskott och läs på hur du ska ta dem på bästa sett.

Sen rekommenderar jag att köpa näringsdrycker och typ drickyoghurt, nyponsoppa, smoothies och annat sånt. Detta ska du få i dig mellan de ”riktiga” målen. Det borde du kunna tvinga dig till, sånt som man slipper tugga är alltid bättre. Och skär upp frukt och sånt och ha färdigt i kylen. Och naturella nötter!

Försök att äta ofta och lite åt gången. Att serveras en stor middag när man saknar aptit kan bara kännas överväldigande.

Men först och främst bör du ta prover.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in