Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-28, 13:00
  #109
Medlem
gabrielle2s avatar
Varken du eller jag kan förbjuda någon att hata eller att säga fula ord.
Det enda du och jag kan göra är att visa något annat än hat eller fula ord.
Vilken utav oss har mer rätt att göra våra röster hörda?
Att uttrycka hat, ilska och frustration i text är inte förbjudet och skall aldrig vara förbjudet heller.
Yttrandefriheten har inskränkningar redan.
Tycker du att det skulle vara förbjudet att säga. "Du var mig en ful jävel, hon/ han är ful.
Tror du att det förbudet kommer att göra så att någon slutar kalla någon en ful jävel?
Vad skall vi göra med dem. Fängsla eller avrätta eller lobotomera dem. Diktatur?
Citera
2019-09-28, 14:16
  #110
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Instämmer helt.



Är man en offentlig person så får man också acceptera att bli granskad. Nu tror jag inte för en sekund att Greta är speciellt lättkränkt. Men det finns säkert andra minderåriga som strävar efter att bli kända, men senare blir förvånade över att detta också inkluderar möjligheten att bli kritiserad. Vill man vara populär influenser på Instagram så får man också acceptera risken att bli utskrattad av allmänheten.

admin
Tack! Jag skriver själv under på mycket av det du säger nu. Ffa betyder det inte att jag vill förbjuda allt som jag är mot, tvärtom. Likafullt har jag ju också all rätt att reagera med allt annat än vågen när jag ser folk uttrycka sig idiotiskt. De tycker saker och jag tycker saker, bra så.

Men jag har också en fråga till dig som admin här. Vad fyller egentligen 18-årsgränsen för funktion? Jag har iaf trott att det på något sätt skulle handla om att admins och ägare ville ha iaf något sorts vuxet klimat diskussionsklimat här. Om inte, vad är egentligen poängen?
Citera
2019-09-28, 14:35
  #111
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forgiveness
Åsikter är tillåtna även om de är hatiska. Flashback är till för alla.

Men jag håller med om att hatet ibland tar överhanden. Men det beror mest på att de mest frekventa postarna är hatiska/fulla av hat. Och de är de mest frekventa postarna. Rätt svårt att undvika.

Som en frekvent läsare av Flashback så kan man sortera bort den typen av inlägg. Som ny läsare så framstår nog Flashback som djävulens anteckningsbok.
Ja, man kan ju få för sig som ny läsare att flashback speglar samhället. Men det är en stor överrepresentation av folk som bär på en hel del inre demoner här inne. Det är en hel del man får sortera bort för att få ut något vettigt av att läsa här, men kan man göra det som van flashbackare så är det ju det här forumet guld.
Citera
2019-09-28, 15:03
  #112
Medlem
Jofs avatar
Diskussionen här rör Flashback regler internt och hur dom ska tolkas och då speciellt i förhållande till hat och grad av hat.
Jag vill föra in en annan dimension.
Nämligen reglerna här i relation till svenska samhällets "vanliga" regler och svenska lagstiftningen på området.
Flashback kan inte röra sig fritt i förhållande till dessa. Flashback kan inte ha regler som strider mot dessa. Flashback kan inte vara en frizon i samhället där man ex v får uttrycka hat mer än man kan i övriga samhället.
Tryckfrihetens lagar ex v gäller också på Flashback. Vad gäller friheter och begränsningar.

Min frågor
Bryter Flashback tryckfrihetens lagar, när man tillåter de yttranden som nämns i trådstarten?
Bryter Flashback mot publicistisk god sed?
Bryter Flashback mot vad i svenska samhället generellt anser vara god ton?
Citera
2019-09-28, 20:04
  #113
Medlem
Jofs avatar
Hat är i stort sett ok för Flashback.

Men hur är det juridiskt?
Hur är det för folk flest?
Hur är det som god publicistisk sed?

Många som uttalar som man gör här. Blir avskedade, åtalas eller blir till allmänt åtlöje.

Kan Flashback vara en tillflykt för för asociala, kriminella och allmänt otrevliga uttalanden?

Ska man få hata hur mycket som helst på Flashback?
Citera
2019-09-28, 20:25
  #114
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ska man få hata hur mycket som helst på Flashback?

Måste bara flika in en personlig fundering här och det är frågan om var gränsen för "hat" går? För mig är "hat" något väldigt starkt och jag tycker det används lite för lättvindigt nuförtiden, så även i den här tråden.


admin5
Citera
2019-09-29, 00:53
  #115
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Diskussionen här rör Flashback regler internt och hur dom ska tolkas och då speciellt i förhållande till hat och grad av hat.
Jag vill föra in en annan dimension.
Nämligen reglerna här i relation till svenska samhällets "vanliga" regler och svenska lagstiftningen på området.
Flashback kan inte röra sig fritt i förhållande till dessa. Flashback kan inte ha regler som strider mot dessa. Flashback kan inte vara en frizon i samhället där man ex v får uttrycka hat mer än man kan i övriga samhället.
Tryckfrihetens lagar ex v gäller också på Flashback. Vad gäller friheter och begränsningar.

Min frågor
Bryter Flashback tryckfrihetens lagar, när man tillåter de yttranden som nämns i trådstarten?
Bryter Flashback mot publicistisk god sed?
Bryter Flashback mot vad i svenska samhället generellt anser vara god ton?
Flashback har väl inte utgivningsbevis och omfattas inte av vare sig TF, PO eller de pressetiska reglerna
Citera
2019-09-29, 07:05
  #116
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bryter Flashback tryckfrihetens lagar, när man tillåter de yttranden som nämns i trådstarten?

Flashback.org är ett diskussionsforum och omfattas inte av Tryckfrihetsförordningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bryter Flashback mot publicistisk god sed?

Nej, vi bryter inte mot god publicistisk sed. Flashback.org är är ett diskussionsforum.
Pressens Opinionsnämnd - tidningsbranschens organisation för självgranskning - hanterar inte klagomål mot diskussionsforum.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bryter Flashback mot vad i svenska samhället generellt anser vara god ton?

Det hoppas jag. Vore inte mycket till yttrandefrihet annars.

admin
Citera
2019-09-29, 07:08
  #117
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hat är i stort sett ok för Flashback.

Givetvis. Varför ska det vara förbjudet att hata korruption, orättvisor, gruppvåldtäkter, massmord och olika former av orättvisor? Finns väl inte många som anser att hat borde vara förbjudet.

admin
Citera
2019-09-29, 07:25
  #118
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Många som uttalar som man gör här. Blir avskedade, åtalas eller blir till allmänt åtlöje.

Jag vet. Det är skrämmande.
Vilket samtidigt synliggör hur viktigt det är att medlemmarna på Flashback kan vara anonyma.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kan Flashback vara en tillflykt för för asociala, kriminella och allmänt otrevliga uttalanden?

Vad är asociala uttalanden?
Är det de asociala människornas åsikter?
Självklart så ska även asociala personer ha yttrandefrihet.

Kriminella uttalanden är olagliga även på Flashback.

Otrevliga uttalanden är sannolikt tillåtna, då det säkert finns en och annan lättkränkt person som blir upprörd över att någon tycker annorlunda. En fri debatt innebär att man även får tycka annorlunda, och det är ju uppenbarligen otrevligt enligt vissa.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ska man få hata hur mycket som helst på Flashback?

Vi har inte någon regel angående hur mycket hat någon får posta per dygn. Så svaret är nog ja. Men det är samtidigt förhållandevis få personer som hatar på Flashback. Är det hat du söker, så tror jag du kommer trivas bättre på Twitter och Facebook. Helst i något slutet forum på Facebook. Så ingen med avvikande åsikter säger emot. Där hatas det framgångsrikt hela tiden. Dygnet runt. De är King of Hate.

Flashback raderar inlägg som håller för låg kvalitet, eller inte driver diskussionen framåt. Det finns ett kvalitetskrav. Men detta krav betyder inte att man ska skriva på ett speciellt sätt, eller undvika att ha åsikter som samhället ogillar. Tvärtom, så vill vi vara en plats där dessa personer känner sig välkomna.

admin
Citera
2019-09-29, 10:09
  #119
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag vet. Det är skrämmande.
Vilket samtidigt synliggör hur viktigt det är att medlemmarna på Flashback kan vara anonyma.
Vad är asociala uttalanden?
Är det de asociala människornas åsikter?
Självklart så ska även asociala personer ha yttrandefrihet.

Kriminella uttalanden är olagliga även på Flashback.

Otrevliga uttalanden är sannolikt tillåtna, då det säkert finns en och annan lättkränkt person som blir upprörd över att någon tycker annorlunda. En fri debatt innebär att man även får tycka annorlunda, och det är ju uppenbarligen otrevligt enligt vissa.
Vi har inte någon regel angående hur mycket hat någon får posta per dygn. Så svaret är nog ja. Men det är samtidigt förhållandevis få personer som hatar på Flashback. Är det hat du söker, så tror jag du kommer trivas bättre på Twitter och Facebook. Helst i något slutet forum på Facebook. Så ingen med avvikande åsikter säger emot. Där hatas det framgångsrikt hela tiden. Dygnet runt. De är King of Hate.

Flashback raderar inlägg som håller för låg kvalitet, eller inte driver diskussionen framåt. Det finns ett kvalitetskrav. Men detta krav betyder inte att man ska skriva på ett speciellt sätt, eller undvika att ha åsikter som samhället ogillar. Tvärtom, så vill vi vara en plats där dessa personer känner sig välkomna.

admin
Tack för många svar.
Mina frågor gäller Flashback i relation till svenska samhällets "vanliga" regler och svenska lagstiftningen på området. Övergripande frågor.

Det är fler frihetsgrader i yttranden här än i övriga samhället. Det är klart. Det kommer till uttryck bl a när någon offentligt eller icke anonymt uttrycker sig som man gör i en hattråd om Greta, och blir av med sitt jobba för det.

Hur man ser på detta beror på var och en. Det är Flashbacks styrka och ibland svaghet. Som jag ser det.

Men frihetsgraderna här gäller inte yttranden som strider mot sveriges lag. De är inte tillåtna.

Här ser jag en gråzon. Om det som listas i trådstarten skulle sägas eller skrivas öppet direkt till Greta,. Då misstänker jag att det skulle kunna leda till åtal?
Men här, i skydda av anonymiteten, kan man klara sig undan åtal, för samma sak.
Det tveksamt om det är bra i så fall.
Citera
2019-09-29, 11:31
  #120
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tack för många svar.
Mina frågor gäller Flashback i relation till svenska samhällets "vanliga" regler och svenska lagstiftningen på området. Övergripande frågor.

Det är fler frihetsgrader i yttranden här än i övriga samhället. Det är klart. Det kommer till uttryck bl a när någon offentligt eller icke anonymt uttrycker sig som man gör i en hattråd om Greta, och blir av med sitt jobba för det.

Hur man ser på detta beror på var och en. Det är Flashbacks styrka och ibland svaghet. Som jag ser det.

Men frihetsgraderna här gäller inte yttranden som strider mot sveriges lag. De är inte tillåtna.

Här ser jag en gråzon. Om det som listas i trådstarten skulle sägas eller skrivas öppet direkt till Greta,. Då misstänker jag att det skulle kunna leda till åtal?
Men här, i skydda av anonymiteten, kan man klara sig undan åtal, för samma sak.
Det tveksamt om det är bra i så fall.
Vad menar du med " fler frihetsgrader" ?
Kan det inte vara så enkelt att det är ett större antal människor och åsikter du möter här inne.
Ju fler människor som möts desto mer åsikter.
Hat är dessutom något mycket, mycket större och farligare än ord typ "ditt jävla äckel"
Ord som hat, rasist,islamofob mm är idag sjukligt överdrivna utav sjuka människor.
Man har i alla tider och i alla länder alltid avskytt något/ någon och kommer att fortsätta med sådant utan forum likt flashback.
Det är ju verklig hat när man har ihjäl varandra,
krig tex.
Folk borde verkligen sluta använda ordet hat så lättvindigt som det görs idag.
De äkta hatarna befinner sig inte på flashback.
De figurerar anonymt på helt andra ställen i samhällets alla instutioner och ute på gatorna.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2019-09-29 kl. 11:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback