Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-06, 18:35
  #5773
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Erkände DDR-företrädarna att man spionerade på dissidenter? Självklart inte.

Så med andra ord, påhitt?
Citera
2019-10-06, 18:36
  #5774
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det skarpa ligger i att de försöker gå ur EU och vill prova hur det funkar när man själv bestämmer.

Vilket de inte förbjuds från att göra, hade man förbjudit det så hade artikel 50 aldrig existerat.

Det enda som är problematiskt är att det är första gången en nation lämnar unionen, men det är bara rent byråkratiskt problem och inte något annat, som sagt de som klantar sig och hindrar Storbritanniens utträde ur unionen är det engelska parlamentet.
Citera
2019-10-06, 18:41
  #5775
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så med andra ord, påhitt?
Att DDR spionerade på sina medborgare?
Citera
2019-10-06, 18:44
  #5776
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Att DDR spionerade på sina medborgare?

Är allt som inte följer Milton Friedmans ekonomiplan DDR?
Citera
2019-10-06, 19:03
  #5777
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Är allt som inte följer Milton Friedmans ekonomiplan DDR?
Det har jag verkligen aldrig påstått. Men jag förstår att du har väldigt höga tankar om EU. Det är helt i sin ordning. Men jag menar ändå att EU står för "liberala värderingar" och "det öppna samhället", som i förlängningen hotar upplösa nationalstatens normer. Detta är jag motståndare till.
__________________
Senast redigerad av Condottieri 2019-10-06 kl. 19:08.
Citera
2019-10-06, 20:47
  #5778
Medlem
Ondahamsterns avatar
Det börjar låta som att EU äntligen börjar ledsna.

Citat:
Europeiska diplomater vill att Storbritannien inom en vecka föreslår ett reviderat och genomförbart sätt att fortsätta brexitprocessen, så att allt praktiskt kan vara löst före EU-toppmötet den 17 och 18 oktober. Där ska det avgöras om Storbritannien är på väg mot ett avtal, förlängning eller kanske ett avtalslöst utträde.

https://www.svd.se/eu-ledare-pressar-johnson-om-brexit
Citera
2019-10-06, 20:48
  #5779
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det har jag verkligen aldrig påstått. Men jag förstår att du har väldigt höga tankar om EU. Det är helt i sin ordning. Men jag menar ändå att EU står för "liberala värderingar" och "det öppna samhället", som i förlängningen hotar upplösa nationalstatens normer. Detta är jag motståndare till.

Som sagt, EU är långt ifrån felfritt men dina argument ekar så otroligt tomt speciellt när du aldrig klarar av att backa upp dem
Citera
2019-10-06, 21:27
  #5780
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som sagt, EU är långt ifrån felfritt men dina argument ekar så otroligt tomt speciellt när du aldrig klarar av att backa upp dem
Du kan ju inte backa upp att de problem jag nämner inte existerar. Så för mig kan det gå på ett och ut. Förövrigt har en arbetslöshet på närmare tio procent permanentats sedan Sveriges inträde i EU. Också detta indikerar att EU är skit.
Citera
2019-10-06, 22:54
  #5781
Medlem
Engelsk media har ju länge roat sig med att rapportera om olika "rykten" angående hur Boris och gänget planerar att sabotera för EU. Det skulle inte förvåna mig om det bara rör sig om påhitt från kreativa journalister men roligt är det ibland.

Det senaste är att det finns planer på skicka Nigel Farage till Bryssel som brittisk kommissionärskandidat! Detta som någon sorts missriktad hämnd utifall att EU går med på en förlänging av deadlinen.

Jag tror inte att det ligger någon sanning i rykten som dessa, det går t.ex ständigt rykten om att UK ska börja lägga in veton mot en massa EU-beslut, men oj, oj, oj vilken syn det hade varit med Farage i Kommissionen!

Ser bra ut för Boris i pollsen också, nyvalet kan nog inte komma fort nog med hans ögon sätt.
Citera
2019-10-06, 23:50
  #5782
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Engelsk media har ju länge roat sig med att rapportera om olika "rykten" angående hur Boris och gänget planerar att sabotera för EU. Det skulle inte förvåna mig om det bara rör sig om påhitt från kreativa journalister men roligt är det ibland.

Det senaste är att det finns planer på skicka Nigel Farage till Bryssel som brittisk kommissionärskandidat! Detta som någon sorts missriktad hämnd utifall att EU går med på en förlänging av deadlinen.

Jag tror inte att det ligger någon sanning i rykten som dessa, det går t.ex ständigt rykten om att UK ska börja lägga in veton mot en massa EU-beslut, men oj, oj, oj vilken syn det hade varit med Farage i Kommissionen!

Ser bra ut för Boris i pollsen också, nyvalet kan nog inte komma fort nog med hans ögon sätt.
Här är mer i det ämnet:

Boris Johnson is prepared to launch a legal action in his attempts to ensure Britain can leave the European Union this month with no deal.

Several Government sources have told The Daily Telegraph that the Prime Minister is willing to go to the Supreme Court in an effort to avoid having to write a letter asking for a delay to Brexit, as set out in the Benn Act.

It raises the possibility that Mr Johnson could give evidence in the court case in an attempt to persuade judges in person against forcing him to ask the EU for a Brexit delay.

A senior Government source said it was vital that Mr Johnson was forced to write the letter delaying Brexit rather than agreeing to do so voluntarily.


https://www.telegraph.co.uk/news/201...o-deal-brexit/, nyss
Citera
2019-10-07, 10:42
  #5783
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här är mer i det ämnet:

Boris Johnson is prepared to launch a legal action in his attempts to ensure Britain can leave the European Union this month with no deal.

Several Government sources have told The Daily Telegraph that the Prime Minister is willing to go to the Supreme Court in an effort to avoid having to write a letter asking for a delay to Brexit, as set out in the Benn Act.

It raises the possibility that Mr Johnson could give evidence in the court case in an attempt to persuade judges in person against forcing him to ask the EU for a Brexit delay.

A senior Government source said it was vital that Mr Johnson was forced to write the letter delaying Brexit rather than agreeing to do so voluntarily.



https://www.telegraph.co.uk/news/201...o-deal-brexit/, nyss
Det låter ju rimligt. Hoppas det hjälper Brexit på traven.

Han lär väl ha advokater med också. Jag har alltså sedan tidigare framfört att det är fel att landets öde avgörs i domstol. Tur att de i alla fall verkar hamna i högsta instans direkt.

Premiärministern utser Supreme Court (efter råd av någon instans). Nu "döms" han av dem. Det blir rundgång i systemet när parlamentet snabb-stiftar lagar mot PM. Domstolar (och talmansposten) politiseras.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-10-07 kl. 10:46.
Citera
2019-10-07, 11:08
  #5784
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter ju rimligt. Hoppas det hjälper Brexit på traven.

Han lär väl ha advokater med också. Jag har alltså sedan tidigare framfört att det är fel att landets öde avgörs i domstol. Tur att de i alla fall verkar hamna i högsta instans direkt.

Premiärministern utser Supreme Court (efter råd av någon instans). Nu "döms" han av dem. Det blir rundgång i systemet när parlamentet snabb-stiftar lagar mot PM. Domstolar (och talmansposten) politiseras.
Rimligt tycker jag inte det är. Det är min juridiska bedömning :-) Jag tycker omvänt att det är rimligt att parlamentet i lag kan instruera premiärministern vad denna ska göra (om jag förstått det rätt så är det detta Johnson vill pröva i HD). Jag tycker inte att det är rimligt att Boris försöker krumbukta sig runt the Benn Bill. Om han inte är förmögen att utföra vad parlamentet säger åt honom så står det honom fritt att avgå.

Men denna Boris' eventuella juridiska manöver rimmar med vad delar av Boris team sagt tidigare. En av hans brexitministrar sa i parlamentet för två veckor sedan: "we will obey the law as it stands at that time.."

https://www.ft.com/content/aeb0c32c-...2-9624ec9edc59, 26/9
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-10-07 kl. 11:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback