Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-29, 15:12
  #5665
Medlem
Madagascars avatar
För de överdrivet intresserade...

Live från Tories partikonferens Manchester som började just nu kl 15:

https://www.youtube.com/watch?v=hq_wT-oiL_E
Citera
2019-09-29, 22:12
  #5666
Medlem
Nu är det har lugnat ner sig lite så finns det ju tid att reflektera över fortsättningen. Det verkar inte finnas så värst många vägar som Brexit-processen kan att ta nu.

1. Boris lyckas mejsla fram ett nytt avtal med EU. Verkar osannolikt och det verkar kanske ännu mer osannolikt att parlamentet skulle kunna enas om att godkänna det.

2. Boris lyckas dribbla bort parlamentet och UK lämnar den 31 Oktober. Verkar inte heller troligt då parlamentet kommer slåss med näbbar och klor för att förhindra detta.

3. Boris skickar brevet till EU och får en förlängning vilket möjliggör ett nyval. Inte helt otroligt även om Boris själv har uteslutit det. Om det är det enda sättet för honom att sitta kvar som PM så kanske han sväljer stoltheten och chansar att det inte kommer skada honom politiskt.

3. Boris Johnson avsätts som partiordförande och en ny Torie-PM tar över. Kan inte bedöma sannolikheten för detta, någon annan kanske kan?

4. Parlamentet avsätter Boris och en övergångsregering tar över. Någon kompromisskandidat/teknokrat/icke-politiker som kan accepteras av parlamentet blir PM med det enda syftet att förlänga deadlinen med EU innan ett nyval hålls. Känns för mig som en någorlunda sannolik utveckling. Om Boris fortsätter spjärna emot parlamentet så kanske det här blir den enda vägen för de att stoppa en no-deal och då lär de tar den tror jag.
Citera
2019-09-30, 06:31
  #5667
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Nu är det har lugnat ner sig lite så finns det ju tid att reflektera över fortsättningen. Det verkar inte finnas så värst många vägar som Brexit-processen kan att ta nu.

1. Boris lyckas mejsla fram ett nytt avtal med EU. Verkar osannolikt och det verkar kanske ännu mer osannolikt att parlamentet skulle kunna enas om att godkänna det.

2. Boris lyckas dribbla bort parlamentet och UK lämnar den 31 Oktober. Verkar inte heller troligt då parlamentet kommer slåss med näbbar och klor för att förhindra detta.

3. Boris skickar brevet till EU och får en förlängning vilket möjliggör ett nyval. Inte helt otroligt även om Boris själv har uteslutit det. Om det är det enda sättet för honom att sitta kvar som PM så kanske han sväljer stoltheten och chansar att det inte kommer skada honom politiskt.

3. Boris Johnson avsätts som partiordförande och en ny Torie-PM tar över. Kan inte bedöma sannolikheten för detta, någon annan kanske kan?

4. Parlamentet avsätter Boris och en övergångsregering tar över. Någon kompromisskandidat/teknokrat/icke-politiker som kan accepteras av parlamentet blir PM med det enda syftet att förlänga deadlinen med EU innan ett nyval hålls. Känns för mig som en någorlunda sannolik utveckling. Om Boris fortsätter spjärna emot parlamentet så kanske det här blir den enda vägen för de att stoppa en no-deal och då lär de tar den tror jag.
1. Tror även jag är osannolikt. Men det rör lite på sig här. Igår annonserades att DUP kan acceptera en tidsbegränsad backstop men de kan nog knappast EU och Irland.

2. Detta verkar vara Boris huvudspår. Möjligt. Regeringen verkar tro att det går att kringgå the Benn Bill.

3a. Uteslutet. Boris avgår hellre än ber om förlängning.

3b. Vi får väl se om det dyker upp några krafter på konferensen som pågår. Men nej, jag tror det stannar vid lite knorrande. Boris verkar vara populär nu - eller snarare än populär tror jag många är eniga i Boris devis: "Get Brexit done!" och tror att han kan genomföra det.

4. Tror jag är mer sannolik än 2. Här har Boris goda möjligheter att komma tillbaka som PM i ett nyval med egen majoritet i parlamentet och kan då genomföra en No-Deal (eller Deal) Brexit 31a januari nästa år.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-09-30 kl. 07:08.
Citera
2019-09-30, 09:51
  #5668
Medlem
wwrs avatar
Brexit-partiet sparkar ut en MEP som gjort uttalanden han kan ha ekonomisk vinning av.

(Mer ordning där än på Liberalerna? Hade inte deras "MEP" Wikström skrivit en artikel där hon förespråkade medicinska centra som gynnade ett företag hon själv var styrelseledamot i? Hon fick gå. Men inte för det.)

Citat:
EXIT PARTY Brexit Party suffers its first big blow as it boots out MEP Andrew Kerr for ‘abusing’ his position
https://www.thesun.co.uk/news/100319...boots-out-mep/
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-30 kl. 09:55.
Citera
2019-09-30, 11:18
  #5669
Medlem
Madagascars avatar
Enligt ett rykte har tydligen drottningen frågat om hur hon går tillväga för sparka Boris som PM. Ojoj... Men även om hon frågat så tror jag aldrig att hon skulle göra det.

Och Boris har tydligen ringt upp drottningen och bett om ursäkt för att han lurat drottningen att stänga parlamentet.

https://inews.co.uk/news/uk/queen-so...inister-638320, igår
Citera
2019-09-30, 14:20
  #5670
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enligt ett rykte har tydligen drottningen frågat om hur hon går tillväga för sparka Boris som PM. Ojoj... Men även om hon frågat så tror jag aldrig att hon skulle göra det.

Och Boris har tydligen ringt upp drottningen och bett om ursäkt för att han lurat drottningen att stänga parlamentet.

https://inews.co.uk/news/uk/queen-so...inister-638320, igår

Hans dagar är räknade med andra ord, att drottningen börjar ställa sådana frågor bevisar tyvärr att Johnson är Storbritanniens sämsta premiärminister under de senaste 100 åren åtminstone, då den frågan inte ens dök upp under Edward VIII styre
Citera
2019-09-30, 14:40
  #5671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hans dagar är räknade med andra ord, att drottningen börjar ställa sådana frågor bevisar tyvärr att Johnson är Storbritanniens sämsta premiärminister under de senaste 100 åren åtminstone, då den frågan inte ens dök upp under Edward VIII styre
Hon frågade hur läget är ur rättslig synpunkt, ifall Blow Jobsin vägrar avgå t ex, och om hon behöver agera då. Jag vet inte svaret, men hon anställer ju PM, och han lämnar in sin avskedsansökan till henne i så fall, så det är lite konstigt om hon inte kan avsätta honom ifall han förlorar ett misstroendevotum. Parlamentet är överordnat regeringen. Måste en domstol beordra honom att avgå? Ja, då är det inte konstigt att många britter ställer sig frågan vem som egentligen har makten i landet, folkvalda politiker eller ej folkvalda domare. Just nu är det diktatorn Blow Jobsin.
Citera
2019-09-30, 15:02
  #5672
Medlem
wwrs avatar
Det finns bara anonym källa att drottningen lagt sig i detta, vad jag sett. Johnson avsätts väl genom misstroendevotum, inte av drottningen.
Citera
2019-09-30, 15:49
  #5673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns bara anonym källa att drottningen lagt sig i detta, vad jag sett. Johnson avsätts väl genom misstroendevotum, inte av drottningen.
Han måste i så fall lämna in sitt avsked till drottningen ändå. Därför frågade hon om det rättsliga läget ifall han vägrar avgå.
Citera
2019-09-30, 16:25
  #5674
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hon frågade hur läget är ur rättslig synpunkt, ifall Blow Jobsin vägrar avgå t ex, och om hon behöver agera då. Jag vet inte svaret, men hon anställer ju PM, och han lämnar in sin avskedsansökan till henne i så fall, så det är lite konstigt om hon inte kan avsätta honom ifall han förlorar ett misstroendevotum. Parlamentet är överordnat regeringen. Måste en domstol beordra honom att avgå? Ja, då är det inte konstigt att många britter ställer sig frågan vem som egentligen har makten i landet, folkvalda politiker eller ej folkvalda domare. Just nu är det diktatorn Blow Jobsin.

Hon kan avsätta honom, kan hon avsätta hela det australienska parlamentet för att de bokstavligen inte kan enas om något överhuvudtaget och därmed skapar ett dött parlament så kan hon absolut göra samma sak med det engelska parlamentet.

Och skulle hon avsätta honom så blir det nog inte samma skrik då kungafamiljen och specifikt drottningen har absolut respekt i Storbritannien och övriga delar av "commonwealth" länderna
Citera
2019-09-30, 17:27
  #5675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hon kan avsätta honom, kan hon avsätta hela det australienska parlamentet för att de bokstavligen inte kan enas om något överhuvudtaget och därmed skapar ett dött parlament så kan hon absolut göra samma sak med det engelska parlamentet.

Och skulle hon avsätta honom så blir det nog inte samma skrik då kungafamiljen och specifikt drottningen har absolut respekt i Storbritannien och övriga delar av "commonwealth" länderna
När avsatte drottningen Australiens parlament? Det är inte parlamentet vi snackar om utan PM Blow Jobsin.
Citera
2019-09-30, 21:44
  #5676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter! Britterna skulle kunnat gått ut enligt artikel 50 när helst de velat. Problemet är alltså att EU innebär så stora fördelar för medlemsstaterna så att ett utträde, utan avtal, per automatik, blir smärtsamt.

Och ert högerextrema sk. "alternativ" existerar förstås inte i vanlig ordning.

Finns inget högerextremt med fri handel av varor tjänster och arbetskraft. Enda anledningen till att EU vägrar ett vettigt avtal är att de vill tvinga på medlemsländerna överstatlighet och kummunism. Att inte ha det kallar de för att ta russin ur kakan. Rent skitsnack eftersom det är win-win med en vettig marknad vilket alla med ekonimisk skolning känner till. Man måste tolka det som att de som snackar om russin i kakan själva känner till hur vidrigt och korrupt allt annat än den fria marknaden inom EU faktiskt är!
__________________
Senast redigerad av ManManne 2019-09-30 kl. 21:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback