Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Religiositet hade kunnat ge ytterligare en avgörande dimension i detta fall om det rör sig om en självmordssekt. Inte ens Scientologerna hade dock varit tillräckligt som en direkt orsak, eftersom självmord och mord ses som något strikt förbjudet i sekten. Möjligen hade man kunnat hävda att Sc påverkat föräldrarna att inte söka psykiatriskt eller somatisk vård eftersom de har märkliga resonemang om vad sjukdomar handlar om. Det finns dock mycket som tyder på att de i alla fall sökte vård för sina döttrar. Men visst en "framgångsreligion" som menar att du blir sjuk för att du "tror" på fel sätt, torde väl kunna vara ytterligare en stressfaktor om man har otur nog att drabbas av flera sjukdomar i samma familj. Såtillvida hade Sc kunnat vara ytterligare en pusselbit. I ett sådant scenario tycker jag ändå att föräldrarnas uppenbart sköra psykiska tillstånd och dåliga copingstrategier, tillsammans med belastningen av flera allvarliga sjukdomar inom familjen har ett större förklaringsvärde för att tragedin inträffade.
Om man ska ta det ett steg vidare, hade det varit en god sak att kunna beslå Sc med att vara inblandad i en sådan här historia, kanske hade det blivit den utsugande vidriga sektens död i Sverige.
God Morgon!
Tack för ett tänkvärt inlägg! Om jag haft din verbala förmåga så hade jag kanske vågat skriva mer här inne.
Vet du möjligen hur förhållningssättet är utåt för medlemmar i Sc?
Är det viktigt att hålla hemligt inför icke-medlemmar att man är involverad i Sc?
Borde det inte vara tvärtom?
Om man nu anser sig ha hittat den rätta läran så borde man väl ta varje tillfälle att övertyga andra om sektens förträfflighet?
Varför denna isolering?
Varför isolerade sig familjen så? Var de enbart involverade med andra inom samma religion? Är det därför som ingen utomstående vet något om detta?
Det enda jag vet om Sc är att just psykisk sjukdom är väldigt tabu.
Hinner inte spåna mer just nu. Jag kan inte riktigt släppa denna eventuella Sc-pusselbit. Men som du säger, självklart finns det fler andra pusselbitar i detta fall, bl.a. i form av avsaknad av copingstrategier & eventuell psykisk skörhet hos båda föräldrarna osv.