2019-08-08, 13:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
Kära flashbackare,

Tröttnade på att skorna hela tiden går sönder, så köpte 3 par 1880 från Loake nyligen efter tipsen i den här tråden. Är mycket nöjd.

Ett av paren har gummisula medan övriga två har läder. Det är tyvärr inte optimalt för det svenska höst- och vintervädret så nu letar jag efter två par andra skor att komplettera årstiderna med.

Det ska hålla för både höstregn och snöslask, och priset får inte överstiga 3500 paret eftersom jag tänkte köpa två par att variera med och låta skorna torka ut mellan användningarna.

Tack på förhand!

Jag rekommenderar galoscher.

https://www.skolyx.se/sv/skoblock/111-swims-galosch.html?gclid=EAIaIQobChMI-tDixI7z4wIViNOyCh3Fewv4EAQYASABEgId3PD_BwE

https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/500735/images/2009/glasoch21_30587065.jpg
Senast redigerad av trottwell 2019-08-08 kl. 13:06.
Citera
2019-08-08, 13:36
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Loake gör en modell med lite kraftigare gummisula, som jag använder höst och vinter. Men när det blir riktigt trist väder så låter jag lågskorna vila och iklär mig en kraftigare boot-modell som tyvärr inte riktigt når upp till skofascismens höga krav.
Ett par jodphurs eller chelsea boots kanske skulle klara dig igenom vinterns svårare dagar?

Har funderat på Chelsea, Balmoral, Chukkas. Tack för tips.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag rekommenderar galoscher.

https://www.skolyx.se/sv/skoblock/111-swims-galosch.html?gclid=EAIaIQobChMI-tDixI7z4wIViNOyCh3Fewv4EAQYASABEgId3PD_BwE

https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/500735/images/2009/glasoch21_30587065.jpg

Inte alls dumt. Har faktiskt funderat på det men inte mer än så. Använder du det? Vad är din erfarenhet? Klarat man vintern med dessa och finskor under?
Citera
2019-08-11, 12:06
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna

Inte alls dumt. Har faktiskt funderat på det men inte mer än så. Använder du det? Vad är din erfarenhet? Klarat man vintern med dessa och finskor under?
Om du inte behöver traska genom 5-10cm nysnö eller om snöröjningen är eftersatt där du bor så klarar du dig. (Finns galoscher med broddar för vinterbruk, rekommenderas).
Citera
2019-09-15, 15:53
Medlem
Hej söker tips på skomodeller till höst/vinter. Har ett par chelsea boots så ett komplement till det är de ja söker. Funderar på chukkas/desert boots. Har oftast jeans, men ibland vanlig byxa så det är bra om skorna funkar till båda underdelarna
Citera
2019-09-18, 17:06
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hej söker tips på skomodeller till höst/vinter. Har ett par chelsea boots så ett komplement till det är de ja söker. Funderar på chukkas/desert boots. Har oftast jeans, men ibland vanlig byxa så det är bra om skorna funkar till båda underdelarna
Satsa på ett par helt vanliga snörkängor, typ Crockett & Jones Coniston, Löf & Tung Kingsley eller de lite grövre Loake Sedbergh eller Anglesey.

Du kan ju också satsa på ett par balmoral boots, dvs oxfordkängor. De var all the rage för ett par år sedan så utbudet är inte lika rikt och roligt som typ 2015-16 men det finns fortfarande ett par helt okej varianter därute, som de här från Yanko eller ett par från Carmina. Fördelen med balmoral boots är att du, ur ett rent estetiskt perspektiv, kan klä upp dem något. Till ett par grövre uddabyxor (jeans inkluderat) blir det ofta bäst med ett par grövre kängor men har du för avsikt att bära kängorna till en kostym blir det generellt bäst med ett par mörkbruna eller svarta balmoral boots.

Med största sannolikhet blir det inte fel med något av de föreslagna alternativen i ditt fall. Jag tycker dock att du bör satsa på någon av de första modellerna, det är ju ändå kängor vi pratar om och formalitetsgrad, etikett och annan skit får således kliva åt sidan.
Citera
2019-09-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Satsa på ett par helt vanliga snörkängor, typ Crockett & Jones Coniston, Löf & Tung Kingsley eller de lite grövre Loake Sedbergh eller Anglesey.

Du kan ju också satsa på ett par balmoral boots, dvs oxfordkängor. De var all the rage för ett par år sedan så utbudet är inte lika rikt och roligt som typ 2015-16 men det finns fortfarande ett par helt okej varianter därute, som de här från Yanko eller ett par från Carmina. Fördelen med balmoral boots är att du, ur ett rent estetiskt perspektiv, kan klä upp dem något. Till ett par grövre uddabyxor (jeans inkluderat) blir det ofta bäst med ett par grövre kängor men har du för avsikt att bära kängorna till en kostym blir det generellt bäst med ett par mörkbruna eller svarta balmoral boots.

Med största sannolikhet blir det inte fel med något av de föreslagna alternativen i ditt fall. Jag tycker dock att du bör satsa på någon av de första modellerna, det är ju ändå kängor vi pratar om och formalitetsgrad, etikett och annan skit får således kliva åt sidan.

balmoral boots är ett alt, jäkligt snygga och samtidigt praktiska. Äger du själv ett par av den typen? Rent spontant känns de som att dem kanske blir lite varma efter en dag inomhus?
Citera
2019-09-18, 20:21
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
balmoral boots är ett alt, jäkligt snygga och samtidigt praktiska. Äger du själv ett par av den typen? Rent spontant känns de som att dem kanske blir lite varma efter en dag inomhus?
Jag äger ett par från Carmina med enkel "Dainite"-sula och de blir inte för varma i mitt tycke. Bär dem med tunna ullstrumpor och det funkar hur bra som helst i stort sett hela vintern igenom.

Kan tillägga att jag är extremt varm av naturen men det funkar bra att bära dem inomhus ändå.
Senast redigerad av fuzzpedal 2019-09-18 kl. 20:23.
Citera
2019-09-21, 15:34
Medlem
pilepeles avatar
Hejsan

Söker tips på jodhpurs-kängor likt dessa:
https://www.skolyx.se/sv/skor/268-jodphur-boot-moerkbrun.html

Svinsvårt att hitta andra butiker/märken som säljer sådana kängor. Framförallt skulle jag vilja ha de i mocca. Också öppen för billigare märken.
Citera
2019-09-21, 21:37
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilepele
Hejsan

Söker tips på jodhpurs-kängor likt dessa:
https://www.skolyx.se/sv/skor/268-jodphur-boot-moerkbrun.html

Svinsvårt att hitta andra butiker/märken som säljer sådana kängor. Framförallt skulle jag vilja ha de i mocca. Också öppen för billigare märken.

Meermin har i mocka. Samma prisnivå.
Löf & Tung (Skoaktiebolaget) har i mocka, en tusing dyrare.
Citera
2019-09-30, 10:33
Medlem
tuggishs avatar
Ute efter handsydda skor.

Köpte ett par på Myrqvist för några veckor sedan. Riktigt lyckat! Gillar att deras modeller är lite långsmala i sin design.

Gällande lågskor så vill jag gärna att de är lite långsmala. Tittar lite på Loake men tycker mest deras Chelsea-boots är snygga. Lågskorna är för runda för min smak.

Någon som har något tips på andra handsydda skor i stil med Myrqvist? Så slipper man ha alla sina skor från ett ställe.
Citera
2019-10-08, 00:02
Medlem
Hollenriks avatar
Kommer skoblock att hjälpa till att släta ut skinnskor som redan har fått veck eller är de bara till för att förebygga veck?
Citera
2019-10-08, 23:05
Medlem
Jag är ute efter lågskor i svart mocka. Något i stil med dessa: https://www.skoaktiebolaget.com/collections/oxfords/products/lof-tung-gilbert-black-suede

Jag tycker dock att dessa är aningen dyra. Jag vill gärna ha några mellan 2000-2500 kr i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in