Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-29, 12:57
  #1
Medlem
von_Tratts avatar
Jag konsulterade en målarvän kring färgval inför en invändig ommålning av vår husvagn. Det skulle jag aldrig ha gjort! Blev rekommenderad att vara köra på vanlig väggfärg, både för alla laminerade träytor samt för tak/väggar som är gjorda av masonit med någon plastfilm utanpå. Givetvis gick det åt helvete.

Dumma som vi var så provmålade vi inte någon yta utan körde på byggmax vattenbaserade vägg & takfärg på hela interiören. Nu skulle vi dra igång med andra lagret och misstaget blev uppenbart. När vi försökte måla nästa lager löste färgen under upp sig direkt, den har inte sugit in överhuvudtaget. Om man stänker lite vatten på färgen blir den geggig och lossnar från väggen.

Min fråga är helt enkelt - vad göra nu? Ett alternativ är såklart att tvätta bort färgen från hela interiören för att sedan börja om med en ordentlig häftgrund. Det känns dock förbannat drygt. Färgen sitter fast ganska bra i väggarna ändå, förutom just att den inte klarar drt minsta vattenstänk. Så länge den är torr så sitter den stadigt. Finns det någon färg som vi skulle kunna måla över det första lagret väggfärg för att få den att inte lossna till följd av vatten? Någon annan lösning som vattensäkrar väggfärgen vi redan smetat på?
Citera
2019-10-29, 13:48
  #2
Medlem
Låter som du vet precis vad som behöver göras - ta ett så stort bett från det sura äpplet som möjligt och få det så rätt som möjligt när du gör om det
Citera
2019-10-29, 14:17
  #3
Medlem
dwgs avatar
Problem 1 du köpte från Byggmax
Bara att blöta upp all färg (sitter inte som du säger)

Nästa steg är att tvätta, slipa och kör på en grundfärg innan du målar med den färgen du vill ha.

Att måla på laminat som är hårt och blankt är svårt gäller att göra rätt från början.
Och tyvärr ingen garanti att det sitter bra ändå.

Men mitt tipps att tvätta, slipa och kör oljegrund.
Gå till en färg butik och inte Byggmax, jula mm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback