2019-10-03, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
En vanlig svensk ateist är materialist. Han tror inte ens att det finns något sådant som kallas övernaturligt. Det är inte för att han aldrig hört någon hävda att sådant finns. Det är för att han avfärdar referensen, innehållet. Han tror inte att något icke-materiellt, andligt, transcendent finns. Från denna utgångspunkt avfärdar han vittnesbörden. Det går vanligen till så att han säger, typ "Visa Gud!", och på svaret "Gud är osynlig" reagerar "Som en enhörning då!". Typ.
Så anser han, av vad jag sett dylika existenser skriva på olika forum.
Det gäller även troende. En kristen tror väldigt sällan på mirakel, förutom de inom sin egna religion, t.ex.
Troende brukar nämligen också avfärda en massa påståenden om det övernaturliga.
Citera
2019-10-03, 13:40
Medlem
Citat:
Du har inte lagt fram något hållbart mot dess sanningsanspråk, bara filosoferat runt om ditt och datt.
Utgångsläget är att inte tro på påståenden utan belägg. I alla fall för mig.
Citera
2019-10-03, 13:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det gäller även troende. En kristen tror väldigt sällan på mirakel, förutom de inom sin egna religion, t.ex.
Troende brukar nämligen också avfärda en massa påståenden om det övernaturliga.
Mirakler är vad Gud gör när han inte gör vad han brukar göra utan på det andra sättet. Naturlagar är vad han brukar göra.
Citera
2019-10-03, 13:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har inte lagt fram något hållbart mot dess sanningsanspråk, bara filosoferat runt om ditt och datt.
Och du har inte lagt fram något hållbart för dess sanningsanspråk.
Om alla påståenden är sanna tills de är motbevisade måste du då tro på allt du inte kan motbevisa?
Citera
2019-10-03, 13:44
Medlem
Citat:
Mirakler är vad Gud gör när han inte gör vad han brukar göra utan på det andra sättet. Naturlagar är vad han brukar göra.
Japp. Det är påståendet.
Citera
2019-10-03, 13:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Utgångsläget är att inte tro på påståenden utan belägg. I alla fall för mig.
Ah, tänk om jag skulle tillämpa detta på dig. Du påstår att Bibeln inte är värd att följa som den är given. Men du presterar inte belägg för att den inte värd det. "Utgångsläget är att inte tro på påståenden utan belägg". Så jag tror inte på dig när du säger att Bibeln inte är värd att följa som den är skriven.
Vad sägs om det.
Citera
2019-10-03, 13:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och du har inte lagt fram något hållbart för dess sanningsanspråk.
Om alla påståenden är sanna tills de är motbevisade måste du då tro på allt du inte kan motbevisa?
Vem har sagt att alla påståenden är sanna? Det faller redan på att många av dem är inbördes inkompatibla. Nu börjar jag tröttna på detta, det är på tok för mycket hink och spade.
Citera
2019-10-03, 13:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag åberopar gudomlig visshet baserad och upprunnen av gudomlig uppenbarelse. D.v.s. Bibeln som den kristnes rättesnöre.
Du kan inte bryta upp bandet kristen-Bibeln, not on my watch. Jag menar, tänk dig själv, skulle jag verkligen ta dina ord för vettiga, Kristi ord för tvivelaktiga? Vem tror du att du är?
Det är koherent och följdriktigt att Bibeln påstår sig vara sann om den är sann (vilket den är). Du kan inte kritisera den på inre grunder - bara betvivla den, avfärda den, racka ner på den, kräva att den ska vara som DU och dina gelikar bestämt att den ska vara, nämligen ett mänskligt Guds ord (självmotsägelse) etc.
Och Bibeln inget att lita på för att du inte litar på det? För att du behandlar den som en mänsklig bok blott?
Du stänger, låser, kastar nyckeln och är missnöjd - men inte med dig själv.
Nevertheless, you brought it upon yourself.
Det är ju du som hävdar att den inte är blott en mänsklig bok som alla andra böcker vi någonsin känt till, men vägrar belägga grunderna för det annat än att det står i boken.
Allt annat är poserande.
Citera
2019-10-03, 13:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Japp. Det är påståendet.
Så det är ju klart att Gud kan låta mirakler ske lite varstans. Quod erat demonstrandum. Inget okristet där!
Citera
2019-10-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ah, tänk om jag skulle tillämpa detta på dig. Du påstår att Bibeln inte är värd att följa som den är given. Men du presterar inte belägg för att den inte värd det. "Utgångsläget är att inte tro på påståenden utan belägg". Så jag tror inte på dig när du säger att Bibeln inte är värd att följa som den är skriven.
Vad sägs om det.
Ja, hade jag inga belägg så skulle du ha en poäng.
Men jag har massor med belägg, varav att det saknas belägg för att den är sann är ett av de främsta.
Om du påstår att jag mördade Palme, vem har bevisbördan?
Om någon påstår att bibeln är sann, vem har bevisbördan?
Detsamma om jag påstår att bibeln inte är sann.
Citera
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vem har sagt att alla påståenden är sanna? Det faller redan på att många av dem är inbördes inkompatibla. Nu börjar jag tröttna på detta, det är på tok för mycket hink och spade.

Du har gjort det när du kritiserar mig för att inte ha motbevisat det som inte blivit bevisat.
Klart du börjar tröttna, du har ju ingenting att stå på och du börjar inse det.
Citera
Medlem
Citat:
Så det är ju klart att Gud kan låta mirakler ske lite varstans. Quod erat demonstrandum. Inget okristet där!
Ja, existerar Gud så kan han nog det. Hur så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in