Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-27, 15:56
  #6697
Medlem
NixYOs avatar
Frankrike är emot att ge Storbritannien en förlängning till slutet av januari nästa år:

https://finance.yahoo.com/news/u-k-j...082133040.html
Citat:
France was the only country which didn’t support granting a Brexit extension until the end of January at a meeting of European Union ambassadors, two diplomats said, pushing instead for a one-month delay to Nov. 30 at the latest. The bloc put off a decision until after British politicians vote Monday on Boris Johnson’s proposal for an early general election.

In a pooled interview, Johnson contradicted comments by Chancellor of the Exchequer Sajid Javid that the U.K. will not meet the prime minister’s “do or die” pledge to leave the EU on Oct. 31. The premier said the U.K. could and should leave by the current deadline.

https://www.express.co.uk/news/polit...no-deal-brexit
Citat:
Analysis has shown France stands to suffer the most economic damage due to Brexit as a result of its close links to Britain.

So why are they so eager to get the UK out?

There are three main reasons for France’s tough stance on Brexit, according to senior Paris officials and political analysts.

1: It’s all about Brexit
Brexit is monopolising the European agenda, at the expense of other important issues.

Topics important to France such as climate policy and the need to strengthen Europe’s defences against rising Chinese and US industrial power are all taking a back seat to Brexit.

This is something shared across the pond in the UK, where domestic issues are suffering greatly in the shadow of the Brexit crisis.

2: Fears the EU could splinter
The divisive Brexit debate threatens to undermine European unity and give succour to rightwing nationalists across Europe.

A small minority in France favour a ‘Frexit’, while Mr Macron is steadfastly pro-Europe.

3: Fears Brexit woes could turn domestic
There are concerns in Paris that the numerous controversies over Brexit could spill over into French domestic politics, particularly the campaign for the European elections in May.

If Brexit is extended beyond May 22, the UK would need to take part in the elections.

Mr Macron’s EU strategy is to present his party as the opportunity to move Europe forward after Brexit, and rooting out far-right politics.
__________________
Senast redigerad av NixYO 2019-10-27 kl. 16:06.
Citera
2019-10-28, 08:24
  #6698
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Visst gör hon det - och hon kom i samma intervju med ett inte särskilt ortodoxt förslag till lösning på den gordiska knuten: en överenskommelse i förväg mellan partierna om en ny folkomöstning, än en gång beslutande, men efter valet. Därefter kör man valkampanjen utan att Brexit-frågan kommer med i bilden. Ungefär som när de svenska partierna "bröt ut" kärnkraftsfrågan från valrörelsen 1979 alltså.
Det är nog en helt omöjlig lösning i detta fall: den förutsätter en ömsesidig tillit mellan partierna, en "fair play"-attityd, som inte längre finns i UK år 2019 - och dessutom skulle varken politiker eller väljare klara att hålla Brexit utanför bilden i en kommande valrörelse.
Precis, det måste göras med en viss elegans (det hade i och för sig Palme men inte många nutida svenska politiker), kanske också med en inövad känsla för skillnaden mellan privata och offentliga roller som är mycket starkare i England än i Sverige.

Förslaget skulle framförallt inte lyckas återupprätta förtroendet för det demokratiska systemet, enligt min ringa uppfattning. Det är nog ingen riktigt god idé att anordna folkomröstningar där det i praktiken inte råder någon valmöjlighet. Konsekvensen blir att folk känner sig lurade och till råga på eländet skapas en djup spricka inom befolkningen. I vissa fall mellan familjemedlemmar - till ingen nytta.
Citera
2019-10-28, 09:29
  #6699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Förslaget skulle framförallt inte lyckas återupprätta förtroendet för det demokratiska systemet, enligt min ringa uppfattning. Det är nog ingen riktigt god idé att anordna folkomröstningar där det i praktiken inte råder någon valmöjlighet. Konsekvensen blir att folk känner sig lurade och till råga på eländet skapas en djup spricka inom befolkningen. I vissa fall mellan familjemedlemmar - till ingen nytta.

Instämmer - och dessutom är nog denna sorts "politiska handslag" där partier som annars är bittra fiender gör upp om ett gemensamt vägval, en gemensam färdplan framåt: "ni respekterar A så respekterar vi alla B", utan att man därmed spikar saken i lagstiftning, en omöjlig väg. Varken Boris/tories eller Corbyn/vänster-Labour har det förtroendet från andra partier, och minst av allt från sina huvudmotståndare.

Ett symptom på hur militariserad synen på politik har blivit - och där är det definitivt Brexit-högern (liksom Trump i USA) som har varit den pådrivande parten.
Citera
2019-10-28, 10:17
  #6700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag tänker mera på om man får möjlighet att införa visumkrav för vissa EU-länder?
Jag har än inte fått klarhet i om denna möjlighet finns med Boris avtal?
Citera
2019-10-28, 10:26
  #6701
Medlem
squeakys avatar
Citat:
The EU27 has agreed that it will accept the UK's request for a #Brexit flextension until 31 January 2020. The decision is expected to be formalised through a written procedure.

https://twitter.com/eucopresident/st...764721152?s=20

Skulle inte britterna lämna den 31:a oktober, eller hur var det nu?
Citera
2019-10-28, 10:31
  #6702
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
https://twitter.com/eucopresident/st...764721152?s=20

Skulle inte britterna lämna den 31:a oktober, eller hur var det nu?
Tack. Bra info.

Intressant. Då kanske Labour kan rösta för ett nytt val idag (ca kl 5 PM väntas voteringen ske)... Åtminstone ökar trycket på dem att göra det.
Citera
2019-10-28, 10:40
  #6703
Medlem
EU godkänner ny tidsfrist på tre månader till det hopplöst tilltrasslade UK, uppger Donald Tusk på twitter. Julefriden är räddad både för Europas politiker och för julhandeln i England.

https://www.svd.se/eu-overens-om-att...pa-brexit-igen

Nu återstår det för Boris och hans bunkergäng att skärpa sig.

Edit: ser att jag var trea på bollen.
Citera
2019-10-28, 11:00
  #6704
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
EU godkänner ny tidsfrist på tre månader till det hopplöst tilltrasslade UK, uppger Donald Tusk på twitter. Julefriden är räddad både för Europas politiker och för julhandeln i England.

https://www.svd.se/eu-overens-om-att...pa-brexit-igen

Nu återstår det för Boris och hans bunkergäng att skärpa sig.

Edit: ser att jag var trea på bollen.
Jag har ännu inte sett om denna förlängning nu fått Labour att ändra sig om nyval. Men jag har svårt att se annat än att de röstar för nyval idag.

Gladast blir nog Farage om det nu blir nyval innan Brexit är avgjort.
Citera
2019-10-28, 11:04
  #6705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har ännu inte sett om denna förlängning nu fått Labour att ändra sig om nyval. Men jag har svårt att se annat än att de röstar för nyval idag.

Gladast blir nog Farage om det nu blir nyval innan Brexit är avgjort.


Förmodligen blir det så - men jag skulle nog söga att Labour har rätt i sak i att Boris borde avge ett bindande löfte till parlamentet att det inte kommer att bli någon no-deal Brexit, varken nu eller om något år. Fast det kommer han ju inte att göra, det vore verkligen att bita i det sura gräset.
Citera
2019-10-28, 11:13
  #6706
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
https://twitter.com/eucopresident/st...764721152?s=20

Skulle inte britterna lämna den 31:a oktober, eller hur var det nu?

Jag undrar om Johnson har valt ett dike än?
Citera
2019-10-28, 11:21
  #6707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag undrar om Johnson har valt ett dike än?


Tanken med hans utrop var väl att det skulle låta som om EU vore en ockupationsmakt redo att skjuta honom och andra i nacken för deras strävan att bryta sig ut?
Citera
2019-10-28, 11:23
  #6708
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Förmodligen blir det så - men jag skulle nog söga att Labour har rätt i sak i att Boris borde avge ett bindande löfte till parlamentet att det inte kommer att bli någon no-deal Brexit, varken nu eller om något år. Fast det kommer han ju inte att göra, det vore verkligen att bita i det sura gräset.
Ja något löfte från Johnson kommer inte komma. Och ett löfte från Johnson är inte mycket värt ändå.

Det formella beskedet från EU kommer imorgon eller onsdag. Det kan ju Labour ev ange som skäl till att inte rösta ja idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback