2019-10-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Mycket bra inlägg, kommer ihåg den kampen men hade faktiskt för mig att Samuelsson gick på rödbetan där men minnet bedrog mig då; såvida inte Samuelsson var med någon annan gång på fortet och körde samma gren och torskade och det är det jag alltid har minnats.

Ironiskt nog såg hans motståndare ut som om denne nästan bara tränat just bänkpress.

Det är mycket möjligt att hans motståndare där är en styrkelyftare de slängde in. De kan se ut lite hur som helst. Jag spekulerar kring det för även Samuelson ur form ska köra över en sådan typ om snubben inte har någon bakgrund.
Citera
2019-10-17, 00:14
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Här får magnus kämpa mot en fångarna på fortet-spännis

https://www.youtube.com/watch?v=vmfIu1T_tTA

Och ja, det där känns som en väldigt typisk strongman-övning

Tänk om han hade förlorat!
För att han lade stocken fel, på bröstet istället för nacken din nolla.

Magnus är mest känd i det samanhanget för att ha fått alla grenar se ut som lekis..
Favorit i repris:
https://www.youtube.com/watch?v=2Ufj6q2DZA4
(se vad Gunde säger 03:20...)
Citera
2019-10-17, 00:29
Medlem
JustZlatans avatar
Jag som har lärt mig på flashback att bodybuilding och marklyft är den ultimata träningen för styrka.

Nä, som vanligt är det fel. Den bästa träningen för riktig styrka är calisthenics. Då får man heller inga skadeproblem som Magnus Samuelsson hade under hela sin karriär.
Citera
2019-10-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Lars Hedlund och Johannes Årsjö. Magnus vann WSM 1998 för att nivån var låg under det sena 90-talet.

Jävla trams att nivån skulle varit låg under den tiden. Rent skitsnack faktiskt. Utvecklingen går framåt vet du, gör ju inte Magnus bedrift sämre om nivån är lägre heller.

Idag så använder de utrustning som bara den i strongman. Magnus lyfter ju sten utan klister i alla fall. Så det är 100% mer respektingivande än dagens fjanterier med klister och skit.

Att de kör med markdräkter ska vi inte ens tala om, vilket skämt.

Att säga att Magnus vann för att nivån var lägre är helt efterblivet. Han vann för att han var bättre, han var konstant i toppen under många år dessutom.

Inget snack om att dagens strongmen som tävlar i WSM är starkare, men det tar inte bort någonting från Magnus prestationer.

Snackar vi armstyrka, i alla fall grepp (biceps och triceps vet jag inte) så är egentligen den enda strongman som kan titulera sig starkare och det är Brian Shaw. Resten har ingenting att hämta på Magnus när det kommer till armstyrka.
Citera
2019-10-17, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badaren
Man måste väl få in ett visst mått efter att du satt den? Ca ett kreditkort har jag för mig.
Menar du att Magnus inte behövde det när han blev certifierad?

Och den måste väl inte vara direkt ur förpackningen?

Reglerna ändrades 2004, alldeles efter Magnus certifierat sig. Ingen av de som är listade på #4 har stängt den med kreditkortssättning. Det är därför ingen ny har certifierat sig sedan dess.

Den första snubben som certifierade sig är bluff också. Så det ska egentligen bara vara fyra stycken på listan.
Citera
2019-10-17, 00:57
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jävla trams att nivån skulle varit låg under den tiden. Rent skitsnack faktiskt. Utvecklingen går framåt vet du, gör ju inte Magnus bedrift sämre om nivån är lägre heller.

Nej. Det är inte trams. Det sena 90-talet och tidiga 00-talet har haft de svagaste vinnarna i WSM: Jouko Ahola, Magnus Samuelsson, Janne Virtanen och Svend Karlsen. Flera strongmen som inte ens har vunnit WSM är betydligt mer imponerande än dessa WSM vinnare, bl.a. Lars Hedlund, Tom Magee och Riku Kiri före deras tid och Mikhail Koklyaev, Derek Poundstone och Vytautas Lalas efter deras tid.

Citat:
Att säga att Magnus vann för att nivån var lägre är helt efterblivet. Han vann för att han var bättre, han var konstant i toppen under många år dessutom.

Han var i toppen 1997-2001 då nivån i WSM var som lägst. 2004 tog han tredjeplats i ett fält med 6 deltgarare och endast p.g.a. att Mariusz diskvalificerades retroaktivt. Inte en imponerande bedrift alltså.
Senast redigerad av Roidbert 2019-10-17 kl. 01:07.
Citera
2019-10-17, 01:00
Medlem
Citat:
Snackar vi armstyrka, i alla fall grepp (biceps och triceps vet jag inte) så är egentligen den enda strongman som kan titulera sig starkare och det är Brian Shaw. Resten har ingenting att hämta på Magnus när det kommer till armstyrka.

Varför omnämns han inte då?

Brian Shaw

Grip training records

Little Big Horn Handle - 238 lb (108 kg) - previous record was 236.53 lb (107.29 kg) by Laine Snook[22]
Citera
2019-10-17, 01:05
Medlem
Citat:
Varför omnämns han inte då?

Brian Shaw

Grip training records

Little Big Horn Handle - 238 lb (108 kg) - previous record was 236.53 lb (107.29 kg) by Laine Snook[22]

Brian tävlar inte i grepp och kan således inte få några rekord men han har lagt upp massvis med videos där han gör resultat som slår det mesta. Han fick ett officiellt rekord dock ganska nyligen. Farmers walk med Dinnie stenarna. När de filmade för History Channel.
Citera
2019-10-17, 01:16
Medlem
Citat:
Brian tävlar inte i grepp och kan således inte få några rekord men han har lagt upp massvis med videos där han gör resultat som slår det mesta. Han fick ett officiellt rekord dock ganska nyligen. Farmers walk med Dinnie stenarna. När de filmade för History Channel.

Jag frågade varför Magnus inte nämns någonstans.
Citera
2019-10-17, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Men det var ju just Magnus bänkpress som blev uppmärksammad. Hel enkelt för han ljög om att han kunde bänkpressa 300kg.

Jag har ett minne av att det var uppe för diskussion att vikterna var mindre (vägde mindre) i någon filmsekvens med honom där han påstod sig göra rekordlyft.

Är det något som du eller någon annan minns?
Citera
2019-10-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Nej. Det är inte trams. Det sena 90-talet och tidiga 00-talet har haft de svagaste vinnarna i WSM: Jouko Ahola, Magnus Samuelsson, Janne Virtanen och Svend Karlsen. Flera strongmen som inte ens har vunnit WSM är betydligt mer imponerande än dessa WSM vinnare, bl.a. Lars Hedlund, Tom Magee och Riku Kiri före deras tid och Mikhail Koklyaev, Derek Poundstone och Vytautas Lalas efter deras tid.

Han var i toppen 1997-2001 då nivån i WSM var som lägst. 2004 tog han tredjeplats i ett fält med 6 deltgarare och endast p.g.a. att Mariusz diskvalificerades retroaktivt. Inte en imponerande bedrift alltså.

IQ-fiskmås på dig alltså. Vad spelar det för roll om nivån är lägre, han vann ju. Om nivån är lägre så har ju alla en lägre nivå.

Att försöka förminska Magnus prestationer med ett sådant argument är helt hjärndött.
Citera
2019-10-17, 11:25
Medlem
Citat:
Jag frågade varför Magnus inte nämns någonstans.

Han nämns på många ställen. Du är inte bara dum, du är tydligen blind också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in