2019-10-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
O mådde snarast sämre ju närmare julen kom. Det var mer påtagligt på O och han verkar haft mer förtroliga samtal om barnens mående på arbetet än H med sina.

Tragisk händelse.

Fast jag har för mig att personer på Hannas arbetsplats konsekvent vägrat att yttra ett enda ord om händelsen, eller om Hanna. Därmed är det ju svårt att säga om Hanna talade med kollegor om hemsituationen, eller ej. Hon kan ha anförtrott sig åt en eller flera arbetskamrater, även om detta inte kommit till vår kännedom. Har för mig att Hannas chef sa något om att hon av hänsyn till efterlevande inte ville uttala sig - det var allt.
Citera
2019-10-27, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Placeboeffekten
Stort tack till er alla som svarat hittills. Det känns lite som att vissa kanske ska tycka att jag klampar in i en diskussion som pågått under en så otroligt lång tid. Jag har ändå varit med ända från början & följt alla olika turer i strävan efter mer fakta.

Blivit berörd av fallet & också av det ordkrig som pågått mellan flera här inne, kanske lite lugnare nu efter trådens återöppnande. Det har varit svårt emellanåt att vaska fram sådant som skulle kunna vara av värde, för det drunknar bland så mycket annat som jag tror skulle funka bättre att avhandla utanför själva tråden.

Förmodligen har varje halmstrå greppats vid det här laget. Varje tanke & teori avhandlas & idisslats X antal ggr.
Svårt att komma längre om inte någon avhoppare från den sekten som familjen eventuellt tillhörde öppnar upp.
Någon någonstans i familjens närhet måste ju ha märkt om de var scientologer? Eller var alla i närheten lika insyltade i sekten?
Finns det personer som fortfarande idag jobbar aktivt med att avleda uppmärksamheten från sektspåret? Även här inne?

Eller så var familjen inte med där.
Det är ändå en väldigt lockande pusselbit, för det skulle göra det ogreppbara lite mer greppbart. En liten aning mer förståeligt.

Religiositet hade kunnat ge ytterligare en avgörande dimension i detta fall om det rör sig om en självmordssekt. Inte ens Scientologerna hade dock varit tillräckligt som en direkt orsak, eftersom självmord och mord ses som något strikt förbjudet i sekten. Möjligen hade man kunnat hävda att Sc påverkat föräldrarna att inte söka psykiatriskt eller somatisk vård eftersom de har märkliga resonemang om vad sjukdomar handlar om. Det finns dock mycket som tyder på att de i alla fall sökte vård för sina döttrar. Men visst en "framgångsreligion" som menar att du blir sjuk för att du "tror" på fel sätt, torde väl kunna vara ytterligare en stressfaktor om man har otur nog att drabbas av flera sjukdomar i samma familj. Såtillvida hade Sc kunnat vara ytterligare en pusselbit. I ett sådant scenario tycker jag ändå att föräldrarnas uppenbart sköra psykiska tillstånd och dåliga copingstrategier, tillsammans med belastningen av flera allvarliga sjukdomar inom familjen har ett större förklaringsvärde för att tragedin inträffade.

Om man ska ta det ett steg vidare, hade det varit en god sak att kunna beslå Sc med att vara inblandad i en sådan här historia, kanske hade det blivit den utsugande vidriga sektens död i Sverige.
Senast redigerad av Krmkr 2019-10-27 kl. 17:46.
Citera
2019-10-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ringer Maya så skiljer jag mig.
Det har jag gjort klart för frugan....
Visst jag fick en örfil så det sjöng i örat i 3 dagar, men det var det värt.

Ja, visst är kortet i trappan hemskt.
Har för mig att det inte togs så jäkla långt innan familjen dog.
Hjärt-skärande.

Som tur är så har vi Maya kvar i alla fall.
Ok. Nu tror jag inte du kommer skilja dig från din högt älskade hustru hur många Mayor som än dyker upp. Men förklara för mig: Vem är Maya?
Citera
2019-10-27, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok. Nu tror jag inte du kommer skilja dig från din högt älskade hustru hur många Mayor som än dyker upp. Men förklara för mig: Vem är Maya?

Dettar Maya.

https://minfil.com/Jb58n392n6/Agnes_4_Agnes_o_Maya_png

En släkting till töserna.
Kusin tror jag, om jag minns rätt.
Inte helt 100, men en släkting i alla fall.
Senast redigerad av Avd.9 2019-10-27 kl. 18:44.
Citera
2019-10-27, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Fast jag har för mig att personer på Hannas arbetsplats konsekvent vägrat att yttra ett enda ord om händelsen, eller om Hanna. Därmed är det ju svårt att säga om Hanna talade med kollegor om hemsituationen, eller ej. Hon kan ha anförtrott sig åt en eller flera arbetskamrater, även om detta inte kommit till vår kännedom. Har för mig att Hannas chef sa något om att hon av hänsyn till efterlevande inte ville uttala sig - det var allt.

Det vi har fått fram och som finns i tråden är att Hanna hade möjlighet att arbeta hemifrån och hon var en duktig kollega. Det enda hon berättade var att familjen gärna var hemma på helgerna och umgicks med varandra och gillade att spela sällskapsspel tillsammans.
Sen var det nåt med att Hanna var inloggad på Skype men inte aktiv, i dagarna efter nyår.
Typ det var nog allt vi fick från nån kollega och Hannas chef.
Rätta mig gärna, och lägg gärna till nåt om jag glömt nåt, men typ så är hur jag minns det.
Fan, det börjar bli längesen.....
Citera
2019-10-27, 19:16
Bannlyst
Citat:
Avd. 9, stort tack till dig för svaret, ditt engagemang i denna tråd & den intressanta live-rapporteringen ur EH-boken. (Tyvärr måste jag erkänna att jag ändå var tvungen att köpa & läsa boken själv för att inte riskera att missa någon detalj. Jag tror faktiskt du fick med allt viktigt!)

Minns du eller någon annan vad nicket hette där i början som hade en del intressanta inlägg, var det BurlövsRicky?
Kan du tipsa om andra nick som är värt att kolla upp? Scheele?

Sedan undrar jag om någon minns vem som sade för cirka ett halvår sedan att en journalist håller på och arbetar med detta fall för att kunna skriva om det?
Var det EH som den personen syftade på? Eller finns det någon annan mer seriös journalist där ute som fortfarande är engagerad i detta fall?
Jag önskar att fler seriösa journalister kunde granska/göra efterforskningar.
Detta fall får inte glömmas bort.

Hej.
Kan ju inte skicka PM till dig, så jag frågar här i tråden istället.

Alltid kul när nån ny ploppar in.
Hur kommer det sig att du inte skrivit nåt innan, och nu "när det typ är över" så hoppar du in och börjar skriva.
Absolut inget fel med det, men det väcker min nyfikenhet.
Du behöver såklart inte svara på det, men som sagt så blev jag bara lite nyfiken.

Avd.9
Citera
2019-10-27, 19:20
Bannlyst
Citat:
Det vi har fått fram och som finns i tråden är att Hanna hade möjlighet att arbeta hemifrån och hon var en duktig kollega. Det enda hon berättade var att familjen gärna var hemma på helgerna och umgicks med varandra och gillade att spela sällskapsspel tillsammans.
Sen var det nåt med att Hanna var inloggad på Skype men inte aktiv, i dagarna efter nyår.
Typ det var nog allt vi fick från nån kollega och Hannas chef.
Rätta mig gärna, och lägg gärna till nåt om jag glömt nåt, men typ så är hur jag minns det.
Fan, det börjar bli längesen.....

Några i tråden har vittnat om att H var en undandragen kvinna med stark integritet, närmast avvisande. Sen tycker jag att det är lite intressant att inte någon närmare kollega, vän eller anhörig velat kommentera något om henne. För O har ju såväl chef, kollegor och hans far kommenterat. Han fick tom ett seminarium dedikerat sig innan skulden var klarlagd.

Hur var det, fick han någonsin sin professur postumt som det pratades om?
Senast redigerad av Krmkr 2019-10-27 kl. 19:27.
Citera
2019-10-27, 20:25
Medlem
Glöm inte filmen från vallokalen på Hannna, på den kändes hon inte speciellt avvisande. Den gav en liten bild av hur hon var. Men visst, filmen har några år på nacken så hon kan ju ha förändrats.
Citera
2019-10-27, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Glöm inte filmen från vallokalen på Hannna, på den kändes hon inte speciellt avvisande. Den gav en liten bild av hur hon var. Men visst, filmen har några år på nacken så hon kan ju ha förändrats.

Är det den där 20-sekundersintervjun från 1994 där H svarar på några frågor som du tänker på?
Citera
2019-10-28, 06:25
Medlem
Citat:
Hej.
Kan ju inte skicka PM till dig, så jag frågar här i tråden istället.

Alltid kul när nån ny ploppar in.
Hur kommer det sig att du inte skrivit nåt innan, och nu "när det typ är över" så hoppar du in och börjar skriva.
Absolut inget fel med det, men det väcker min nyfikenhet.
Du behöver såklart inte svara på det, men som sagt så blev jag bara lite nyfiken.

Avd.9

God morgon!

Det finns säkert flera personer här inne som följer tråden med stort intresse men som inte vågat / velat säga något. Ämnet berör. Men debattklimatet har länge varit under all kritik. Visst, detta är Flashback, men här inne var man länge extra aggressiv & benägen att halshugga folk som kanske hade kunnat bidra med fler pusselbitar.

I de flesta mordtrådar brukar ju de flesta pusselbitar falla på plats inom en viss tid. Men här fattas det fortfarande flera stycken efter så här pass lång tid. Jag har inga personliga kopplingar till familjen, men jag är säker på att någon där ute kanske kommer våga börja prata tids nog.

Sektspåret är en möjlig pusselbit. Finns det några sådana spår i polisens maskade utredning?
Finns det tidigare inlägg som avfärdats som kan bidra med mer info utifrån det vi vet idag?
Jag hade gärna försökt gå igenom de (mer seriösa) inlägg från förr som berör sektbiten. Men istället för att uppfinna hjulet på nytt så hade det varit intressant att höra vad ni etablerade debattörer kommit fram till hittills. Med fokus på familjens religion / livsåskådning då. BurlovsRicky var det enda nick jag själv kom ihåg som tidigt antydde Sc.
Citera
2019-10-28, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Religiositet hade kunnat ge ytterligare en avgörande dimension i detta fall om det rör sig om en självmordssekt. Inte ens Scientologerna hade dock varit tillräckligt som en direkt orsak, eftersom självmord och mord ses som något strikt förbjudet i sekten. Möjligen hade man kunnat hävda att Sc påverkat föräldrarna att inte söka psykiatriskt eller somatisk vård eftersom de har märkliga resonemang om vad sjukdomar handlar om. Det finns dock mycket som tyder på att de i alla fall sökte vård för sina döttrar. Men visst en "framgångsreligion" som menar att du blir sjuk för att du "tror" på fel sätt, torde väl kunna vara ytterligare en stressfaktor om man har otur nog att drabbas av flera sjukdomar i samma familj. Såtillvida hade Sc kunnat vara ytterligare en pusselbit. I ett sådant scenario tycker jag ändå att föräldrarnas uppenbart sköra psykiska tillstånd och dåliga copingstrategier, tillsammans med belastningen av flera allvarliga sjukdomar inom familjen har ett större förklaringsvärde för att tragedin inträffade.

Om man ska ta det ett steg vidare, hade det varit en god sak att kunna beslå Sc med att vara inblandad i en sådan här historia, kanske hade det blivit den utsugande vidriga sektens död i Sverige.

God Morgon!
Tack för ett tänkvärt inlägg! Om jag haft din verbala förmåga så hade jag kanske vågat skriva mer här inne.
Vet du möjligen hur förhållningssättet är utåt för medlemmar i Sc?
Är det viktigt att hålla hemligt inför icke-medlemmar att man är involverad i Sc?
Borde det inte vara tvärtom?
Om man nu anser sig ha hittat den rätta läran så borde man väl ta varje tillfälle att övertyga andra om sektens förträfflighet?

Varför denna isolering?
Varför isolerade sig familjen så? Var de enbart involverade med andra inom samma religion? Är det därför som ingen utomstående vet något om detta?
Det enda jag vet om Sc är att just psykisk sjukdom är väldigt tabu.

Hinner inte spåna mer just nu. Jag kan inte riktigt släppa denna eventuella Sc-pusselbit. Men som du säger, självklart finns det fler andra pusselbitar i detta fall, bl.a. i form av avsaknad av copingstrategier & eventuell psykisk skörhet hos båda föräldrarna osv.
Citera
2019-10-28, 07:53
Bannlyst
Citat:
God Morgon!
Tack för ett tänkvärt inlägg! Om jag haft din verbala förmåga så hade jag kanske vågat skriva mer här inne.
Vet du möjligen hur förhållningssättet är utåt för medlemmar i Sc?
Är det viktigt att hålla hemligt inför icke-medlemmar att man är involverad i Sc?
Borde det inte vara tvärtom?
Om man nu anser sig ha hittat den rätta läran så borde man väl ta varje tillfälle att övertyga andra om sektens förträfflighet?

Varför denna isolering?
Varför isolerade sig familjen så? Var de enbart involverade med andra inom samma religion? Är det därför som ingen utomstående vet något om detta?
Det enda jag vet om Sc är att just psykisk sjukdom är väldigt tabu.

Hinner inte spåna mer just nu. Jag kan inte riktigt släppa denna eventuella Sc-pusselbit. Men som du säger, självklart finns det fler andra pusselbitar i detta fall, bl.a. i form av avsaknad av copingstrategier & eventuell psykisk skörhet hos båda föräldrarna osv.

Jag vet inte om Sc-anhängare brukar prata om sin religion privat. Har aldrig träffat någon utanför deras gula tält när de försöker locka folk till sig. Med tanke på stigmatat Sc och liknande sekter innebär inbillar jag dock mig att man kniper käft om det. Om det är så att familjen varit inblandade i Sc så tror jag att deras organisation hade varit mycket måna om att hålla det hemligt. Skulle tro att endast en avhoppare hade kunnat ge mer information. Möjligen om de har några register som en fiffig hackare eller journalist kunde fånga upp?

Orsaken till att familjen isolerade sig är däremot inte så konstig med tanke på deras omständigheter Det är svårt att som familj att vara social när två barn är så sjuka att de inte ens kan gå i skolan. Lägg där till två karriärister till föräldrar som levt under oro och stress över allvarliga sjukdomar under många år, så förstår du säkert att umgänge utanför familjen får stryka på foten.
Senast redigerad av Krmkr 2019-10-28 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in