Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-20, 14:35
  #6397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Finns frågan inte med då behöver de ju inte ta in några invandrare de inte vill ha.

Här är pressrelease från maffian, ursäkta jag menar EU, själva.

https://europa.eu/rapid/press-releas...19-6122_en.htm

Men visst kan man bli blåst av media, som du säger.


Boris Deal etablerar ett default-läge för övergångsperioden, ca 15 månader - under den tiden ska alla avtal mellan EU och UK fortsätta att gälla som om UK fortfarande var EU-medlem: det viktigaste som ändras är att UK inte längre har någon EU-kommissionär eller några Europarl-medlemmar (redan fixat) och inte ska delta i toppmötena längre. Ingenting som inte *uttryckligen* anges ska förändras i regelverket mellan EU och UK kommer att förändras under den tiden, så är det uppsatt.

Frågan vad som händer med den fria rörligheten efter början av 2021 är en annan sak, men eftersom den tydligen inte har tagit någon plats i de bindande delarna av Boris Deal finns det förmodligen en skrivning någonstans som klargör att båda sidor ska förhandla vidare om den frågan. Det är helt uteslutet att EU bara skulle "glömma bort" den här frågan och därmed ge Boris eller någon annan öppet mål.
Citera
2019-10-20, 14:42
  #6398
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Boris Deal etablerar ett default-läge för övergångsperioden, ca 15 månader - under den tiden ska alla avtal mellan EU och YÙK fortsätta att gälla som om UK fortfarande var EU-medlem: det viktigaste som ändras är att UK inte längre har någon EU-kommissionär eller några Europarl-medlemmar (redan fixat). Ingenting som inte *uttryckligen* anges ska förändras i regelverket mellan EU och UK kommer att förändras under den tiden, så är det uppsatt.

Frågan vad som händer med den fria rörligheten efter början av 2021 är en annan sak, men eftersom den tydligen inte har tagit någon plats i de bindande delarna av Boris Deal finns det förmodligen en skrivning någonstans som klargör att båda sidor ska förhandla vidare om den frågan. Det är helt uteslutet att EU bara skulle "glömma bort" den här frågan och därmed ge Boris eller någon annan öppet mål.
Övergångsperioden har jag inte tagit med.

Men avtalet reglerar ju en mängd områden, frihandel, samt t.ex detta (samma länk)
Citat:
This necessitates safeguards to ensure a level playing field that upholds the common high standards applicable at the end of the transition period in the areas of state aid, competition, social and employment standards, environment, climate change and relevant tax matters, in order to avoid unfair competitive advantages to either the EU or the UK.
Men inget om invandringen, vad jag sett.

Kan de vara så ruttna att de helt enkelt struntar i att nämna invandringen och sedan gör som de vill ändå.

I Sverige skulle det gå. Men jag trodde inte britterna var lika lättlurade.

Om de tvingar på britterna invandrare utan att säga något om det i avtalet, då hoppas jag det blir stora protester i UK.
Citera
2019-10-20, 14:46
  #6399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Övergångsperioden har jag inte tagit med.

Men avtalet reglerar ju en mängd områden, frihandel, samt t.ex detta (samma länk)

Men inget om invandringen, vad jag sett.

Kan de vara så ruttna att de helt enkelt struntar i att nämna invandringen och sedan gör som de vill ändå.

I Sverige skulle det gå. Men jag trodde inte britterna var lika lättlurade.

Om de tvingar på britterna invandrare utan att säga något om det i avtalet, då hoppas jag det blir stora protester i UK.


Jag skulle säga att det är helt uteslutet att vare sig britterna eller EU-sidans förhandlare skulle ha missat den fria rörligheten - "begränsa invandringen" var ju en av de tyngsta frågorna under omröstningskampanjen, och frågan har stenhård bäring på EU:s och UK:s kommande relationer. De har i sak skjutit fram den, i nuläget verkar det inte finnas någit bestämt besked.
Citera
2019-10-20, 14:50
  #6400
Medlem
stevenstillss avatar
Ministern Michael Gove har skickats fram för att hota med avtalslös Brexit den 31 oktober om inte avtalet röstas igenom i morgon. Så fattar jag det senaste utspelet. Det fattas 8-12 röster för att avtalet ska gå igenom men några som röstade för Litwin-tillägget igår har lovat att rösta för avtalet och det finns även Labour MP:s som är beredda att göra det. Sedan röstade DUP från Nordirland emot avtalet igår. De måste nu övertalas.

Allt måste vara bättre med Johnsons avtal än en avtalslös brexit 31 oktober. Tories kommer att kunna skylla på Labour och de av de egna som trasslat om det blir avtalslös brexit.

https://www.svd.se/barnslig-johnson-far-kritik
Citera
2019-10-20, 14:52
  #6401
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag skulle säga att det är helt uteslutet att vare sig britterna eller EU-sidans förhandlare skulle ha missat den fria rörligheten - "begränsa invandringen" var ju en av de tyngsta frågorna under omröstningskampanjen, och frågan har stenhård bäring på EU:s och UK:s kommande relationer. De har i sak skjutit fram den, i nuläget verkar det inte finnas någit bestämt besked.
Men de kan inte ha en hemlig agenda. Avtalet gäller ju det som står i dokumentet.

Om du har rätt så visar det ju verkligen vilka maffiametoder de använder. Den känsligaste frågan skrivs inte ned i avtalet utan görs upp i hemlighet mellan några utvalda (medan man äter spagetti med rutig bordsduk och en flaska vin, eller två till Juncker
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-10-20 kl. 14:56.
Citera
2019-10-20, 14:55
  #6402
Medlem
Gove säger nu att risken för en no deal har växt nu.
Efter missnöje att dom blev ner röstade i första försöket.
Vad betyder detta?
Att fler i tories säger nej nu till ett avtal?
Citera
2019-10-20, 15:05
  #6403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men de kan inte ha en hemlig agenda. Avtalet gäller ju det som står i dokumentet.

Om du har rätt så visar det ju verkligen vilka maffiametoder de använder. Den känsligaste frågan skrivs inte ned i avtalet utan görs upp i hemlighet mellan några utvalda (medan man äter spagetti med rutig bordsduk och en flaska vin, eller två till Juncker

Politiska aktörer gör så här om de vill hela tiden, i alla fall då och då. I Sverige har man t ex ibland begravt svårhanterliga frågor i utredningar som ibland gick på repeat (kyrka-stat-frågan var ett klassiskt exempel på detta). Det är inget konstigt med att man knuffar en besvärlig fråga framåt i tiden utan att ge några bestämda besked, så gör de flesta regeringar ibland och även partiledningar.

Många Hard-Brexit-fans här verkar mena att utträdet borde kunnat göras lika enkelt och okomplicerat som när man säger "nu flyttar jag ut från den här hyreslägenheten till den 30 november", punkt. Det finns naturligtvis inte en chans att det skulle kunnat se ut så, det är enormt mycket mer komplext på alla plan.

Nu har jag inte tid längre, måste ta hand om ett och annat offline. Bye bye!
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-10-20 kl. 15:14.
Citera
2019-10-20, 15:14
  #6404
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Politiska aktörer gör så här om de vill hela tiden, i alla fall då och då. I Sverige har man t ex ibland begravt svårhanterliga frågor i utredningar som ibland gick på repeat (kyrka-stat-frågan var ett klassiskt exempel på detta). Det är inget konstigt med att man knuffar en besvärlig fråga framåt i tiden utan att ge några bestämda besked, så gör de flesta regeringar ibland och även partiledningar.

Nu har jag inte tid längre, måste ta hand om ett och annat offline. Bye bye!
Det är skillnad med sega utredningar. Där brukar i alla fall frågorna nämnas i dokumenten.

I detta avtal beskrivs ju vilka frågor som knuffas framåt i tiden. Invandringen finns inte med, vad jag sett.

Om EU och UK har struntat i att, i avtalet, ta upp den kanske viktigaste frågan - invandringen, bara för att ha en hemlig agenda om den, så är detta en rejäl blåsning britterna åker på.

Jag börjar tro du kan ha rätt. I så fall är det rena maffiametoderna av EU/UK-politikerna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-10-20 kl. 15:23.
Citera
2019-10-20, 16:05
  #6405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Gove säger nu att risken för en no deal har växt nu.
Efter missnöje att dom blev ner röstade i första försöket.
Vad betyder detta?
Att fler i tories säger nej nu till ett avtal?
Många menar att Blow Jobsin har en dold agenda när han ville få parlamentet att rösta för dealen igår innan han har lagt fram lagstiftning som visar i detalj vad han har kommit överens om med EU. Det är som att skriva på ett avtal utan att ha läst det finstilta. En sminkad gris är vad han är.
Citera
2019-10-20, 16:21
  #6406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Många menar att Blow Jobsin har en dold agenda när han ville få parlamentet att rösta för dealen igår innan han har lagt fram lagstiftning som visar i detalj vad han har kommit överens om med EU. Det är som att skriva på ett avtal utan att ha läst det finstilta. En sminkad gris är vad han är.

Precis, någon jämförde det träffande med tat köpa ett hus till sin familj och enbart ha sett prospektet och bilderna men inte själv ha sett och inspekterat huset, gått runt i det.
Citera
2019-10-20, 17:19
  #6407
Medlem
Verkar som att många Brexitörer är väldigt odemokratiska av sig. De respekterar inte alls folkviljan (parlamentet) medan de totalt struntar i en folkomröstning vars vallöften lovade en mjuk Brexit med avtal.

Var det inte Brexitörerna som ville att UK (d.v.s dess parlament) skulle bli självständigt? Tomma ord alltså då när parlamentet agerar självständigt så anses de att parlamentet (folkviljan) är odemokratisk.

Brexitörerna är ett gäng med stor dubbelmoral.
Citera
2019-10-20, 17:40
  #6408
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Verkar som att många Brexitörer är väldigt odemokratiska av sig. De respekterar inte alls folkviljan (parlamentet) medan de totalt struntar i en folkomröstning vars vallöften lovade en mjuk Brexit med avtal.

Var det inte Brexitörerna som ville att UK (d.v.s dess parlament) skulle bli självständigt? Tomma ord alltså då när parlamentet agerar självständigt så anses de att parlamentet (folkviljan) är odemokratisk.

Brexitörerna är ett gäng med stor dubbelmoral.
Brexitörerna kanske får på näsan nu. Om EU medger förlängning och Johnsons deal röstas ner, så är vägen i princip öppen för en andra folkomröstning. Tror jag i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback