2019-10-31, 11:51
Medlem
Demokraturdns avatar
Tämligen hård kritik...
https://www.journalisten.se/fordjupn...-fran-tv-huset
Citat:
– Public service kärnvärden håller på att gå förlorade. I broadcast är det fortfarande stabilt men på webben svajar det. Den journalistiska prioriteringen handlar om att plocka upp snackisar och utvecklingen går mot fler klickisar. Men de videoklippen går inte heller bra. Många av våra kollegor i grannhuset på Sveriges Radio undrar vad sjutton vi håller på med, säger journalisten A.
Citat:
Torsdagsmorgonen den 3 oktober 2019 toppar svt.se med vädernyheten att ”Kylan håller i sig – risk för frost till helgen”. Det är en rundis med genrebild, utan videoinslag.
Citat:
SVT Nyheters 80 personer starka onlinedesk har under senare år rekryterat flera unga journalister frånkvällstidningar och populärpress. Redan innan Aftonbladets publisher Jan Helin anställdes som programdirektör 2016 hade SVTs ledning sneglat på kvällstidningarnas digitala omställningsarbete, och talade öppet om att lära av Aftonbladets framgångsrika tv-satsning för att nå en yngre publik.
Citat:
– Hälsojournalistik och kvällstidningsjournalistik har gjort sitt intåg på SVT Nyheter, och man har släppt idén om att bygga upp kompetenser inom viktiga områden och vill istället ha utbytbara allmänreportrar som kan klara av att göra korta sammanfattande inslag, säger journalisten D.
Citera
2019-10-31, 11:59
Medlem
Demokraturdns avatar
...även externt. Hur många lokala medier vill skattefinansierade SVT slå ut...?

https://www.journalisten.se/nyheter/...-mot-svt-vaxer
Citat:
Moderaterna sällade sig den 19 oktober till KD och SD i kraven på hårdare tyglar och snävare budget för public service-bolagen. Ett nytt sexårigt sändningstillstånd klubbades av riksdagen den 23 oktober, med skrivningar som på några områden försöker begränsa public service digitala expansion.
Citat:
När vi träffar Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson på kontoret konstaterar hon att SVT lägger väldigt mycket fokus på texter online.

– Utöver rena nyhetsartiklar handlar det om analyser i artikelform och om klassiska longreads, säger hon.
Citat:
Branschorganisationen TU – Medier i Sverige har varit särskilt kritiska mot mängden SVT-producerad text på nätet som det inte finns någon grund för i sändningstillståndet menar de. För TU har det också varit extra känsligt att public service ”göder amerikanska it-plattformar” med sina publiceringar på sociala medier – aktörer som direkt konkurrerar om annonspengarna med svenska medier.
Citat:
SVTs programdirektör Jan Helin är påfallande nöjd med att public service onlineverksamhet i och med det nya sändningstillståndet jämställs med broadcast.
Citera
2019-10-31, 18:01
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Verkar som om arbetsklimatet på SVT präglas alltmer av Jan Helin och hans ledarstil. Så här härjade han på Aftonbladet också, gynnade sina kompisar, tillsatte en mängd projekt som aldrig blev något, och ströp utrymmet för kritik och dialog.

Så gick det som det gick med Aftonbladet, en tidning som nu kämpar för sin överlevnad. Helin fortsätter sin förstörelselusta på SVT.
Edit: Lägger in min sammanfattning av en rapport om arbetsklimatet på Aftonbladet under Helins ledning så man förstår vilken elefant i porslinsbutiken det handlar om.
Man förstår hur djup rötan är när SVT anställer Jan fucking Helin till chef för organisationen. Ett större rövhål och korkad diktator med kontrollbehov får man leta efter. Vad ska de ha denna idiot som överkucku till, när de nu är säkrade med pöbelns skattemedel? Är det ett allmänt självskadebeteende man har på SVT som organisation, att se hur dåliga de kan bli och hur hemsk arbetsplats man kan forma det till? Att det fortfarande finns chefer som Jan Helin och hans värdelösa ledarkultur... nä, ok, jag ska sluta, Dan Eliasson är numer chef på MSB, efter att ha lekt galning på Försäkringskassan och hos Polisen. Herre min jävlar. Det finns inget slut på det här.

Om SVT ska bli korrupt, ytlig klickjournalistik, varför i helvete betalar vi så stora skattemedel för det? Vi har redan Skvallerbladet, Spexpressen och Stockholms lokalblaska Dagens Spydigheter. Till slut kommer inte bara Alliansen vilja halvera organisationen, utan även sossarna. Precis som man gjorde i Danmark. När SVT slaktas får vi korka upp champagnen. De gör ett utmärkt jobb som organisation för att skyndsamt flytta fram det datumet. Det är väl ingen som sett vilken jävla skit de producerar?

Jag trodde SVT hade nått botten INNAN Jan Helin. Men de kan tydligen fortsätta gräva sig ned i dyn med fingrarna. Jag önskar dem lycka till i sitt arbete att få "Nicole och Hassan" att titta på deras tvåminutersklipp om klicknonsens på tunnelbanan, i konkurrens med annan skitjournalistik och ren underhållning. Roliga katter är roligare för Nicole och Hassan.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-10-31 kl. 18:07.
Citera
2019-10-31, 20:21
Medlem
Vedklyvens avatar
Tycker Helin har magrat avsevärt sen han var på Aftonbladet. Han ser inte heller lika självbelåten ut som förut. Är han inne i en livskris och kör hysteriskt på jobbet? Har sett sådant under mitt yrkesliv. Brukar sluta med haveri in i väggen.

Men det är väl att hoppas på för mycket.
Citera
2019-10-31, 20:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Man förstår hur djup rötan är när SVT anställer Jan fucking Helin till chef för organisationen. Ett större rövhål och korkad diktator med kontrollbehov får man leta efter. Vad ska de ha denna idiot som överkucku till, när de nu är säkrade med pöbelns skattemedel? Är det ett allmänt självskadebeteende man har på SVT som organisation, att se hur dåliga de kan bli och hur hemsk arbetsplats man kan forma det till? Att det fortfarande finns chefer som Jan Helin och hans värdelösa ledarkultur... nä, ok, jag ska sluta, Dan Eliasson är numer chef på MSB, efter att ha lekt galning på Försäkringskassan och hos Polisen. Herre min jävlar. Det finns inget slut på det här.

Om SVT ska bli korrupt, ytlig klickjournalistik, varför i helvete betalar vi så stora skattemedel för det? Vi har redan Skvallerbladet, Spexpressen och Stockholms lokalblaska Dagens Spydigheter. Till slut kommer inte bara Alliansen vilja halvera organisationen, utan även sossarna. Precis som man gjorde i Danmark. När SVT slaktas får vi korka upp champagnen. De gör ett utmärkt jobb som organisation för att skyndsamt flytta fram det datumet. Det är väl ingen som sett vilken jävla skit de producerar?

Jag trodde SVT hade nått botten INNAN Jan Helin. Men de kan tydligen fortsätta gräva sig ned i dyn med fingrarna. Jag önskar dem lycka till i sitt arbete att få "Nicole och Hassan" att titta på deras tvåminutersklipp om klicknonsens på tunnelbanan, i konkurrens med annan skitjournalistik och ren underhållning. Roliga katter är roligare för Nicole och Hassan.

Tack för rolig läsning.

Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Tycker Helin har magrat avsevärt sen han var på Aftonbladet. Han ser inte heller lika självbelåten ut som förut. Är han inne i en livskris och kör hysteriskt på jobbet? Har sett sådant under mitt yrkesliv. Brukar sluta med haveri in i väggen.

Men det är väl att hoppas på för mycket.

Man får verkligen hoppas att han inte suiciderar. Han ska till Finspång, få skrevet söndersparkat Nürnbergstyle och sedan får man se om det blir publika avrättningar. I så fall får man ta sig dit med familjen, göra det till en rolig familjedag. Kanske stanna på McDonalds på vägen hem.
Citera
2019-10-31, 20:58
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
SVT svarar på kritiken i ett debattinlägg.

https://www.journalisten.se/debatt/f...g-ar-inte-latt
Citera
2019-10-31, 21:00
Medlem
504umMadLads avatar
Journalistsvinen ska satsa på babbarna i vanlig ordning. Alltid fokus på babbarna trots att de, än så länge, är en minoritet.

"Ledningen anser att sådant material är bättre anpassat till ”Nyfikna Nicole och Nassim” och ”Sociala Sahar och Seb” i åldersspannet 20-39 år."

"Det ser ut som att ni har identifierat många av de problem som SVT-medarbetare pratat med oss om. Men flera av dem berättar samtidigt att de inte vågar komma med kritik eftersom de är rädda för repressalier."

Oj oj! Här har vi räddhågsna folkskoleutbildade journalister som säkert tror att de är banbrytande och ihärdiga förkämpar för att nå ut med sanningen till de breda folklagren även om den är obehaglig men det visar sig att de helt enkelt är rädda pissfittor som inte vågar säga något till chefen. Ganska självklart att det inte blir några reportage om massinvandringens förödande effekter på Sverige.

"Några personer berättar om mobbning och trakasserier på SVT Nyheter."

Skit ska skit ha. Hoppas de mår så jävla dåligt att de får en klump i magen varje gång de ska producera fake news till svennebanan att de sjukskriver sig och tvingas gå på antidepp. Regimjorunalister är pissluder som inte förtjänar annat.

"Journalisten berättade redan för två år sedan om den utbredda tystnadskulturen på SVT (nr 02/2017). Mycket litet verkar ha hänt sedan dess, och Hanna Nyberg, ordförande i journalistklubben på SVT, bekräftar att det finns en rädsla för att yttra sig kritiskt bland medlemmarna:"

Regimjournalister är vidriga jävla avskum och jag önskar att de får cancer innan jul. Alltså i år har de bombarderat oss mend nyheter om hur jävla förträffligt det är med massinvandring som sedan varit jävligt katastrofal för oss svenskar. De kan dra åt helvete hela bunten och jag hoppas innerligt att någon jävla kebab gör det de gör i våra europeiska huvudstäder lagomt till jul i Stockholm så att förhoppningsvis regimjournalister kan få en förstahandsupplevelse av den jävla pisspolitiken de försvarat i flera årtioenden.

"Vi hör berättelser om mobbning och erfarna medarbetare som knuffas ut, om tystnadskultur och om en ny sorts kvällstidningsjournalistik som gjort sitt intåg."

Påminner om den där jämställdshetsmyndigheten som bara hade kvinnor anställda vilket resulterade i att hela jävla avdelningen sjukskrev sig. Vad är det som är så konstigt när äckelfittan Jan Helin kommit till makten inom public service och tagit med sig sin kvällsblaskajournalism? Det är ju som när folk blir förvånade när araber och negrer tar med sig arabisk och afrikansk mentalitet/kultur (våldtäkter) till Sverige.

Jag är helt ärlig när jag hoppas att något hemskt händer regimjournalisterna när de envetet spridit fake news så länge och skadat mitt folk. Jag hara bara ett folk och ett land och det är svenskarna och Sverige och de som medvetet vill mitt folk illa är givetvis de svinigaste asen som finns speciellt med tanke på att de bor tryggt i Stockholm och tjänar gott på att sprida falska reportage om hur bra det är med att låta negrer, kurder, albaner, iranier, afghaner och annat pack komma hit.
Citera
2019-10-31, 21:06
Medlem
De kan ta sin värdegrund och lägga ner hela skiten. Dra in skattepengen nu!
Citera
2019-10-31, 21:06
Medlem
StuGs avatar
Märkligt att det pågår inom väggarna på humanismen och demokratins högborg.

Inte kan väl Hotochhat ™ förekomma där?
Är det t o m så att svt
Citat:
karaktäriseras också av låg grad av öppenhet och vänlighet,
?

Nog bäst att beställa en studie av FOI... 😀
Citera
2019-10-31, 21:24
Medlem
StuGs avatar
Allvarligt talat. Ni journalister som ser hur ert kunnande, erfarenhet, professionalism och yrkesheder inte anses värdefullt hos ledningen. Hur själlös kommersialism och snäv politisk vinkling undergräver allmänhetens förtroende för er kår och dödar glädjen i arbetet.
Ge inte er tid och engagemang åt någon som inte är värd det.
Låt allmänheten, som faktiskt finansierar verksamheten, veta.
Det finns gott om alternativa medier som växer så det knakar och det finns företag som kan vara goda arbetsgivare. Rösta med fötterna.
Citera
2019-10-31, 21:30
Medlem
Ygg3s avatar
Låter som SVT fått en chefskultur. Blivit likadant på mitt jobb - överflöd av chefer överallt . Lägg ner 90% av alla äckliga chefspositioner, låt arbetarna som faktiskt kan jobbet sköta sig själva. Man kan kritisera ”regimjournalister” men nog fan är det väl bättre att de sysslar med lokal nyheter än clickbait och det rasblandande borgarparet Nicole och Nassim.

Man kan förresten undra hur mycket faktumet att SVT sedan 2014 har en judinna som VD spelat in i detta.
Senast redigerad av Ygg3 2019-10-31 kl. 21:35.
Citera
2019-10-31, 21:45
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Bara jag som reagerar på hur otroligt breda de psykosomatiska profilerna som SVT vill nå är?

Nicole och Nassim, 20-40 år (!!!)

Vad i helvete har en 20-åring och en 40-åring gemensamt???

Det märks hur JÄVLA gamla cheferna på SVT är när de tycker att allt under 40 är ungdomar som kan buntas ihop i en enda likriktad klump.

Gillar också att Jan Helin försvarar sig med att förstagångsväljare har fått ökat förtroende för SVT sedan han blev chef. Det säger ju rätt mycket om var hans prioriteringar ligger. Propagandan och hjärntvätten är alltid viktigast. Fyfan vilka svin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback