Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-02, 11:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Kan någon lista ut varför han valde att tävla för sverige och inte usa? Med tanke på den svaga kopplingen till sverige menar jag. Naturligast vore ju ändå usa?

Enorm konkurrnsns, korrupt land, steroider, doping??
__________________
Senast redigerad av Martlet 2019-10-02 kl. 11:22.
Citera
2019-10-02, 11:39
  #14
Medlem
Enzymes avatar
Jag tycker han ger ett lite maniskt intryck. Verkar väldigt speedad i intervjuer. ADHD?
Citera
2019-10-02, 12:14
  #15
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Handlar ingenting om att hans hjärta skulle banka hårdare för Sverige - anledningen är strikt strategisk.

Som amerikansk landslagsman i friidrott behöver han genomgå tuffa kvaltävlingar för att representera USA i diverse tävlingar. Som svensk landslagsman är han ett givet inslag i landslagstrupperna utan att behöva genomgå några kval.

Fast nu är han i världseliten. Med andra ord skulle han förmodligen ha en självklar plats i Amerikanska truppen. Lite min rädsla att han plötligt en dag får för sig att byta till USA. Säkert redan fått massa sponsorerbjudanden.

Men man kan ju hoppas att hjärtat nånstans ändå dunkar för mammas och mormor & morfars hemland.

Blir ju inget mer EM om han byter iallafall.
Citera
2019-10-02, 12:24
  #16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag tycker han ger ett lite maniskt intryck. Verkar väldigt speedad i intervjuer. ADHD?

Är inte amerikanska idrottsmän ofta lite speedade när de pratar? Det verkar vara något man lär sig i skolan. Kolla in deras nyhetsläsare och sportkommentatorer. Pratar snabbt och hela tiden, ingen tystnad.

Han känns lite för fokuserad och samlad under tävlingar för att ha ADHD. Att bli världsbäst i en väldigt stillsam ensamsport med långa väntetider känns inte typiskt för någon med ADHD. De vill oftast röra på sig mycket, blir fort rastlösa.
Citera
2019-10-02, 12:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Såg honom för första gången vid finalen i EM i Berlin förra sommaren, den helt underbara tävling där Armand, hans förebild och mentor Renaud Lavillenie, Lisek (bronsmedalj igår) och ryssen Timur Morgunov gled över i det ena eleganta hoppet efter det andra, tills Armand vann på fantastiska 6.05. En sant magisk final - och samtidigt ett junior-världsrekord för Armand - han var inte ens 19 den gången. Den här unge mannen kan gå hur långt som helst, det är bara att instämma i hoppet (!) att han klarar sig undan allvarliga skador.

Är det nån som vet varför Lavillenie och Morgunov inte var med igår, förresten? Båda två är hoppare i absolut världsklass och de är fortfarande fullt aktiva. Morgunov är rankad som tvåa i världen av IAAF, och han verkar inte ha fallit under "ryss-bannet". Har han ryckt in i lumpen månne?

Jag såg Armand första gången i VM för två år sedan. Redan då såg man att han skulle bli nåt stort även om placeringen inte blev så bra

Renaud Lavillenie kvalade inte in till finalen. Hans tvilling?brorsa var dock med i finalen men hamnade långt ner.
Morgunov vet jag inte.
Citera
2019-10-02, 14:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Fast nu är han i världseliten. Med andra ord skulle han förmodligen ha en självklar plats i Amerikanska truppen. Lite min rädsla att han plötligt en dag får för sig att byta till USA. Säkert redan fått massa sponsorerbjudanden.

Men man kan ju hoppas att hjärtat nånstans ändå dunkar för mammas och mormor & morfars hemland.

Blir ju inget mer EM om han byter iallafall.

Jag tror han hade rätt feta sponsorkontrakt som låg och väntade redan när han valde att tävla för Sverige för ett par år sedan, så han har säkert redan tagit med det i beräkningarna. Men som sägs, det som gör att han föredrar Sverige är att han slipper kvaltävlingar och dylikt som i USA. Även om man tillhör världseliten så kan man vara skadad/misslyckas i enstaka tävlingar och råkar de tävlingarna vara amerikanska OS-uttagningarna t ex så är det inte så kul att missa OS pga en sån sak. Det har ju hänt världsstjärnor förr.

För Duplantis är nog hugget som stucket om han tävlar för Sverige eller USA, och om det ena innebär att han får chansen till fler stora mästerskap (utöver garanterad att vara med i varje OS även EM med jämna mellanrum) så tror jag det väger ganska tungt. Han vill ju bli tidernas största stavhoppare och att stapla guld på hög är ett bra sätt att bli det på. Speciellt om man ska mäta sig mot européen Bubka.
Citera
2019-10-02, 15:00
  #19
Medlem
Redan nu har ju Duplantis större stjärnstatus i Sverige än han någonsin skulle uppnå i USA. Kan också vara en anledning till att han valde Sverige.

Kollar man amerikanska medier(har förvisso inte lusläst) så hittar man nästan ingenting om Kendricks guld, medans Duplantis här i Sverige syns överrallt och det pratas om honom i lunchrum och på fikaraster.

Bra val av Mondo, hoppas han lägger lite tid på svenskan också, och att han fixar en noggrant utvald svensk tjej så dom kan avla fram en ny stjärna.
Citera
2019-10-02, 15:05
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbrain
Mamman kommer nog lära honom hjälplig svenska, men inte på kort sikt. Det skulle nog vara ordnat redan om familjen bedömt att detta haft betydelse i större kontrakt med skandinaviska / europeiska sponsorer.

On Topic: Han har fått en del finnar. Finnens kusiner kvesor o blemmor verkar också börja hälsa på i nian. Kanske stressrelaterat. Eller något annat?
Detta är märkligt och verkar inte vara så ovanligt. Han har ju svensk mamma och därmed även släkt i Sverige. Man tycker att det vore självklart att hon lärde honom svenska ifrån början även om hon utvandrat till USA.

Det är ju i princip bara att hon pratat svenska med honom som liten så skulle han lärt sig. Engelska skulle han lärt sig ändå. Det finns många barn som är mångspråkiga ifrån barnsben så det är inget svårt. Hade själv vänner som pratade minst tre språk flytande redan som barn.
Citera
2019-10-02, 16:18
  #21
Medlem
catamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BompaLore
Hans smeknamn Mondo korresponderar till en av de största leverantörerna av
Stavhoppsmaterial, Mondo!
Lite lattjo..
Läste i VM-tråden Doha att smeknamnet skulle komma från yngre år då han blev världsbäst i sin åldersklass. Ja, varför inte?
Citera
2019-10-02, 17:23
  #22
Medlem
Han ställde sig med handen på hjärtat när de spelade USA:s nationalhymn vid prisutdelningen. Ingen tvekan var han har sina sympatier och hjärta!
Ska han verkligen tävla för och representera Sverige?
Citera
2019-10-02, 17:36
  #23
Medlem
Hade han sjungit med i den svenska nationalsången om han hade vunnit? Det var ju en del som klagade på att Zlatan inte sjöng med. Det kanske är skillnad på person och person?
Citera
2019-10-02, 17:56
  #24
Medlem
autismus-maximuss avatar
Jävla äcklet ser ju ut som en bög och håller handen på hjärtat när det är USA, fy fan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback