2019-09-30, 23:55
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Psykisk ohälsa är inte att vara "sjuk i huvudet".
Ok. Så om man tex lider av vanföreställningar, schizofreni och är psykotisk så är man "frisk i huvudet" enligt dig?
Citera
2019-09-30, 23:55
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanduuzz
https://images.app.goo.gl/Ekj6u7kQkqurCzfj7
Hittade bild på båda...

Stämmer det här med hennes ögon.
Citera
2019-09-30, 23:57
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ok. Så om man tex lider av vanföreställningar, schizofreni och är psykotisk så är man "frisk i huvudet" enligt dig?

Det heter psykisk ohälsa. Ett barn säger "sjuk i huvudet". Alla är sjuka i huvudet någon gång men det är inte någon diagnos.
Citera
2019-09-30, 23:58
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Vill bara säga att enligt denna studie är majoriteten av kvinnorna som mördar sina barn inte psykiskt sjuka utan våldsamma.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/476366/

Citat:
Six types of maternal filicide were distinguished: battering mothers (36 cases), mentally ill mothers (24 cases), neonaticides (11 cases), retaliating mothers (9 cases), women who killed unwanted children (8 cases) and mercy killing (1 case).
Citera
2019-09-30, 23:59
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Oavsett vad man tycker i frågan så är ju psykisk sjukdom många gånger den största utlösande faktorn till att människor gör hemska saker. Något som inte kan sägas om hjärtsjukdom eller cancer.

Det har du helt rätt i, men den detaljen och det du skrev tidigare är äpplen och päron och dessa skall inte blandas ihop, för då blir jag rosenrasande. Trevlig kväll !
Citera
2019-10-01, 00:00
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Utan att nämna mina egna tankar om Alexandra så tycker jag vi gör ett litet socialt experiment kring FB-folkets åsikter om henne. Here we go...

Om någon är sjuk i hjärtat - så är det synd om personen.
Om någon är cancersjuk - så är det synd om personen.
Om någon är sjuk i lungorna - så är det synd om personen.
Om någon är sjuk i magen - så är det synd om personen.
Om någon är sjuk i huvudet - så förtjänar personen dödsstraff.

Begrunda.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Och psykisk sjukdom skall fasiken inte vara en förmildrande orsak - varför skulle det? Förklara för mig varför, är du snäll? Menar du att ex. en psyksjuk seriemördare skall få mildare straff? Hoppas verkligen jag missförstår ditt inlägg!
Jag har aldrig påstått att psyksjuka ska få mildare straff. Jag har vilket står att läsa innantill i mina inlägg faktiskt inte påstått något över huvud taget, utöver att psykisk ohälsa är en vanligt förekommande orsak när sådana här saker händer.
Citera
2019-10-01, 00:13
Medlem
Citat:
Utan att nämna mina egna tankar om Alexandra så tycker jag vi gör ett litet socialt experiment kring FB-folkets åsikter om henne. Here we go...

Om någon är sjuk i huvudet - så förtjänar personen dödsstraff.

Begrunda.

Resonerar du så här korkat på riktigt eller skojar du? 👀
Citera
2019-10-01, 00:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att psyksjuka ska få mildare straff. Jag har vilket står att läsa innantill i mina inlägg faktiskt inte påstått något över huvud taget, utöver att psykisk ohälsa är en vanligt förekommande orsak när sådana här saker händer.

Men du implicerar något när du gör denna uppställning... Vad anser du om när psykiskt sjuka begår grova brott såsom ex. mord? Är detta enligt dig en förmildrande orsak, eller inte?
Citera
2019-10-01, 00:32
Medlem
Jag såg precis på pappans facebook där hans nuvarande flickvän kommenterat en bild på honom och pojken som blev mördad där hon skrivit ”fina, snart är ni tillsammans igen” verkar som att gm hade ensam vårdnad om pojken! Usch så tragiskt! Stackars lilla barn 😢
Citera
2019-10-01, 00:33
Medlem
Någon skrev att hon hade psykos som hon tog mediciner för. Stämmer det?

För det, och andra typer av psykisk ohälsa är ju definitivt förmildrande omständigheter.
I mina, lagens och de flesta tänkande människors ögon.

Faktum är att man får vara bra korkad för att förstå att t.ex psykos eller schizofreni inte är en förmildrande omständighet...
Citera
2019-10-01, 00:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Och psykisk sjukdom skall fasiken inte vara en förmildrande orsak - varför skulle det? Förklara för mig varför, är du snäll? Menar du att ex. en psyksjuk seriemördare skall få mildare straff? Hoppas verkligen jag missförstår ditt inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Nej?

Begrunda nedan istället.

Om någon är sjuk i huvudet - så är det synd om personen

Om någon är sjuk i hjärtat och dödar någon - så förtjänar personen dödsstraff.
Om någon är cancersjuk och dödar någon - så förtjänar personen dödsstraff.
Om någon är sjuk i lungorna och dödar någon - så förtjänar personen dödsstraff.
Om någon är sjuk i magen och dödar någon - så förtjänar personen dödsstraff.
Om någon är sjuk i huvudet och dödar någon - så förtjänar personen dödsstraff.

B E G R U N D A

Att vara psykiskt i sådant skick att man inte har verklighetsförankring - psykotisk - betyder att man inte förstår vad man gör. Man inser inte att man ex dödar en människa.

Det blir hel meningslöst att straffa en sådan person. Jmf med dementa och förståndshandikappade.

Naturligtvis straffar vi inte sjuka människor för något som de inte rår över och som sker pga sjukdom.

Om någon får en hjärtinfarkt medan han kör en bil och råkar köra på någon straffas han inte heller. Eller om man svimmar och river ner en glasruta, får ett EP-anfall och råkar knuffa någon.
Då kliver vanligen försäkringsbolag in och ersätter skadorna - men rättsväsendet utdömer inga straff.

Om en sådan sjuk person i framtiden tillfrisknar igen är det naturligtvis inte heller rimligt att vi retroaktivt ska kräva straff för det som hände pga sjukdomen.
Det gäller självfallet också det som hänt under en psykotisk sjukdom.
Citera
2019-10-01, 00:55
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Men du implicerar något när du gör denna uppställning... Vad anser du om när psykiskt sjuka begår grova brott såsom ex. mord? Är detta enligt dig en förmildrande orsak, eller inte?
Svår fråga då det finns grader av psykisk sjukdom. Lite utanför ämnet men jag skulle gärna se taggtrådsomgärdade läger med gaskamrar för de värsta brottslingarna och landsförädarna som handlat överlagt och medvetet. Hur samhället ska behandla det fåtal som har grova vanföreställningar och inte kan styra sina egna handlingar tycker jag är en något knepigare fråga. Därav mitt lilla tankeexperiment som inte var varken någon fråga eller något svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in