Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-09-29, 12:44
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Alla som kör tunnel i Stockholm vet om att det varnas för fartkameror in i vissa av dom.

Men finns de verkligen och vart sitter de i så fall?

Vilken teknik använder de?

Någon som torskat på en av dessa kameror och kan bekräfta?
Citera
2019-09-29, 12:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Alla som kör tunnel i Stockholm vet om att det varnas för fartkameror in i vissa av dom.

Men finns de verkligen och vart sitter de i så fall?

Vilken teknik använder de?

Någon som torskat på en av dessa kameror och kan bekräfta?

Dessa finns också i Göteborg. Där sitter de i Lundbytunneln och Gnistängstunneln. De är takmonterade, tror de bygger på IR-teknik, dvs de blixtrar ej, samma som i Storbritannien och Norge. Vidare så mäter de väl även snittfart mellan varandra i samma tunnel.

I Stockholm så finns de väl i alla fall i Södra Länken tror jag.

Dock så undrar jag om de är aktiva ännu, har då aldrig hört om någon som fått böter via dessa kameror.
Citera
2019-09-29, 12:54
Medlem
Står det specifikt fartkameror och inte kameror? Kameror i tunnlar används även för att övervaka trafik vid t ex olyckor eller trafikstockning.
Citera
2019-09-29, 13:10
Medlem
sommarlovs avatar
Det var prat om att vanliga kameror inte funkar, då de blir skitiga så fort.
Och att en ny typ installerades.
Trots detta jag jag aldrig åkt dit, eller hårt om någon annan som gjort det.

Har någon blivit det senaste året?
Citera
2019-09-29, 14:01
Medlem
miikoss avatar
Normalt sätt så finns endast fartkameror på Statliga vägar. (Förutom då polisen sätter upp sin mobila då).

Södra länken är väl riksväg enligt vad jag förstår, så det kan nog vara rimligt att Trafikverket vill ha fartkameror där.

Teknisk det jag inte hur de fungerar, men har väl någon form av radar eller annan typ av hastighetsmätning, samt kamera som tar foto på föraren?

Man får dock tänka på att det kanske inte är för att lagföra trafikbrott?

Finns inte med på Trafikverkets karta.

https://www.trafikverket.se/trafikin...peedCameras%2B

Kanske så används kameran för att övervaka hastiget, avstånd, antal fordon, samt regnummer/ägare, så att uppgifterna kan användas vid en evakuering?

Man får tänka på att vägmäret "fartkamera" inte betyder att det är just en fartkamera. Utan en kamera som lagrar data som personuppgifter kan tydas ifrån. Ex, kamera för att ta ut trängselskatt.

Många har ju tvärbrommsat vid betkamerorna, då det trott att det var fartkameror.
Senast redigerad av miikos 2019-09-29 kl. 14:05.
Citera
2019-09-29, 14:45
Medlem
ps870s avatar
Fartkamrorna sitter i taket och syns tydligt. Känns igen på att det sitter en strut/ cylinder på dem längst fram.
Finns bland annat i Norra Länken.
Citera
2019-09-29, 14:54
Medlem
G-punktens avatar
En polare har torskat i norra länken så dom finns och fungerar men inte är inte alltid påslagna.
Citera
2019-09-29, 16:01
Medlem
Brukar aldrig någonsin snitta under 100 i tunnlarna såvida det inte är trafik... kanske en 120-130 brukar jag åka mer specifikt när det är fritt på södra/norra länken och inte fan har jag någonsin sett någon blixt eller fått hem någon böter..

Så ja.. tror fan de där fartkameraskyltarna är där för att sätta skräck i folk... för 130 är 60 mer än vad som är tillåtet, så då blir frågan.. hur fort måste man blåsa förbi kamerorna för att de ska fånga upp en?
Citera
2019-09-29, 16:11
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Undrar ibland om dessa är någonsin i drift.

https://trafiken.nu/stockholm/arkiv/...erhetskameror/
https://mitti.se/nyheter/kameror-far...nlar/?view=app
Citera
2019-09-29, 20:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Dessa finns också i Göteborg. Där sitter de i Lundbytunneln och Gnistängstunneln. De är takmonterade, tror de bygger på IR-teknik, dvs de blixtrar ej, samma som i Storbritannien och Norge. Vidare så mäter de väl även snittfart mellan varandra i samma tunnel.

I Stockholm så finns de väl i alla fall i Södra Länken tror jag.

Dock så undrar jag om de är aktiva ännu, har då aldrig hört om någon som fått böter via dessa kameror.

Inte lagligt i sverige.
Men Norge har det systemet.
Citera
2019-09-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Inte lagligt i sverige.
Men Norge har det systemet.

Hörde på radion för inte så länge sedan att de funderar på det systemet på Öresundsbron:

https://www.oresundsbron.com/sv/info...ron-skapar-oro
Citera
2019-09-29, 20:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Hörde på radion för inte så länge sedan att de funderar på det systemet på Öresundsbron:

https://www.oresundsbron.com/sv/info...ron-skapar-oro

Det är i Danmark, inte Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här