Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-11, 01:16
  #1
Medlem
Måndagen den 12 oktober 1992 var den 55-årige radiooperatören Carl-Olof Nordh på väg till sitt arbete. Den här dagen kom även att bli hans sista i livet för han hittas senare knivmördad utmed en skogsväg i Åvike. Polisens teori är att gärningsmannen (eller gärningsmännen?) tog sig in i hans bil varefter man tvingade honom att köra till den skogsväg där han sedermera anträffades mördad. Efter det tog man offrets bil och parkerade den vid lasarettet i Härnösand. Det verkar av allt att döma som att polisen lyckades säkra mordvapnet i närheten av brottsplatsen, men av någon anledning så tog det flera år innan man lokaliserade det.

Det fanns en man som var starkt misstänkt för gärningen, men han avled något år efter det att Carl-Olof Nordh mördades. Om jag inte är helt fel ute nu så bodde han i närheten av platsen där offrets bil senare anträffades, alternativt att han hade en stark koppling dit. Jag har även ett svagt minne av att det fanns ytterligare en person som polisen misstänkte var inblandad, men jag kan tyvärr inte dra mig till minnes vilken koppling han - eller hon - hade till den huvudmisstänkte. Vet inte heller om hans baneman eller banemän kom över något av värde i samband med gärningen.

Det finns alltså mycket som jag är osäker på eftersom det var ett par år sedan jag riktigt läste in mig på fallet. Om någon här kan bekräfta eller dementera uppgifterna ovan så vore det en klar fördel.
Citera
2011-09-23, 16:02
  #2
Medlem
Quoters avatar
Finns det någon skribent här som vet om nedanstående man och kvinna har varit misstänkta för mordet på Carl-Olof Nord?
  • Tord Esbjörn Karlsson (1952)
  • Mervi Annikki Jussi (1959)
Mannen dödade sin sambo först och sedan tog han självmord. Fick fram uppgifterna via en tidningsartikel. Skulle vara kul om någon kunde lämna vidare information om dessa 2 figurer.
Citera
2013-10-10, 18:23
  #3
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Finns det någon skribent här som vet om nedanstående man och kvinna har varit misstänkta för mordet på Carl-Olof Nord?
  • Tord Esbjörn Karlsson (1952)
  • Mervi Annikki Jussi (1959)
Mannen dödade sin sambo först och sedan tog han självmord. Fick fram uppgifterna via en tidningsartikel. Skulle vara kul om någon kunde lämna vidare information om dessa 2 figurer.
Ja en del trodde på en koppling, andra inte.
http://allehanda.se/start/kramfors/1...nosand?m=print
Citera
2013-10-10, 18:25
  #4
Medlem
-TheRiddle-s avatar
http://allehanda.se/blaljus/olostabr...atoren?m=print
Citera
2013-10-10, 18:34
  #5
Medlem
Quoters avatar
Det var en lång spoiler, -TheRiddle- . Hur lång tid tar det månne innan någon moderator raderar det tror vi? Upphovsrättslagen...

Verkar ha funnits några misstänkta lirare. Rånmord känns väl som det enda rimliga motivet. Och vad fan är Daghemsmordet i Umeå? Ny tråd blir det där.
Citera
2013-10-10, 22:34
  #6
Medlem
olovpalmes avatar
Jaså finns det flera tänkbara mördare.

Trodde Bodybuildern var mördaren och att det blev uppklarat av polisen.Men så var det alltså inte riktigt.Antar att han är troligast även om det inte är 100% bevisat.
Vilka bevis fanns mot bodybuildern egentligen?Var han inte misstänkt alls före mordet på sin flickvän och sitt eget självmord?Gick det inte att få klarhet om hårstrået kom ifrån flickvännen?
Fanns det inga spår på fyndplatsen eller i bilen?

Avfärdades dom andra 2 misstänkta männen helt?Fanns det inte mer som talade mot männen än att dom befann sig i Härnösand vid mordet.Då var det inte mycket att komma med.Finns bra många tusen till som befann sig där.
__________________
Senast redigerad av olovpalme 2013-10-10 kl. 22:46.
Citera
2015-03-28, 13:12
  #7
Medlem
raacos avatar
Jag vet att denna man som var radio-operatör arbetade på Härnösand Kustradio och hade ett av säkerhets-tjänsten klassat arbete och att de var intresserade av ärendet .. men tydligen hade deras intresse någon betydelse för uppklarningen av ärendet..
Citera
2017-01-10, 23:10
  #8
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Var någonstans Carl-Olof Nordh mötte mördaren vet vi inte men det kan ha varit nära hemmet.

55-årige Härnösandsbon Carl-Olof Nordh mördades hösten 1992 och polisen tror att han mötte gärningsmannen eller gärningsmännen utanför sin bostad eller i de intilliggande kvarteren vid 7:30-tiden. Det meddelade spaningsledningen efter mordet.

Varför området nära den mördades bostad betraktades som mycket intressant berättade man inte. Utredarna arbetade efter teorin att det var ett rånmord.

Carl-Olof Nordh, 55 år, dog någon gång mellan klockan 7:50 och 8:10 måndagen den 12 september.
Citera
2017-08-09, 13:26
  #9
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag bodde vid tiden för mordet i området kring där han hittades. Jag kommer ännu ihåg att två poliser ringde på dörren och förhörde mina föräldrar om iakttagelser, något de dessvärre inte hade då vi bara hade varit hemma under dagen och han mördades på en väg som inte syntes från vårat hus.

Mina föräldrar är övertygade om att det var Jussi som var gärningsmannen. Han och tjejen han senare mördade (innan han tog sitt eget liv) hade en dotter som är jämnårig med mig. Det sades att mamman till henne hade haft en affär med Carl-Olof och att det var därför han mördades. Dottern blev adopterad av och uppfostrades av sin mammas syster.
Citera
2017-08-10, 21:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag bodde vid tiden för mordet i området kring där han hittades. Jag kommer ännu ihåg att två poliser ringde på dörren och förhörde mina föräldrar om iakttagelser, något de dessvärre inte hade då vi bara hade varit hemma under dagen och han mördades på en väg som inte syntes från vårat hus.

Mina föräldrar är övertygade om att det var Jussi som var gärningsmannen. Han och tjejen han senare mördade (innan han tog sitt eget liv) hade en dotter som är jämnårig med mig. Det sades att mamman till henne hade haft en affär med Carl-Olof och att det var därför han mördades. Dottern blev adopterad av och uppfostrades av sin mammas syster.

Det var tjejen som hette Jussi och inte hennes kille, den misstänkte gärningsmannen. Finns info i tidigare inlägg om det också.
Citera
2019-10-14, 14:22
  #11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Den s k Militärligan misstänktes för detta mord. Det spekulerades i att Nordh genom sitt arbete skulle ha blivit vittne till när ligan förberedde utpressning mot Stockholmspolisen.
Citera
2019-10-14, 17:07
  #12
Medlem
Den 12 oktober 1992 kramar 55-årige Carl-Olof Nordh sin fru adjö för att åka till jobbet på kustradion Härnösand radio. Bara 40 minuter senare hittas han mördad på vägen mot Åvikebruk, inte så långt från E4 vid Högsnäs nära gränsen mot Timrå kommun...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback