Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Jag anser inte att mitt inlägg är Reductio ad Hitlerum.
Men eftersom jag är stark motståndare till argumentationsfel, så vill jag ändå kommentera saken.
Den som blir utsatt för argumentationsfel har i regel ett intellektuellt övertag. När debattmotståndaren måste använda argumentationsfel så har du mer eller mindre vunnit diskussionen. Det är ungefär som med lögner. Börjar någon ljuga så förlorar personen sin trovärdighet. Det blir väldigt svårt att bygga upp sin trovärdighet efteråt.
Jag nämnde inte Trump, Hitler och Stalin i syfte att flytta fokus, eller för att legitimera något som skrivits om Greta. Däremot så ville jag uppmärksamma att ifall någon är en offentlig person så bör man också acceptera att vissa kan vara kritiska. Jag anser inte att vi ska ha lägre takhöjd i debatten när det gäller Greta än i debatten kring Trump.
Personligen så föredrar jag saklig kritik, men kan samtidigt även uppskatta satir. En betydande del av den satir som gjorts kring Trump är betydligt grövre än det "hat" som nu riktats mot Greta. För mot Trump finns det verkligen ett hat. Jag tycker detta är logiskt. Jag tycker inte att det ska vara förbjudet att hata Trump. Det vore därför konstigt om vi samtidigt förbjöd kritik mot Greta.
Orsaken till att jag nämner Trump är att jag misstänker att vissa som motsätter sig "hatet" mot Greta, är samma personer som senare även öppet "hatar" Trump. De motsätter sig hat mot personer dig gillar, men har samtidigt inga problem med att hata andra personer och grupper i samhället.
admin
Nu la jag ju iofs till "skämt åsido", så jag tycker nog att du överreagerar lite nu. Själv tycker jag att beskyllningar om argumentationsfel kan missbrukas, och att seriösa sådana *alltid* måste kunna motiveras, speciellt när detta efterlyses. Den som säger t ex
Reductio ad Hitlerum har inte automatiskt rätt bara för att han säger så, utan kan ju också t ex bara ha missuppfattat den andra.
Ang Greta och tRump:
Citat:
Ursprungligen postat av
LifeIsElectric
Är det någon skillnad på det spottande fräsande hat mot Trump som du uttrycker i andra trådar, jämfört med det mycket mildare hat mot Greta som har setts?
Greta är 16 år och har inte ens rätt att själv bemöta kritik mot henne på Flashback. Moscow bitch tRumps mentala ålder är nog iofs lägre än Gretas, men han är ändå just nu världens mäktigaste man som t ex kan starta ett kärnvapenkrig. Och eftersom engelska är ett godkänt språk på Flashback kan han ju om han vill använda en del av sin twittertid till att försvara sig mot t ex mig på Flashback.
Så nej, de är nog inte riktigt på jämförbar nivå.
F ö roas jag mest av allt jag gör på Flashback, vare sig det handlar om att dela med mig av mina expertkunskaper i fysik om t ex svarta hål, eller om att debunka foliehattar i t ex Q-tråden. Vill man verkligen kunna bedöma en person när det gäller t ex humör, måste man mötas IRL. Projicera inte den egna ilskan på andra.