Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-20, 10:24
  #6373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Inget av dem, eftersom EU´s beslut om förlängning eller ej är politiskt, inte juridiskt.

Så han hade lika gärna kunnat riva ur en förstasida på en nyhetstidning där det stod hur parlamentet har röstat och skickat till EU?
Citera
2019-10-20, 10:28
  #6374
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så han hade lika gärna kunnat riva ur en förstasida på en nyhetstidning där det stod hur parlamentet har röstat och skickat till EU?

Nej, BJ behöver fortfarande aktivt vända sig till EU och be om en förlängning för Storbritanniens räkning men det hade förmodligen räckt med ett telefonsamtal eller ett mail.
Citera
2019-10-20, 10:35
  #6375
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Some constitutional experts are highly critical of the Supreme Court’s decision. They believe that, far from making a careful judicial intervention, the Supreme Court is undertaking a naked power grab.

“I do think the court has overstepped the mark,” said Richard Ekins, associate professor of law at Oxford university and head of the Judicial Power Project at the Policy Exchange. “It is a startling judgment and I think it is badly mistaken.”

Recommended

The FT View The editorial board
Johnson’s unlawful conduct has been called to account
He added: “It’s a very, very bold step by the court into the territory governed by the political constitution and shows a clear loss of faith in the political process. The court has chosen to assert jurisdiction in an area I and many other lawyers didn’t think that it had.”
Ytterligare kommentar till artikeln i FT:

Jag skulle tro det är regeringen som tillsätter HD. Vid nästa tillsättning kommer politiska hänsyn att tas. Så skall inte domstolar fungera.

Men jag har redan skrivit en del om det tidigare. När domstolarna går in i politiken liknar det bananrepublik.
Citera
2019-10-20, 10:39
  #6376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Definitivt en krånglig fråga. Och detta gällde väl stängningen av parlamentet. Brevet har väl inte prövats?
Jag är fortfarande förvånad man inte diskuterat brevet mer, ur denna aspekt.

Det där om junior och senior verkar vara en tolkning av en historiker.
Nej, supreme court fastslog det vid flera tillfällen. Första gången, vad jag minns, när May hävdade att hon had royal prerogative och att parlamentet inte hade rätt att rösta om den deal hon fick av EU. Hon hade fel. Nej, brevet har inte prövats, men vi får se vad som händer på måndag, för flera advokater har sagt samma sak, att Blow Jobsin inte följer lagen.
Citera
2019-10-20, 10:41
  #6377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ytterligare kommentar till artikeln i FT:

Jag skulle tro det är regeringen som tillsätter HD. Vid nästa tillsättning kommer politiska hänsyn att tas. Så skall inte domstolar fungera.

Men jag har redan skrivit en del om det tidigare. När domstolarna går in i politiken liknar det bananrepublik.
I USA väljer presidenten och godkänner parlamentet domare till HD, men i de flesta länder är domare inte politiskt tillsatta.
Citera
2019-10-20, 10:53
  #6378
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
I USA väljer presidenten och godkänner parlamentet domare till HD, men i de flesta länder är domare inte politiskt tillsatta.
Men om HD nu går in i politiken så kommer nästa tillsättning att ske på politiska meriter. Jag kallar det "bananrepublik".
Citera
2019-10-20, 10:55
  #6379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men om HD nu går in i politiken så kommer nästa tillsättning att ske på politiska meriter. Jag kallar det "bananrepublik".
Det är inte politiker som tillsätter domare i UK.
Citera
2019-10-20, 11:00
  #6380
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är inte politiker som tillsätter domare i UK.
Jag trodde Supreme Court tillsattes av premiärministern, efter råd av någon grupp.

Jag är på stan nu. Kan du kolla eller jag kollar senare.
Citera
2019-10-20, 11:03
  #6381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag trodde Supreme Court tillsattes av premiärministern, efter råd av någon grupp.

Jag är på stan nu. Kan du kolla eller jag kollar senare.
Det spelar ingen roll för domare ska inte döma efter politiska preferenser.
Citera
2019-10-20, 11:06
  #6382
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det spelar ingen roll för domare ska inte döma efter politiska preferenser.
Nu trollar du bara. Det är just det problemet som uppstår. Jag släpper dina inlägg ett tag.
Citera
2019-10-20, 11:07
  #6383
Medlem
Ger EU förlängning kommer avtalet att röstas ner i hopp om ett bättre avtal.
Ger EU ingen förlängning kan tories om dom vill rösta emot avtalet..och då har vi en hård brexit.
Både labur och EU sitter nu i en rävsax.
Citera
2019-10-20, 11:17
  #6384
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här har ni det andra brevet:

Mehreen
@MehreenKhn
Here is the letter Boris Johnson has sent to Brussels tonight saying an extension would "damage" interests of the EU and UK
https://twitter.com/MehreenKhn/statu...869388800?s=20

https://pbs.twimg.com/media/EHRVyFCW...jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/EHRVyraX...jpg&name=large

Och:

Mehreen
@MehreenKhn
And here is the unsigned extension letter
https://twitter.com/MehreenKhn/statu...986955265?s=20

https://pbs.twimg.com/media/EHRW92iW...pg&name=medium
Tack för bra input i tråden.

Vilken barnrumpa som inte signerar brevet där han ber om förlängning. Det ser roligt ut osignerat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback