Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-06, 14:46
  #5761
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där argumentet har jag aldrig förstått. Efter Brexit gör de ju som de vill.
De kanske vill ta in utbildad arbetskraft från EU i branscher där det fattas. De gillar ju sitt gamla Samvälde så där kanske de öpnar gränserna.

De bestämmer ju själva då.

De har fritt fram med hur de tar emot invandrare nu också, det enda som inte är lika fritt fram är att stoppa EU medborgare att röra sig fritt, men de har fritt fram att inte ta emot flyktingar.

Titta bara på Finland och sen jämför du dem med oss, Sverige och Finland är perfekta exempel på hur EU inte styr över flyktingintaget.
Citera
2019-10-06, 14:48
  #5762
Medlem
Ondahamsterns avatar
Jag hoppas att detta inte stämmer, skulle han göra det så tror jag varken kungahuset eller det brittiska folket skulle acceptera att man hånar statschefen då de fortfarande har extrem respekt för drottningen och sedan så är det extremt barnsligt.

Citat:
Boris Johnson will dare the Queen to sack him rather than resign as prime minister in an attempt to drive through Brexit on October 31, cabinet ministers have revealed.

In an unprecedented escalation of the constitutional crisis, senior aides said Johnson would not stand aside if his proposals were rejected by Brussels and MPs tried to unseat him to avert a no-deal Brexit.

They said Johnson was prepared to “squat” in Downing Street even if MPs declare no confidence in his government and agree a caretaker prime minister to replace him.

https://www.thetimes.co.uk/article/s...ueen-fsbpsnjdc
Citera
2019-10-06, 14:53
  #5763
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
De har fritt fram med hur de tar emot invandrare nu också, det enda som inte är lika fritt fram är att stoppa EU medborgare att röra sig fritt, men de har fritt fram att inte ta emot flyktingar.

Titta bara på Finland och sen jämför du dem med oss, Sverige och Finland är perfekta exempel på hur EU inte styr över flyktingintaget.
Men sämre blir det inte för UK som vissa verkar påstå.

Om de vill öppna gränserna för Samväldet så får de väl inte göra det nu?

Om de bara vill ta in akademiker och snickare från Polen (kanske dåligt exempel) så skulle de inte få göra det nu, antar jag?
Citera
2019-10-06, 14:59
  #5764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag hoppas att detta inte stämmer, skulle han göra det så tror jag varken kungahuset eller det brittiska folket skulle acceptera att man hånar statschefen då de fortfarande har extrem respekt för drottningen och sedan så är det extremt barnsligt.



https://www.thetimes.co.uk/article/s...ueen-fsbpsnjdc

Så som Brexitörerna fjantar sig så ser det bra ut för Remain i kommande val. BoJo är egentligen en liberal, helst inne vill han nog inte ha Brexit. Jag tror att han medvetet saboterar för att gynna Remain-sidan. Han kan komma tvinga en tillfällig Corbyn-ledd regering och kanske även en ny folkomröstning om Brexit.
Citera
2019-10-06, 15:24
  #5765
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men sämre blir det inte för UK som vissa verkar påstå.

Om de vill öppna gränserna för Samväldet så får de väl inte göra det nu?

Om de bara vill ta in akademiker och snickare från Polen (kanske dåligt exempel) så skulle de inte få göra det nu, antar jag?

Klart de får, Storbritannien har fritt fram att släppa in invandrare, EU hindrar inte folk från att ta in invandrare.

När det kommer till andra EU länders medborgare så finns det dock regler, de får inte neka dem inträde men om de inte har ett jobb så får de bara vara bosatta i landet i 1 år, det är så det ska funka åtminstone
Citera
2019-10-06, 15:28
  #5766
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Klart de får, Storbritannien har fritt fram att släppa in invandrare, EU hindrar inte folk från att ta in invandrare.
Så att ett EU-land kan ta in vem de vill och sedan flyttar immigranterna vidare till andra EU-länder (till Sverige t.ex, före apokalypsen).

Jag fick det till att Finland tog in 35.000 2016? En hel del.
Citera
2019-10-06, 15:32
  #5767
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så att ett EU-land kan ta in vem de vill och sedan flyttar immigranterna vidare till andra EU-länder (till Sverige t.ex, före apokalypsen).

Jag fick det till att Finland tog in 35.000 2016? En hel del.

Nja, de kan ta in vem de vill men du måste vara medborgare i landet först innan du har rätten att flytta hur du vill, och som sagt för att få bo längre än 1 år i ett annat EU land så måste du ha ett jobb i det EU landet.

Så tiggare har egentligen bara rätten att vara i landet i 365 dagar sedan måste de åka hem igen, trettiofemtusen är ingenting jämfört med Sveriges siffror och hur många tog Finland in under perioden 2003-2018 jämfört med övriga EU länder?

Titta inte bara på 1 år, titta på hela perioden som USA, Frankrike och Storbritannien har bombat och skjutit nere i Mellanöstern.
Citera
2019-10-06, 15:39
  #5768
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nja, de kan ta in vem de vill men du måste vara medborgare i landet först innan du har rätten att flytta hur du vill, och som sagt för att få bo längre än 1 år i ett annat EU land så måste du ha ett jobb i det EU landet.

Så tiggare har egentligen bara rätten att vara i landet i 365 dagar sedan måste de åka hem igen, trettiofemtusen är ingenting jämfört med Sveriges siffror och hur många tog Finland in under perioden 2003-2018 jämfört med övriga EU länder?

Titta inte bara på 1 år, titta på hela perioden som USA, Frankrike och Storbritannien har bombat och skjutit nere i Mellanöstern.
Du anser att 35.000 invandrare på ett år är försumbart. Vi måste ta emot alla invandrare som fått medborgarskap i andra länder. Nekar man tiggare är man rasist. Vill man selektera invandrare från EU går det inte.

Vi måste också ur EU. Men det går ju inte. Britterna är lite skarpare än vi och deras tidningar tillåter lite mer än våra.

Bara att önska dem lycka till att besegra zombieparlamentet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-10-06 kl. 15:42.
Citera
2019-10-06, 15:43
  #5769
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du anser att 35.000 invandrare på ett år är försumbart. Vi måste ta emot alla invandrare som fått medborgarskap i andra länder. Nekar man tiggare är man rasist.

Vi måste också ur EU. Men det går ju inte. Britterna är lite skarpare än vi och deras tidningar tillåter lite mer än våra.

Bara att önska dem lycka till att besegra zombieparlamentet.

Nej, men det var väl deras val?

Till min vetskap så har Finland under många, många år valt att inte ta in mer än runt 7-9% av alla flyktingar.

Britterna är sedan bevisat inte skarpare, de har ju för fan skämt ut sig rejält de senaste åren och innan EU så var Storbritannien ett land med ekonomiska problem, så jag vet inte riktigt vart du får tanken av att de skulle vara så klipska.

Det enda sättet att besegra det 600 år gamla parlamentet vore genom en kupp eller en revolution och det lär absolut inte ske, brexitörerna måste lära sig att kompromissa och inte försöka köra hela tåget in i bergsväggen.
Citera
2019-10-06, 15:44
  #5770
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Så som Brexitörerna fjantar sig så ser det bra ut för Remain i kommande val. BoJo är egentligen en liberal, helst inne vill han nog inte ha Brexit. Jag tror att han medvetet saboterar för att gynna Remain-sidan. Han kan komma tvinga en tillfällig Corbyn-ledd regering och kanske även en ny folkomröstning om Brexit.

Tror inte han är en hemlig remainer, utan han är en karriärist som har försökt att undvika ansvar och som tyvärr nu sitter på en post där han inte vill vara egentligen då han får en jävla massa ansvar.

Sedan tror jag nog att den neoliberala sida som han verkar tillhöra snarare vill återgå till Thatcher stuket med fri invandring och inga skatter.
Citera
2019-10-06, 15:46
  #5771
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nej, men det var väl deras val?

Till min vetskap så har Finland under många, många år valt att inte ta in mer än runt 7-9% av alla flyktingar.

Britterna är sedan bevisat inte skarpare, de har ju för fan skämt ut sig rejält de senaste åren och innan EU så var Storbritannien ett land med ekonomiska problem, så jag vet inte riktigt vart du får tanken av att de skulle vara så klipska.

Det enda sättet att besegra det 600 år gamla parlamentet vore genom en kupp eller en revolution och det lär absolut inte ske, brexitörerna måste lära sig att kompromissa och inte försöka köra hela tåget in i bergsväggen.
Det skarpa ligger i att de försöker gå ur EU och vill prova hur det funkar när man själv bestämmer.
Citera
2019-10-06, 16:09
  #5772
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Har du några exempel på där EU parlamentariker säger att att EU parlamentet och de nationella parlamenten är samma sak?
Erkände DDR-företrädarna att man spionerade på dissidenter? Självklart inte.
Citat:
Och som sagt utomeuropeisk invandring kommer inte att minska bara för att Storbritannien lämnar EU, den enda invandringen som kommer att minska för dem är inomeuropeisk, Storbritannien lär snarare öka invandringen från samväldesnationerna samtidigt som man nekar polacker, fransmän och svenskar från att kunna flytta till Storbritannien.
Det är en prognos du gör som jag inte delar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback