2019-10-19, 06:39
Medlem
Hela grejen är att de ville ha tillgång till innre marknaden men utan fri rörlighet och utan att betala. Kallar man det Norge modell så ljuger man.

Jag ser inte problemet med att de vill slippa rörligheten men eu vill så klart inte det. Sen vet jag inte hur många svartingar de ska slippa pga detta. Det de slipper är era älskade östeuropeer.
Citera
2019-10-19, 06:51
Medlem
wwrs avatar
UK kommer inte ur EU med detta avtal, vad jag kan förstå.
Citat:
the current UK government has opted for a model based on a Free Trade Agreement (FTA). The Political Declaration confirms the ambition to conclude an FTA with zero tariffs and quotas between the EU and the UK, and states that robust commitments on a level playing field should ensure open and fair competition.
Får de till ett sådant avtal så tror jag UK förbjuds att teckna avtal med USA? Det blir precis som Sverige? Vi är väl förbjudna att teckna handelsavtal med andra länder eftersom vi är med i EU?
https://europa.eu/rapid/press-releas...19-6122_en.htm
Senast redigerad av wwr 2019-10-19 kl. 06:56.
Citera
2019-10-19, 07:02
Medlem
wwrs avatar
Jag är ingen expert men jag börjar tro de försöker dra en bluff med avtalet och i praktiken inte lämna EU. Här är mer som EU själva skriver.
Citat:
The precise nature of commitments will be commensurate with the ambition of the future relationship and take into account the economic connectedness and geographic proximity of the UK. This necessitates safeguards to ensure a level playing field that upholds the common high standards applicable at the end of the transition period in the areas of state aid, competition, social and employment standards, environment, climate change and relevant tax matters, in order to avoid unfair competitive advantages to either the EU or the UK. There will have to be appropriate mechanisms for enforcement domestically as well as for dispute settlement between the EU and the UK.
Senast redigerad av wwr 2019-10-19 kl. 07:07.
Citera
2019-10-19, 07:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Hur dags ungefär ska UK Parlament rösta om hmmm Boris Brexit förslag?
De har tidigare sagt att parlamentet håller session idag mellan kl 1030 och 1530, så någon gång innan 1530 borde svaret vara.
Citera
2019-10-19, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är ingen expert men jag börjar tro de försöker dra en bluff med avtalet och i praktiken inte lämna EU. Här är mer som EU själva skriver.

Jag är inte heller en expert, men som jag fattat det kan EU enligt WTO-regler införa strafftullar om UKs eventuella lagändringar när det gäller state aid, competition, social and employment standards innebär att de börjar konkurrera med EU. Om Nissan får subventioner (state aid) för att ha kvar sin fabrik i UK t ex, då kan EU införa en strafftull för att motverka effekterna. Samma sak när de sänker bolagsskatten, sänker kostnader för pension och sociala avgifter osv för att få företag att flytta produktion till UK. Handelskrig mellan UK och EU är inte bra. Ett exempel är att USA får införa strafftull mot flygplan eftersom EU gav Airbus state aid. Boeing kommer också att få en strafftull när de säljer flygplan till EU = dyrare flygplan bara för att politiker bråkar med varandra. Så sluta gnälla om utträde. Överenskommelsen gäller handelshinder som ingen vill betala för.
Citera
2019-10-19, 08:10
Medlem
Citat:
UK kommer inte ur EU med detta avtal, vad jag kan förstå.

Får de till ett sådant avtal så tror jag UK förbjuds att teckna avtal med USA? Det blir precis som Sverige? Vi är väl förbjudna att teckna handelsavtal med andra länder eftersom vi är med i EU?
Nej, UK får skriva handelsavtal med USA och hela världen om de vill + zero tariffs. Vissa säger att det kan leda till EUs break up, men UKs ekonomi är en av de största i världen (G7), och många mindre ekonomier tjänar på EU.
Citera
2019-10-19, 08:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, UK får skriva handelsavtal med USA och hela världen om de vill + zero tariffs. Vissa säger att det kan leda till EUs break up, men UKs ekonomi är en av de största i världen (G7), och många mindre ekonomier tjänar på EU.
Då kan ju UK ta in varor förmånligt och sprida i EU.

Men läs den politiska deklarationen. Det där är inget utträde.
Citera
2019-10-19, 08:21
Medlem
Citat:
Då kan ju UK ta in varor förmånligt och sprida i EU.

Men läs den politiska deklarationen. Det där är inget utträde.
Och vem tjänar på det om EU har samma tariff? Och frakten kostar ingenting?

UK är tvungna att gå med på det, annars blir det handelskrig.
Citera
2019-10-19, 08:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Och vem tjänar på det om EU har samma tariff? Och frakten kostar ingenting?

UK är tvungna att gå med på det, annars blir det handelskrig.
UK tjänar massor om de kan skriva avtal med USA och samtidigt kunna distribuera varorna i EU.

UK kan ju göra avtal om låga tullar med andra länder och sedan sprida varorna tullfritt inom EU.
Senast redigerad av wwr 2019-10-19 kl. 08:29.
Citera
2019-10-19, 08:29
Medlem
Jag tror poängen är att EU lär inte tillåta 0 tull mot uk och sen låta uk ha 0 tull mot resten av världen
Citera
2019-10-19, 08:30
Medlem
Citat:
UK tjänar massor om de kan skriva avtal med USA och samtidigt kunna distribuera varorna i EU.

UK kan ju göra avtal om låga tullar med andra länder och sedan sprida varorna billigt i EU.
Det beror som sagt på hur höga tullar EU har gentemot USA, och fraktkostnaden. Plus att produkter som inte följer EU standarder inte får säljas inom EU.
Citera
2019-10-19, 08:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det beror som sagt på hur höga tullar EU har gentemot USA, och fraktkostnaden.
Ja men UK skulle ju ha chansen att dumpa in varor i EU. Man skulle ju söka handelspartners över hela världen.

Och Sverige och andra står som idioter som inte har samma möjlighet. Vi är förbjudna att göra detta.

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag tror poängen är att EU lär inte tillåta 0 tull mot uk och sen låta uk ha 0 tull mot resten av världen
Jag tror vi säger samma sak. Men jag är ingen expert på handel.

Det står i avtalet att man vill sträva mot frihandel med EU och då måste EU även ha ett ord med i laget om UKs tullar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback