Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-15, 23:37
  #20245
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internethuliganen
Kan det vara så enkelt att det är lilla syster som är orsaken då Greta inte fick 100 % uppmärksamhet och kärlek när hon kom till världen??

Haha... ja, så är det nog till en viss del. Det är ju så att äldsta barnet blir åsidosatt under en period då den minsta behöver mera uppmärksamhet, ganska elementär psykologi faktiskt.
Men jag tänkte nu på Gretas föräldrar först och främst, eftersom man ser hur de hanterar utnyttjandet av henne, där mäktiga intressegrupper med FN i spetsen använder henne för sina syften.
Jag skulle gissa att hennes röd-gröna föräldrar inte gärna tackar nej till lite kändiskap och pengar, alltså, detta vinner över vad som är rätt och fel kring sin egen dotter (Greta).

Dit jag vill komma är att föräldrarna (till Greta) visar sin karaktär med sina handlingar, och deras karaktär är inte bra. Men sådanna föräldrar så blir barn inte stabila eller mentalt friska. Naturligtvis är rätt sätt att man prioriterar sina barns mående först, karriär sedan.
__________________
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-10-15 kl. 23:57.
2019-10-15, 23:48
  #20246
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ni klagar på Greta för att hon tror på NASA, NOAA, ESA, IPCC, SMHI, Nature, Science osv. Ni tycker rentav att Greta är en idiot som tror på dessa tunga institutioner. Men för att motbevisa henne länkar ni till privata YouTube-kanaler och personer som utsetts till Årets förvillare pga "grova förvanskningar av vetenskaplig metodik".

Och ni tycker att Greta är den korkade?

Nej. Vi tycker att alla som tror på Greta är korkade.

Om du själv läser material från merparten av de källor du nämner så kommer du förstå varför. Jag har faktiskt tagit mig tid att läsa IPCC rapporten som Greta hänvisar till. Jag finner det sannolikt att du ej har gjort det då du försvarar henne som du gör.

Jag har inget problem att hon ber politikerna läsa IPCC rapporten.

Vad som är problematiskt är att hon cherry-pickar de mest extrema scenarion som eventuellt kan hända utifall människan misslyckas med att minska utsläppen fram till 2100.

Citat:
Ursprungligen postat av IPCC
Future climate-related risks depend on the rate, peak and duration of warming. In the aggregate, they are larger if global warming exceeds 1.5°C before returning to that level by 2100 than if global warming gradually stabilizes at 1.5°C, especially if the peak temperature is high (e.g., about 2°C) (high confidence). Some impacts may be long-lasting or irreversible, such as the loss of some ecosystems (high confidence).

Hur Greta förmedlar detta: https://www.youtube.com/watch?v=bW3IQ-ke43w&t=38s

Klimatavtalet handlar om att förhindra 0.1 meter havshöjning fram till 2100.

Citat:
Ursprungligen postat av IPCC
A reduction of 0.1 m in global sea level rise implies that up to 10 million fewer people would be exposed to related risks, based on population in the year 2010 and assuming no adaptation (medium confidence).

Hur troligt är det att dessa 10 miljoner människor inte hinner anpassa sig till en extra 0.1 meters nivåhöjning fram till 2100?

Citat:
Ursprungligen postat av IPCC
B.2.2 Sea level rise will continue beyond 2100 even if global warming is limited to 1.5°C in the 21st century (high confidence)

Ja. Då kanske det är bäst att anpassa sig eftersom höjningen ändå kommer att fortsätta.


Sen kan vi läsa Scientific American vilka låter seriösa och ta det dom skriver på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Scientific American
Even if world manages to limit global warming to 2°C — the target number for current climate negotiations — sea levels may still rise at least 6 meters (20 feet) above their current heights, radically reshaping the world’s coastline and affecting millions in the process

Vad jag finner oroväckande är att IPCC bara varnar för 0.1 meter medans andra forskare varnar för 6 meter. Men för att vara på den säkra sidan så är det bäst att ta det mest extrema som sanning. Det gör ju Greta och det har gett henne framgång.


Allt Greta säger är givetvis sant. Hon förmedlar ju bara vad forskarna säger. De som säger emot är idioter.
__________________
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-15 kl. 23:57.
2019-10-16, 00:56
  #20247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Haha... ja, så är det nog till en viss del. Det är ju så att äldsta barnet blir åsidosatt under en period då den minsta behöver mera uppmärksamhet, ganska elementär psykologi faktiskt.
Men jag tänkte nu på Gretas föräldrar först och främst, eftersom man ser hur de hanterar utnyttjandet av henne, där mäktiga intressegrupper med FN i spetsen använder henne för sina syften.
Jag skulle gissa att hennes röd-gröna föräldrar inte gärna tackar nej till lite kändiskap och pengar, alltså, detta vinner över vad som är rätt och fel kring sin egen dotter (Greta).

Dit jag vill komma är att föräldrarna (till Greta) visar sin karaktär med sina handlingar, och deras karaktär är inte bra. Men sådanna föräldrar så blir barn inte stabila eller mentalt friska. Naturligtvis är rätt sätt att man prioriterar sina barns mående först, karriär sedan.

Felet är att en psykiskt sjuk människa nämligen Malena Ernman skaffat barn, Malena är i behov av enorma mängder uppmärksamhet och är narcissist ut i fingerspetsarna.
Och som du beskriver så använder hon dottern för sina syften, vidrig människa rakt igenom.
Greta har hon satt framför filmer om mänsklighetens undergång och hjärntvättar sin egen dotter.
Malena Ernman är en cynisk och vidrig människa samt en direkt olämplig mor.
2019-10-16, 01:05
  #20248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Oavvisligt faktum är att INGEN med säkerhet vet orsakerna till klimatförändringen. Att människor bidragit till den verkar högst sannolikt. Det anser visst alla experter.

Sen om utifrån det man vet eller inte vet, ska bli oroad eller ta med ro beror lite på hur man är lagd.

Greta blir oroad. Lennart Bengtsson (83 år) i Uppsala tycker man ska ta det lugnt och de flesta skiter i vilket.

Pajkastningen åt ena eller andra hållet tillför föga. Smutskastningen hör hemma i politiken. Mobbing är ovärdig.

Låt Greta vara ifred. Oavsett om hon har fel eller rätt, Oavsett om hon har en diagnos. Oavsett om hon hatar SD:are. Oavsett om hon är lurad. Oavsett om du känner dig kränkt av henne.


Även om människan bidragit till viss del vad gäller klimatförändringar så innebär ju inte det att mänskligheten kommer gå under och att barnen inte har någon framtid. Varför vill man ta bort barn- och ungdomars livsglädje genom att ljuga om deras framtid och säga att dom inte har någon. Oerhört cyniskt och ondskefullt och ett sätt att kleta sin egen ångest på andra.

Det Greta gör är politiskt och då blir ju reaktionerna givetvis starka, hon polariserar kraftigt.
Varför ska vi låta Greta vara ifred när hon trycker ut sitt förljugna domedagsbudskap i parti och minut. Kritiken mot henne kommer att växa vilket är helt naturligt.
2019-10-16, 09:37
  #20249
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Efter att ha följt "Info" här på Gretas flashback sida kan jag bara konstatera att han spelar ett fult spel där han försöker vilseföra många läsare med att chikanera alla som har en motsatt uppfattning. "Info" har typiskt alarmistbeteende, en personlighet där man uppfattar sig själv som grandios och tror man kan mobba till sig argumentationen.

Jag har tänkt samma tankar. Antingen det, eller att "-Info-" är delaktig i PR-kampanjen bakom Greta då han är flitig med att lyfta fram minsta sak som Greta gör och lägger till sin personliga åsikt om hur fantastiskt det är. Om den här tråden handlade om ett företag så skulle jag starkt ha misstänkt att "Info" jobbar på företaget och var den som var mest villig att slicka chefens röv att trolla runt och promota företaget på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta är Sveriges mest kända svensk - och enligt en Expressen-krönikör den största svensk som någonsin levat - och då är det för media högintressant att veta vad hon tyckte även som 13-åring.

Här bör man jämföra med Björn Borg, Greta Garbo, Astrid Lindgren, Alfred Nobel som är kända på sikt och inte bara idag.
__________________
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-16 kl. 10:08.
2019-10-16, 11:53
  #20250
Medlem
Vem tjänar pengar på Greta?
2019-10-16, 15:06
  #20251
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vad som är problematiskt är att hon cherry-pickar de mest extrema scenarion som eventuellt kan hända utifall människan misslyckas med att minska utsläppen fram till 2100.

Jag vet att Greta cherry pickar och dramatiserar och överdriver emellanåt. Det har jag själv skrivit i flera inlägg i denna tråd. Jag har även hänvisat till vad som egentligen står i IPCC:s rapporter. T.ex tar jag här upp exempel på vad IPCC egentligen menar med tipping points:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)


Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Forskeren har udgivet mere end 600 videnskabelige artikler - hvor mange har Greta udgivet?

Som jag skrev tidigare så rör det sig i många fall om tveksamma och ifrågasatta tidskrifter med bristande kontroll.

Greta har inte hunnit ge ut något eftersom hon bara är 16 år gammal. Men vi får se hur det ser ut i framtiden.


Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Jag har tänkt samma tankar. Antingen det, eller att "-Info-" är delaktig i PR-kampanjen bakom Greta då han är flitig med att lyfta fram minsta sak som Greta gör och lägger till sin personliga åsikt om hur fantastiskt det är.

Nejdå. Jag har inget med Greta att göra. Men det är viktigt att klimatfrågan lyfts fram och uppmärksammas så mycket som möjligt. Här gör Greta en bra insats. Att hon ger den mycket uppmärksamhet är objektiv fakta och ingen åsikt. Likaså att hon personligen är väldigt uppmärksammad.

Dessutom är detta en skvallertråd. Tanken är ju att denna tråd just ska innehålla det som du kritiserar mig för att posta.


Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Här bör man jämföra med Björn Borg, Greta Garbo, Astrid Lindgren, Alfred Nobel som är kända på sikt och inte bara idag.

Visst. Så är det. Greta är bara Sveriges mest kända svensk just nu, men sett under en längre tid så kan det förstås vara andra svenskar.
2019-10-16, 15:13
  #20252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet att Greta cherry pickar och dramatiserar och överdriver emellanåt. Det har jag själv skrivit i flera inlägg i denna tråd. Jag har även hänvisat till vad som egentligen står i IPCC:s rapporter. T.ex tar jag här upp exempel på vad IPCC egentligen menar med tipping points:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)




Som jag skrev tidigare så rör det sig i många fall om tveksamma och ifrågasatta tidskrifter med bristande kontroll.

Greta har inte hunnit ge ut något eftersom hon bara är 16 år gammal. Men vi får se hur det ser ut i framtiden.




Nejdå. Jag har inget med Greta att göra. Men det är viktigt att klimatfrågan lyfts fram och uppmärksammas så mycket som möjligt. Här gör Greta en bra insats. Att hon ger den mycket uppmärksamhet är objektiv fakta och ingen åsikt. Likaså att hon personligen är väldigt uppmärksammad.

Dessutom är detta en skvallertråd. Tanken är ju att denna tråd just ska innehålla det som du kritiserar mig för att posta.




Visst. Så är det. Greta är bara Sveriges mest kända svensk just nu, men sett under en längre tid så kan det förstås vara andra svenskar.

Ingen kommer veta vem Greta är om 50 år. Hon måste lämna någon sorts arv efter sig. Det har inte hänt hittills. Hon har bara gapat.
2019-10-16, 15:14
  #20253
Moderator
-Info-s avatar
Medan vissa diskuterar eventuell sängvätning och orosanmälningar mot Greta så diskuterar man i andra länder Greta på ministernivå och vad det betyder för regionen att hon kommer på besök. Här fler nyheter från Alberta:

Citat:
Alberta's environment minister says Swedish climate activist Greta Thunberg "doesn't understand" the province, and signalled the government won't be laying out the welcome mat for the 16-year-old's upcoming visit.

Speaking to reporters outside the Alberta Legislature on Tuesday, Environment Minister Jason Nixon said Thunberg hasn't reached out to the UCP government, and the government has no plans to contact her.

"I do hope that if she does come to our beautiful province, she takes the time to talk to our state-of-the-art industry partners, who are working tirelessly to continue to produce the most ethical and environmentally friendly oil and gas products in the world," Nixon said.

https://www.cbc.ca/news/canada/edmon...erta-1.5322132
Citat:
Edmonton Mayor Don Iveson used the same medium Tuesday morning to extend a welcome to the climate activist.

"I'd love to invite you to [Edmonton's] city hall to discuss the Edmonton Declaration and some of the environmentally friendly projects we're working on," Iveson tweeted to her.

"Regardless of where you visit, I wish you nothing but the best."
Citat:
NDP Leader Rachel Notley said that while she doesn't agree with every idea Thunberg proposes, she agrees "we need to move forward with concrete strategies to reduce our emissions."
2019-10-16, 15:17
  #20254
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Ingen kommer veta vem Greta är om 50 år. Hon måste lämna någon sorts arv efter sig. Det har inte hänt hittills. Hon har bara gapat.

Det går inte att veta idag.

Men om 10 år kan vi nog se vartåt det lutar.
2019-10-16, 15:19
  #20255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det går inte att veta idag.

Men om 10 år kan vi nog se vartåt det lutar.

Det enda jag kan se att man kommer minnas är hennes How dare you-tal i FN.
2019-10-16, 15:46
  #20256
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Det enda jag kan se att man kommer minnas är hennes How dare you-tal i FN.

Kanske även jättedemonstrationerna, om de fortsätter i ett antal år.

Sedan vet vi inte om Greta har någon annan överraskning på lager. Talet i FN överraskade alla. Kanske kommer det något mer?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback