Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-27, 19:35
Medlem
Roibots avatar
Skulle sätta honom i samma kategori rent kvalitetsmässigt som Juan Mata, Florent Malouda, Mauro Camoranesi, Hasan Salihamidzic, Ivan Rakitic, Willian, Joe Cole, Dejan Stankovic, osv. Det vill säga, en riktigt duktig spelare i ett topplag utan att vara den stora stjärnan. Såna spelare som aldrig kommer att vinna (eller ens nomineras till) Balon d'or, utan befinner sig strax därunder och är med om att slåss om titlar.
Senast redigerad av Roibot 2019-06-27 kl. 19:37.
Citera
2019-06-27, 23:29
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Kan man verkligen hålla det mot honom - att han var bra för att han i Arsenal var omgiven av några av PLs största spelare någonsin såsom Campbell, Cole, Adams, Pires, Henry, Vieira, Bergkamp, eller ska man beundra det faktum att han tog en ordinarie plats i ett av de bästa PL-lag någonsin?

Ljungbergs egenskaper var i vilket fall som handen i handsken för Wenger, med sina smarta djupledslöpingar och uppoffrande spelstil. Detta, tillsammans med hans grinta gör att han hade egenskaper man inte så ofta ser.

Bra poäng. Bara det säger något om Ljungbergs storhet.
Citera
2019-06-28, 17:48
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vem är störst i Arsenal Ljungberg eller Limpar?
Citera
2019-06-29, 22:29
Medlem
321js avatar
Han var störst.
Citera
2019-06-29, 22:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
På samma sätt som de i Henrik Larsson-tråden gör bort sig riskerar jag kanske att göra bort mig här, men här är en spelare jag faktiskt tycker är överskattad på riktigt.

Visst, ingen kan förneka hur ”stor” han var omkring 2004 med Calvin Klein-reklamer och kändisskap, men hans fotbollsstatus blev orimligt uppblåst av att han fick åka snålskjuts på det där Invincibles-laget som ytter.

Arsenal har just vunnit ligan 2003-2004 och i Sverige får vi veta att Ljungan var en nyckelspelare. Men i Ballon d’Or-omröstningen för 2004 var han inte ens nominerad. Gissa vem som däremot var nominerad? Henrik Larsson.

Ballon d’Or-omröstningen 2003 då? När den skedde var Arsenal lika bra som då och ledde ligan. Det ledde rättmätigt till att en hel del Arsenal-spelare nominerades:

Sol Campbell
Robert Pires
Patrick Vieira
Sylvain Wiltord
Thierry Henry

Gissa vem som inte ens var nominerad? Ljungberg. Gissa vem som kom före Del Piero, Ronaldinho, Nesta och Deco i omröstningen? Henrik Larsson.

Jag medger att Ljungberg hade viss äkta sjärnglans som spelare på den tiden men att den försvann anmärkningsvärt snabbt när karriären var slut. Idag snackar ingen i utlandet om Fredrik Ljungberg, förutom som trivia när Invincibles nämns. ”Just det, han var med också”.

Ett roligt epitet jag såg på ett engelskt forum var att han var en ”copy/paste player”.

Var Ljungberg överskattad som spelare?

Ballon d'Or säger inte så mycket alla gånger. Titta inte för mycket på det. Ljungberg var en nyckelspelare i det Arsenal som var ett av världens bästa lag strax efter millenieskiftet.
Citera
2019-06-29, 22:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Skulle sätta honom i samma kategori rent kvalitetsmässigt som Juan Mata, Florent Malouda, Mauro Camoranesi, Hasan Salihamidzic, Ivan Rakitic, Willian, Joe Cole, Dejan Stankovic, osv. Det vill säga, en riktigt duktig spelare i ett topplag utan att vara den stora stjärnan. Såna spelare som aldrig kommer att vinna (eller ens nomineras till) Balon d'or, utan befinner sig strax därunder och är med om att slåss om titlar.

Jag sätter honom över samtliga du räknade upp men inte högt över.
Citera
2019-06-29, 22:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Ljungberg utan tvekan.
Citera
2019-07-02, 10:46
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ljungberg, han var ordinarie i Invincibles-laget och spelade för klubben i åtta år. Limpar är högt värderad men mer en kultspelare i sällskap med t.ex. Perry Groves, David Rocastle och John Jensen.
Citera
2019-10-22, 22:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Fredrik Ljungberg skulle jag säga är Sveriges bästa mittfältare i modern tid och när han var som bäst i Arsenal så var en gigant. Arsene Wenger bestämde för att köpa Freddie efter att han hade sett på matchen mellan Sverige-England på TV-skärmen i 1998, Ljungberg blev köpt som en reserv för Marc Overmaars och han fick slita en del bänk under de första två säsongerna, men när Overmaars blev såld till Barcelona i 2000 så fick Ljungberg möjligheten och han tog den. Ljungberg var sjukt bra i mellan 2001-2005 och han var en av Arsenal`s viktigaste spelare under de här åren. Det som jag gillade med Freddie var att alltid gav 100% ute på plan och hans löpningar och fina pasningsspel. Jag och några andra Arsenal-fans åkte till Norge i 2004 för att se matchen mellan Arsenal och Rosenborg i CL och efter matchen så var det säkert 100 pers i kö utanför Lerkendal-arenan för att säkra sig Arsenal-spelarnas autografer, alla i Arsenal (inklusiv Wenger) gick snabbt förbi alla de som väntade och brydde sig, men två Arsenal spelare som tog sig tid att skriva autografer och prata med fansen och det var Thierry Henry och Fredrik Ljungberg. Det ändrade min bild av Ljungberg utanför plan.
Citera
2019-10-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Fredrik Ljungberg skulle jag säga är Sveriges bästa mittfältare i modern tid och när han var som bäst i Arsenal så var en gigant. Arsene Wenger bestämde för att köpa Freddie efter att han hade sett på matchen mellan Sverige-England på TV-skärmen i 1998, Ljungberg blev köpt som en reserv för Marc Overmaars och han fick slita en del bänk under de första två säsongerna, men när Overmaars blev såld till Barcelona i 2000 så fick Ljungberg möjligheten och han tog den. Ljungberg var sjukt bra i mellan 2001-2005 och han var en av Arsenal`s viktigaste spelare under de här åren. Det som jag gillade med Freddie var att alltid gav 100% ute på plan och hans löpningar och fina pasningsspel. Jag och några andra Arsenal-fans åkte till Norge i 2004 för att se matchen mellan Arsenal och Rosenborg i CL och efter matchen så var det säkert 100 pers i kö utanför Lerkendal-arenan för att säkra sig Arsenal-spelarnas autografer, alla i Arsenal (inklusiv Wenger) gick snabbt förbi alla de som väntade och brydde sig, men två Arsenal spelare som tog sig tid att skriva autografer och prata med fansen och det var Thierry Henry och Fredrik Ljungberg. Det ändrade min bild av Ljungberg utanför plan.

Ljungberg var en briljant. Jävligt bra på sin roll, men jag håller Thern högre. Men då handlar det om preferens om olika roller på mittfältet.
Citera
2019-10-22, 23:45
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ljungberg var en briljant. Jävligt bra på sin roll, men jag håller Thern högre. Men då handlar det om preferens om olika roller på mittfältet.
Thern var även han en fantastisk fotbollsspelare men jag tycker att Ljungberg var bättre, dock så är det svårt att jämföra Ljungberg och Thern eftersom att de hade så olika roller i miffältet. Men jag hört att många har kallat Emil Forsberg för "den nya Ljungberg"... Forsberg är en okjej spelare men han har aldrig ens varit i närheten av att vara på samma nivå som Fredrik Ljungberg var.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-10-22 kl. 23:49.
Citera
2019-10-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Ganske enig. Han var en utrolig effektiv spiller, som kunne spilt på nesten ethvert lag i verden, fordi han var en "balanse-spiller".

Det gjør han mer verdifull enn for eks. Joe Cole, imo. Jeg rangerer han også over Salihamidžić og Willian.

Malouda og Camoranesi ga også balanse og hadde teknikk/sluttprodukt. Ljungberg på samme nivå. Mens Rakitic kanskje har en ørlite bedre karriere (?) men Ljungberg er litt bedre enn Stankovic etter min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in