Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-01, 12:33
  #49
Medlem
Nestor Xs avatar
Hela paketet med svensk public service är samma vänstervridna dynga styrd av maktfullkomliga sossar i alla dess former. SVT och SR tjänstgör numera som ren statspropaganda och deras primära uppdrag är att förklara och propagera hur bra det är att bo i Sverige jämfört med alla andra länder med sina oändliga demokratiska problem. De verkliga inrikesproblemen mörkas så gott det går och ofta undrar lyssnaren/tittaren vad det är man undviker att berätta något om.
Har väntat flera år på att någon i statspropagendan insatt journalist tar bladet från munnen och beskriver sakernas egentliga tillstånd på SR och SVT. Den ende som försökt hittills är frispråkige Janne Josefsson som blivit stämplad som statstelevisionens motsvarighet till Grönköpings Emil Ruda eller som fransmännen benämner det enfant terrible.
Citera
2019-11-01, 12:34
  #50
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Många dagar ligger det mest populära [SVT] videoklippet på cirka 40 000 starter, vissa dagar på mindre än hälften av det.
https://www.journalisten.se/fordjupn...-fran-tv-huset

Alltså fullt i klass med SWEBBTV då.
https://www.youtube.com/channel/UCD2...hEj3Pyw/videos

Och det betalar vi skattebetalare ca 5 000 000 000 SEK per år för.
Till SVT alltså, inte till SWEBBTV.
(Okej SVT har lite större utbud.)
Citera
2019-11-01, 12:34
  #51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det lyser igenom att Helins främsta drivkraft är att etablera sin vision om SvT som en "ungdomskanal". Därtill en urban sådan. Man har ju gjort sig av med en massa gamla trotjänare och satsar istället på yngre förmågor och tar fram produktioner som ska vara sådär urbant "hippa". Och målgruppen är givetvis 20-40-åringar, övriga göre sig icke besvär, inte heller lantisar och familjer som inte korsar köns- och rasgränserna.

Och det är bland annat där som SVT missar.
20-40 åringar är en för bred målgrupp. 40-60 kan funka, men 20-40 är en ungeför lika homogen målgrupp som 0-20. I alla fall utanför södermalm och vasastan, som ju är vädligt homogena med en massa hippster och snobbar som är ungefär lika oavsett fysisk ålder. Men Sverige består ja lite mer än så.
En variant på att lösa detta är att döpa om SVT till Söder-TV. För i praktiken så är det redan det.

Citat:
Ungdomar av idag i storstäderna måste nu få sin samhällsinformation via korta, snabba, och färdigvinklade webklipp när de sitter i tunnelbanan på väg till sina värdesäkrade jobb på reklambyrån.

Men kollar dom på SVT då? Nu är det länge sedan jag var ung, men på den tiden så var SVT inte speciellt relevanta bland oss yngre och dom lär ju inte vara mer relevanta idag med all annan media. Varför skall någon 23årig reklamare sitta och titta på SVT i tunnebanan när hon (eller han, svårt att veta nu för tiden) kan kolla på någon lokal kanal som sänds från betydligt mer intressanta London, Berlin eller Rio De Janiro?
För egen del har jag oerhört svårt att tänka mig att sitta och glo på SVT när det finns så mycket annat, betydligt frächare, att se på.
Citera
2019-11-01, 12:39
  #52
Avstängd
SVT i kris - bryter tystnaden.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...itiken-mot-svt

Citat:
Under veckan publicerades ett större reportage i tidningen Journalisten där ett flertal anställda gick ut och vittnade om stora problem på arbetsplatsen.

Bland annat pratades det om tystnadskultur, problem med arbetsmiljön, bristande ledarskap och en journalistik på väg åt fel håll.

Citat:
Angående påståendet att SVT:s journalistik allt mer börjar lika kvällstidningsjournalistik svarar Hanna Stjärne att hon helt enkelt inte håller.

– Vi jobbar hela tiden med vad som är de mest relevanta nyheterna för tittarna. Vi har en bred bevakning av både inrikes- och utrikesfrågor.

I samband med publiceringen av Journalistens reportage var Nöjesbladet i kontakt med SVT:s mediedirektör Jan Helin, som tidigare var publisher på Aftonbladet.

Även han slog ifrån sig kritiken om att SVT skulle börja likna en kvällstidning.

Vi är ingen kvällstidning och har ingen ambition att bli någon. Det är heller ingen kritik jag hört från vår publik”, skrev han i ett sms

Det är väl klart som fan att du inte hör kritik från den ständigt minskande skara människor som trivs med hur SVT är utformat idag? Hur jävla dum i huvudet får man bli? Nonchalanta äckel!

Nåväl, vad tror ni om SVTs möjligheter till förbättring? Vad skulle få er att börja titta på skiten igen?
__________________
Senast redigerad av Snuthus 2019-11-01 kl. 12:47.
Citera
2019-11-01, 12:48
  #53
Avstängd
KneeTops avatar
SK tystnadskultur råder inom alla företag, kollar extremt sällan men ibland släpper dom någon hyfsad dokumentär som jag springer på i playtjänsten.
Citera
2019-11-01, 12:48
  #54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Skulle kanske börja ta dem seriöst ifall de gör Janne Josefsson till chef.
Citera
2019-11-01, 12:49
  #55
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Men kollar dom på SVT då? Nu är det länge sedan jag var ung, men på den tiden så var SVT inte speciellt relevanta bland oss yngre och dom lär ju inte vara mer relevanta idag med all annan media. Varför skall någon 23årig reklamare sitta och titta på SVT i tunnebanan när hon (eller han, svårt att veta nu för tiden) kan kolla på någon lokal kanal som sänds från betydligt mer intressanta London, Berlin eller Rio De Janiro?
För egen del har jag oerhört svårt att tänka mig att sitta och glo på SVT när det finns så mycket annat, betydligt frächare, att se på.
Som representant för "de unga" kan jag rapportera att det gör de inte. Vissa kvinnor i tittar på Idol och Paradise Hotel och kanske Lyxfällan. Killarna jag känner använder TV:n enbart för TV-spel och INGEN, varken kille eller tjej kollar på SVT.
Citera
2019-11-01, 13:10
  #56
Medlem
Låt de fortsätta ha sina huvuden djupt nere i sanden.

De sitter på extremt höga och präktiga hästar.

Men vi vet alla vad som händer med de som inte är förändringsbenägna.

Detta är anledningen till att fler och fler väljer media som skildrar sanningen.
Citera
2019-11-01, 13:13
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Låt de fortsätta ha sina huvuden djupt nere i sanden.

De sitter på extremt höga och präktiga hästar.

Men vi vet alla vad som händer med de som inte är förändringsbenägna.

Detta är anledningen till att fler och fler väljer media som skildrar sanningen.

Men hur länge till ska vi tvingas finansiera SvT i dess nuvarande form?
Citera
2019-11-01, 13:17
  #58
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Som representant för "de unga" kan jag rapportera att det gör de inte. Vissa kvinnor i tittar på Idol och Paradise Hotel och kanske Lyxfällan. Killarna jag känner använder TV:n enbart för TV-spel och INGEN, varken kille eller tjej kollar på SVT.


Njaa med tanke på åldern definieras är 20-40 år så tror jag allt en del kollar på SVT. Är själv strax över 30 och kollar relativt frekvent på rapport/aktuellt. Brukar även försöka titta på partiledardebatter men brukar vara tvungen att gå efter 10 min, detta har dock inte så mycket med SVT att göra utan att alla debatter håller samma sandlådenivå och alla säger samma sak som i förra debatten. Dock är jag aldrig inne på SVTs hemsida då är jag snarare på SRs hemsida där det mellan varven kan dyka upp intressanta artiklar som inte lika klickvänliga som det, utifrån artikeln, verkar göra SVTs hemsida. Korrespondenterna kan ju vara bra mellan varven, även en del av de dokumentärer som sänds.

En spontan tanke är ju SVT inte bör ta efter aftonbladets websatsning... Det är väl knappast det någon är ute efter i public service driven nyhetsförmedlare. Klickvänliga skitartiklar klar faktiskt marknaden av att lösa själv.

Direktiven gällande "Nyfikna Nicole och Nassim" och "Sociala Sahar och Seb" är ju bland det sjukaste jag läst. Två extremt grova karikatyrer av unga i den svenska medelklassen. De som gillar att synas på sociala medier för att vara med medvetna/pk och de som gillar att synas i sociala medier för att de har så jävla mycket att göra/går bra för dem/är snygga, etc. Helt sjukt att SVT inte förstår att det existerar en hel del människor utanför dessa ramar och det kanske framför allt är dessa man bör rikta PUBLIC service till.
__________________
Senast redigerad av majkenofdoom 2019-11-01 kl. 13:30.
Citera
2019-11-01, 13:33
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav542
Men hur länge till ska vi tvingas finansiera SvT i dess nuvarande form?

Så länge media går i maktens koppel så kommer ingen förändring ske.

Har sagt det förr.
Sverige är fucked.
Det enda som skulle kunna tvinga fram en förändring är ett blodigt inbördeskrig.
Citera
2019-11-01, 13:37
  #60
Medlem
Provokatörs avatar
Även Hanna Stjärne intar samma försvarsposition som Jan Helin:
Hanna Stjärne påpekar att företaget precis har genomfört en medarbetarenkät som visar på att arbetsmiljön har förbättrats på SVT.
– Jag tittar på den större bilden vilket jag får genom medarbetarenkäten. SVT får där ett bättre betyg än för ett år sedan och vi har många duktiga chefer på företaget som gör ett bra jobb med alla medarbetare.
Det sker stora förändringar i medielandskapet och jag vet faktiskt inte om det går att få alla att bli nöjda.
De senaste åren har vi utvecklat vårt arbete mot webben vilket har gett resultat.
Förtroendet för SVT Nyheter Online har gått upp rejält bland yngre tittare enligt publikmätningar. Förtroendemässigt ligger vi också bra till bland alla åldrar och har en stark utveckling.
Om det nu går framåt trots allt så undrar man ju hur situationen varit utan omorganisationer, hade dom varit helt under isen om dom bara suttit still i båten?

Tyvärr funkar inte DN att arkivera längre så ni får hålla tillgodo med en direktlänk: https://www.dn.se/kultur-noje/svts-v...fa-alla-nojda/

/Provokatör
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback