2019-10-01, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag upprepar mig för att det behövs. Och nog har jag tillfört mer substans än ditt ordbajsande, ett ord du - av ditt inlägg att döma - inte verkar behärska särskilt väl varför du inte bör försöka dig på att förklara för andra vilka ord som är svåra.

Nej, du upprepar dig för att det där självförhärligande moralistdravlet är allt du har att komma med. Du väljer att retirera till slapphänt cynism istället för att inse att - precis som ett par andra här i tråden så föredömligt belyst - människan är komplex och formad av x antal faktorer som verkar med olika kraft på olika individer.
Citera
2019-10-01, 02:49
Medlem
Bästa vore om hela skitgruppen förolyckades. James kan ta och blanda benzo, opioider med sprit så är han inte långlivad.
Citera
2019-10-01, 07:03
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Jag upprepar mig för att det behövs. Och nog har jag tillfört mer substans än ditt ordbajsande, ett ord du - av ditt inlägg att döma - inte verkar behärska särskilt väl varför du inte bör försöka dig på att förklara för andra vilka ord som är svåra.

Här ser vi ett typiskt exempel på problemet med missbruksvården. En heroinist som arbetar med missbrukare som inte klarar av att erkänna sitt egna droganvändande som ett missbruk.

Det hjälper många, framför allt hjälper det vanligt folk att inte gå på drogberoendes lögner.

Pengar och framgång är för mig irrelevant för huruvida det är synd om någon eller inte. Det är också skillnad på huruvida det är synd att någon väljer att supa ner sig (vilket det är) eller om det är synd om personen i fråga (vilket det inte är).

Jag hatar ingendera av grupperna.

Nu är du just bara moralistisk, men inte särskilt vetenskaplig. Jag är inte och har aldrig varit heroinist, men jag har prövat heroin rekreationellt av ren nyfikenhet. Ad hominem.
För att komma vidare i diskussionen föreslår jag att du läser på och tänker över och kommer på några olika definitioner på begreppet "beroende", och vad detta kan innebära i olika fall, för just nu slänger du det omkring dig lite vårdslöst. Återkom sedan när du har bättre koll på ämnet, antingen genom erfaenhet eller påläst. Men nu sitter du bara och tycker och känner. (Ingen skam i det, det är vanligt och är ett arv från den religiösa nykterhetsrörelsen som gjort mycket gott, men det är 2019 nu.)
Citera
2019-10-01, 07:52
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Nej, du upprepar dig för att det där självförhärligande moralistdravlet är allt du har att komma med. Du väljer att retirera till slapphänt cynism istället för att inse att - precis som ett par andra här i tråden så föredömligt belyst - människan är komplex och formad av x antal faktorer som verkar med olika kraft på olika individer.

Ditt snack om faktorer etc. är bara en undanflykt. Jag har bara konstaterat att det inte är synd om Hetfield, precis som det inte är synd om andra alkoholister. I princip ger jag de själva - inte deras "demoner" - ansvaret för att de dricker. Nog för att göra vissa galna, exempelvis heroinisten i tråden några inlägg lägre än ditt.
Citera
2019-10-01, 07:56
Medlem
Citat:
Du har helt fel på alla punkter.

Det tror jag inte på.

Hade du vetat hur överjävligt livet kan vara hade du varit mer ödmjuk och haft mer empati för andra människors svagheter.
Citera
2019-10-01, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Hahahahah så jävliga patetiskt, både du och han. Det kallas att ha dålig disciplin och vara en kärring. Du är en garanterad sosse med det där patetiska uttalandet.

Själv har jag alkoholism i släkten Betyder det att jag måste supa och förstöra mitt och andras liv för att jag är "beroende"? Spottar på såna människor.

Alkoholist eller "beroende" av något = lat och odisciplinerad.

Äh håll käften!

Du har ingen erfarenhet alls av livet och det är precis som han säger: Alkoholmissbruk är ett missbruk, man har jävligt svårt att kontrollera ditt begär när man väl tar sig en sup.
Alkoholdemonen tar liksom över och du styr inte länge.

Har inget med lathet eller disciplin att göra, det är ett jävla beroende som är riktigt svårt att hantera.

Men eftersom du verkar vara minderårig så har du nog ingen koll på hur livet lan se ut!

Väx upp innan du uttalar dig!
Citera
2019-10-01, 10:04
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Vi alla kan ju påstå hur mycket som helst att vissa band ska lägga ner efter en viss ålder bara för att vi tycker de nått deras bäst före datum. Jag själv tycker Metallica låter helt fantastiskt nu för tiden.
Men det vi glömmer bort är att för dom är det ett jobb. Inte nog med det, deras drömjobb till och med.
Alla vet vi väl alla gamla gubbar och gummor som vägrar sluta trots att de nått pensionsålder och trots att deras jobb kanske är mediokert.
Precis som dessa gubbar och gummor så är det en trygghet och en rutin att ha kvar jobbet.
Stora skillnaden är att rockstjärnorna får bekräftelse/adrenalin, enorma summor pengar och ingen dag är den andra lik.
Varför skulle man sluta med något som är såpass kul som att spela musik live och se hela världen? Jag hade nog heller aldrig slutat.
Så nu är hårdrock ett jobb? Ett JOBB? Säg det till Black Jack.
Ja herregud så tiderna förändras för på sätt och vis så skjuter du nära pudelns kärna. ”This so called music industry” som Jimmy Hitula sa när Sister Sin gav upp. De stora affischnamnen på rockfestivaler och konserter är gamla gubbar: Ozzy, Udo, Kizz, Metallica, Maiden o s v för det finns ingen återväxt bland rockers. Bara massa 40+ Som helst vill höra sina ungdoms hjältar spela igen och som inte bryr sig om nutidens band. Sorgligt är bara förnamnet. Och nu har förfallet till sist lett till att gubbarnas trötthet förvandlat rocken till ”ett jobb”.

Edit: och den där grisfeta gitarristen i Hardcore Superstars jag såg på scen. Han bara stod där och spelade sina ackord.
Senast redigerad av BuckshotBill 2019-10-01 kl. 10:14.
Citera
2019-10-01, 10:46
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Så nu är hårdrock ett jobb? Ett JOBB? Säg det till Black Jack.
Ja herregud så tiderna förändras för på sätt och vis så skjuter du nära pudelns kärna. ”This so called music industry” som Jimmy Hitula sa när Sister Sin gav upp. De stora affischnamnen på rockfestivaler och konserter är gamla gubbar: Ozzy, Udo, Kizz, Metallica, Maiden o s v för det finns ingen återväxt bland rockers. Bara massa 40+ Som helst vill höra sina ungdoms hjältar spela igen och som inte bryr sig om nutidens band. Sorgligt är bara förnamnet. Och nu har förfallet till sist lett till att gubbarnas trötthet förvandlat rocken till ”ett jobb”.

Edit: och den där grisfeta gitarristen i Hardcore Superstars jag såg på scen. Han bara stod där och spelade sina ackord.
Du sa det själv. Tiderna förändras.
Citera
2019-10-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ditt snack om faktorer etc. är bara en undanflykt. Jag har bara konstaterat att det inte är synd om Hetfield, precis som det inte är synd om andra alkoholister. I princip ger jag de själva - inte deras "demoner" - ansvaret för att de dricker. Nog för att göra vissa galna, exempelvis heroinisten i tråden några inlägg lägre än ditt.

Nej, det är inte "bara en undanflykt". Du vet inget om dessa människor - du har inte upplevt deras ångest och frustration. Vi som befunnit oss långt nere i skiten har åtminstone återvänt med en gnutta empati för våra medsapiens. Du tar en väldigt bekväm väg genom att kategoriskt förminska personer du inte över huvud taget känner, ett ganska märkligt beteende tbh. Det finns alkoholister som är hopplösa fall, rentav elaka, och det finns alkoholister som det i någon grad ÄR synd om. Man måste verkligen ha pressat in sin skalle långt upp i ändtarmen för att inte begripa detta. Nyanser. Men jag förstår att den där tramsmoralismen är ett smidigt shtick att ta till när man inte riktigt förmår leva sig in i andras lidande.
Senast redigerad av Lenk 2019-10-01 kl. 13:14.
Citera
2019-10-01, 13:14
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stibkloF
Hur många gånger var Lemmy på rehab? 🤪

Under 1980-talet var det populärt att rena sitt blod bland "stjärnor" som knarkade och söp, bla. Rolling Stones hoppade på denna trend. När Lemmy skulle in och få samma behandling fick han beskedet att hans blod var så giftigt att han skulle kunna dö om han hade startat behandlingen. Lite off topic men jäkligt bissarr historia
Citera
2019-10-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-am-a-junkie
Äh håll käften!

Du har ingen erfarenhet alls av livet och det är precis som han säger: Alkoholmissbruk är ett missbruk, man har jävligt svårt att kontrollera ditt begär när man väl tar sig en sup.
Alkoholdemonen tar liksom över och du styr inte länge.

Har inget med lathet eller disciplin att göra, det är ett jävla beroende som är riktigt svårt att hantera.

Men eftersom du verkar vara minderårig så har du nog ingen koll på hur livet lan se ut!

Väx upp innan du uttalar dig!
Instämmer helt.
Min bästa vän höll också upp i tolv år och återföll.
Han levde inte ens ett år till.
J H är ett föredöme för alla alkisar som vill lägga ner, genast in på rehab igen och få tillbaka det rätta tänket!.
Citera
2019-10-01, 14:19
Medlem
stibkloFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Under 1980-talet var det populärt att rena sitt blod bland "stjärnor" som knarkade och söp, bla. Rolling Stones hoppade på denna trend. När Lemmy skulle in och få samma behandling fick han beskedet att hans blod var så giftigt att han skulle kunna dö om han hade startat behandlingen. Lite off topic men jäkligt bissarr historia

Nja - det är en skröna att Keith fick nytt blod - enligt hans biografi Life.

Gällande Lemmy - mycket möjligt 🤪
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in