Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-27, 15:41
  #97
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu blir jag lite intresserad av regeln mot personangrepp,
med ex på mitt eget inlägg. Passerar det? Är detOK, Varit medlem här sen 2006 och inte fattat, tydligen.

"Det är ju lite off topic det du frågar om. Men ok. Jag är gärna ärlig.
Jag gillar Greta. Fina ögon, idealistisk, Brinner för det hon tror på. Tuff tjej.
Men jag skiter i vad hon säger. Lyssnar inte. Bryr mig inte om klimatdebatten alls. Så där gick du på en nit.
Det som gjorde mig förbannad var att vuxna personer hatar en ung tjej, ett barn. DET gör mig förbannad. Så jävla lågt! Osportsligt. Fegt. Vidrigt. Småsint. Rått.
SÅNT HATAR JAG!
Det sämsta inom människan väller ut här.
Utan politisk bäring heller.
Man bara rakt av hatar tjejen för att hon inte ser ut som BLONDINBELLA typ. Idioter! Små människor.
Så jag har ägnat tid åt att attackera hatarna. Men som sagt skiter fullständigt i klimatet.
Tack för frågan. F.ö. Det gav mig tillfälle till en personlig motivering."

Var är inlägget postat?
Du glömde länken.
Om du vill ha min åsikt om ett specifikt inlägg, så behöver jag en länk så jag vet i vilket sammanhang det är postat.

admin
Citera
2019-09-27, 15:46
  #98
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Var är inlägget postat?
Du glömde länken.
Om du vill ha min åsikt om ett specifikt inlägg, så behöver jag en länk så jag vet i vilket sammanhang det är postat.

admin

Det var i denna tråd som jag startat. En frågade om jag inte bara höll på så här för att jag egentligen var på hennes sida i klimattråden. Ska se om jag hittar den åt dig.
Svar 104
(FB) Ska man få hata hur mycket som helst Flashback?

Ser nu igen att en person idag (Louise Wallenblad 28 år) i Nacka, blivit hårt ansatt för att hon hånat och härmat Greta på Facebook. Hon tar bort inslaget snabbt och ursäktar sig. Hon åker nog från sin jobb i kommunalfullmäktige. Som många andra som gjort sig skyldiga till samma typ av just hån och hat, utan saklig kontext.
Så är verkligheten ute i den riktiga världen. Där man inte anonym. Medan i flashback får samma hatare härja fritt.
Tveksamt inte bara moraliskt utan också juridiskt. Hur länge kan detta fortgå?
Och det säger jag som uppskattar Flashback mycket. För dess goda sidor.
__________________
Senast redigerad av Jof 2019-09-27 kl. 15:56.
Citera
2019-09-27, 15:48
  #99
Medlem
Socialdemokratisk påverkansoperation för att försöka få flashbackanvändare att se ut som ondskan själv? Knappast första gången.
__________________
Senast redigerad av JaRule 2019-09-27 kl. 15:51.
Citera
2019-09-27, 15:55
  #100
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det var i denna tråd som jag startat. En frågade om jag inte bara höll på så här för att jag egentligen var på hennes sida i klimattråden. Ska se om jag hittar den åt dig.

Hittade inlägget.

(FB) Ska man få hata hur mycket som helst Flashback?

Jag ser inga problem alls med ditt inlägg.

admin
Citera
2019-09-27, 15:59
  #101
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Hittade inlägget.

(FB) Ska man få hata hur mycket som helst Flashback?

Jag ser inga problem alls med ditt inlägg.

admin
Ok. Var tveksam om jag gått över gränsen.
Jag tyckte jag släppte loss mitt hat där. Och visst känns det befriande. Men inte riktat till en enskild person förstås som många av hatarna här gör.
Citera
2019-09-27, 15:59
  #102
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu blir jag lite intresserad av regeln mot personangrepp,
med ex på mitt eget inlägg. Passerar det? Är detOK, Varit medlem här sen 2006 och inte fattat, tydligen.

Ditt inlägg var svar på följande inlägg:

"Bara säg som det är; du gillar Greta och tror på hennes alarmism. Du tycker inte om att hon eller hennes agenda kritiseras. Nu försöker du leta i regelverket och bilda opinion för att människor som kritiserar Greta inte längre ska få lov att göra detta, eftersom du inte tycker om att dina dogmer ifrågasätts. Du förstår att det låter illa att öppet kräva munkavle på oliktänkare, därför pratar du om "netikett" och "men hon är ju bara ett barn" eftersom du då kan hänvisa till god ton istället för en vilja att tysta människor. Inte sant? Varför är du bara inte ärlig?"

Du ger svar på tal.
Ibland måste man vara tydlig.
Ser inga problem alls med detta.

Du skriver att du normalt inte uttrycker dig så, och det kan säkert vara klokt. Om du vill att de du debatterar med ska lyssna. Men i vissa sammanhang fungerar annat språkbruk bättre.

admin
Citera
2019-09-27, 16:33
  #103
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ditt inlägg var svar på följande inlägg:

"Bara säg som det är; du gillar Greta och tror på hennes alarmism. Du tycker inte om att hon eller hennes agenda kritiseras. Nu försöker du leta i regelverket och bilda opinion för att människor som kritiserar Greta inte längre ska få lov att göra detta, eftersom du inte tycker om att dina dogmer ifrågasätts. Du förstår att det låter illa att öppet kräva munkavle på oliktänkare, därför pratar du om "netikett" och "men hon är ju bara ett barn" eftersom du då kan hänvisa till god ton istället för en vilja att tysta människor. Inte sant? Varför är du bara inte ärlig?"

Du ger svar på tal.
Ibland måste man vara tydlig.
Ser inga problem alls med detta.

Du skriver att du normalt inte uttrycker dig så, och det kan säkert vara klokt. Om du vill att de du debatterar med ska lyssna. Men i vissa sammanhang fungerar annat språkbruk bättre.

admin

Tack!!
Citera
2019-09-28, 08:34
  #104
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Samma här. Jag kunde inte bry mig mindre om klimatet, men jag beundrar Gretas brinnande passion och äcklas av de ynkliga påhoppen.

Ja, men det är ju en sak. Greta Thunberg har starka åsikter och kompromissar inte utan uttrycker klart och tydligt vad hon anser. Det är inget annat än beundransvärt och ett föredöme. Inte minst om man gillar samhällsdebatt på Flashbackvis.

Men vad hon gör innebär att hon är en offentlig person och en makthavare som påverkar våra liv med konsekvenser från hur andra tolkar hennes budskap och agerar utifrån det. Även om hon bara är 16 år måste hon då gå att kritisera och kommentera eller till och med hata utifrån detta faktum.

Specialregler för att kritisera offentliga personer som är under arton år är alltså inte rimligt och specialregler vad gäller att tala om barn är nog ingen bra idé generellt heller.
Citera
2019-09-28, 08:39
  #105
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför är det 18-årsgräns på Flashback, om det inte krävs på något sätt öht att man också agerar vuxet här, och t ex därmed inte kallar barn för mentalsjuka? "CP" och liknande är glåpord som är alldeles för vanliga på skolgårdarna. Vuxnas roll är att stoppa sånt.

Kanske Flashbacks 18-årsgräns snarare borde vara åt andra hållet? Och kanske ännu lägre: Ingen över 15...? Och sen bara släppa det helt fritt med "CP-mongo" osv.

Det fria ordet KAN ju annars också vara mer sakligt. Har Greta fel rent sakligt om klimatet? Eller om ekonomin? Etc. Sakliga argument. Hur svårt kan det egentligen vara -- av vuxna människor?

Det är fel att det fria ordet skall vara sakligt. Det är fel att vuxnas roll i samhällsdebatten är att se till att den blir städad och snäll.

Det är fatalt för det fria ordet att på något sätt sätta likhetstecken mellan detta och att det innebär att säga rätta och kloka saker. Det fria ordets uppgift är att ljuga, provocera och vara elak, och att ha fel; det är yttrandefrihetens kärna att ha den rätten och acceptera det från andra.
Citera
2019-09-28, 12:34
  #106
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är fel att det fria ordet skall vara sakligt. Det är fel att vuxnas roll i samhällsdebatten är att se till att den blir städad och snäll.

Det är fatalt för det fria ordet att på något sätt sätta likhetstecken mellan detta och att det innebär att säga rätta och kloka saker. Det fria ordets uppgift är att ljuga, provocera och vara elak, och att ha fel; det är yttrandefrihetens kärna att ha den rätten och acceptera det från andra.

Jag håller med dig på vissa punkter, men anser att du har helt fel på andra områden.

Det går givetvis inte att både förespråka yttrandefrihet, och samtidigt kräva att debatten ska vara städad och snäll. Något som dessutom blir märkligt då de som kräver detta brukar vara de första att kasta glåpord efter sig. Sverigedemokrater anklagas för att vara nazister och fascister (vilket de givetvis inte är), och den som säger något som uppfattas som kränkande ska angripas med samma metoder som de själva påstår sig motarbeta.

Yttrandefriheten bygger på att även åsikter som vissa av oss uppfattar som motbjudande ska kunna diskuteras. Men detta vet du ju redan, och här tycker vi lika.

Jag anser däremot inte att det är "det fria ordets uppgift är att ljuga, provocera och vara elak, och att ha fel". Det finns inget självändamål att var obildad och korkad, eller att vara elak bara för sakens skull.

Yttrandefriheten innebär att någon även kan vara elak, och att vi måste acceptera detta. Att vi inte kan förbjuda någon från att vara elak, med undantag för vissa olagligheter som t.ex. hot. Och vad är elak för något? Tror att både du och jag har betydligt högre takhöjd än många andra, men oavsett vilket så tycker jag inte att det är "det fria ordets uppgift" att ljuga. Det är snarare så att alternativet, censur, många gånger är är så mycket värre. Att det är ganska enkelt att göra valet. Får man inte vara elak, så är det inte mycket till yttrandefrihet.

Att medvetet ljuga anser jag inte heller vara ""det fria ordets uppgift". Lögner kan vara bra på så sätt att de avslöjar lögnare. Men det finns inget mervärde i att sprida medvetet påhittade saker. Vilket är orsaken till att det också i vissa fall är förbjudet på Flashback.
"0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet."
Däremot så är det tillåtet att ifrågasätta vedertagna uppfattningar, och hävda att jorden är platt eller att månlandningen är en bluff. Det är tillåtet att påstå att Sveriges folkmängd i själva verket är 29 miljoner, och att swahili är mer vanligt än svenska. Att Oslo är Sveriges huvudstad. Men är detta syftet? Bara för att vi inte kastar någon i fängelse pga någons övertygelse, så betyder det inte att det är själva syftet.

Jag ser inget mervärde i att ljuga. Det tyder på svaghet, och undergräver avsändarens trovärdighet. Men det bör ändå vara tillåtet att undergräva sin trovärdighet. Även om detta - enligt mig - inte är det fria ordets främsta uppgift.

Men viktigast av allt. Du behöver inte hålla med mig. Du kan vara av åsikten att jag har helt fel här. Och detta sammanfattar ganska bra vad yttrandefriheten handlar om. Tillåtelsen att få ha en avvikande åsikt.

admin
Citera
2019-09-28, 12:45
  #107
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, men det är ju en sak. Greta Thunberg har starka åsikter och kompromissar inte utan uttrycker klart och tydligt vad hon anser. Det är inget annat än beundransvärt och ett föredöme. Inte minst om man gillar samhällsdebatt på Flashbackvis.

Instämmer helt.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men vad hon gör innebär att hon är en offentlig person och en makthavare som påverkar våra liv med konsekvenser från hur andra tolkar hennes budskap och agerar utifrån det. Även om hon bara är 16 år måste hon då gå att kritisera och kommentera eller till och med hata utifrån detta faktum.

Specialregler för att kritisera offentliga personer som är under arton år är alltså inte rimligt och specialregler vad gäller att tala om barn är nog ingen bra idé generellt heller.

Är man en offentlig person så får man också acceptera att bli granskad. Nu tror jag inte för en sekund att Greta är speciellt lättkränkt. Men det finns säkert andra minderåriga som strävar efter att bli kända, men senare blir förvånade över att detta också inkluderar möjligheten att bli kritiserad. Vill man vara populär influenser på Instagram så får man också acceptera risken att bli utskrattad av allmänheten.

admin
Citera
2019-09-28, 12:48
  #108
Medlem
gato12s avatar
Det är väl som vanligt i sådana här trådar, nån kritiserar (rättmätigt förvisso) inlägg som går över gränsen.
Men att rapportera dessa har de ingen som helst tanke på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback