Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-26, 22:06
  #17389
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
"– Det finns många åsikter om vad Greta borde göra och inte. Jag kan personligen bara konstatera att det här fungerar. Om målet är att väcka intresse för klimatet så har hon uppnått det. Datan visar det tydligt, säger Magnus Bråth i en kommentar."

Många skriker att hon är helt värdelös. Men ack nej. Hennes metoder fungerar.

Och klimatförändringsskeptikerna blir nu ännu argare, när de läser detta.
2019-09-26, 22:06
  #17390
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Om hon har vigt sitt liv för att människosläktet ska kunna överleva på planeten varför tar hon inte upp överbefolkningen då? Det är överbefolkningen som är grunden till problemen. Men i sann vänsteranda så är det förnekelse in i det sista. När hon vaknar upp och inser det är det redan försent.
Klimatförändringarna är inte bara ett problem utan är en ödesfråga. Om vi inte slutar använda fossila bränslen, så löser sig alla eventuella befolkningsproblem.
2019-09-26, 22:10
  #17391
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror att Greta-sagan tog slut i och med FN-talet. Från att ha varit den lilla gulliga Greta, som uppenbarligen förförde den ”kvinnliga” publiken, förvandlades hon till en uppstudsig och ouppfostrad unge.
Många blev nog chockade av hennes hysteriska utfall, hennes hatiska retorik, ögonen som utstrålade vansinne och besatthet.
FN-talet blev en vattendelare. Från gullunge till något som folk associerar med en otäck unge i en skräckfilm.
PR-mässigt blev FN-talet ett fiasko, det är bara att konstatera.
Jag tror media också börjar bli rädd för att hon ska göra bort sig i direktsändningar och i intervjuer. En psykiskt obalanserad person är en uppenbar riskfaktor att ha med.
Medhåller till 100%. Det är enormt många amerikaner som twittrar i ungefär samma ordalag som alla som INTE är troll i den här tråden. PR-resan kostar mer än den smakar.
2019-09-26, 22:13
  #17392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Vetenskapen är entydig där: en dag blir den sista för människosläktet. Vi kommer att dö ut av den ena anledningen eller den andra.

Men, vad det handlade om är att Greta inte har budskapet att vi alla ska dö. Hon har vigt sitt liv till att människosläktet ska kunna överleva på planeten.

Så hon är någon slags Jesus figur då .. eller hur känner du? Hon är bara tio år och ingen viger sitt liv åt en sak vid så ung ålder samtidigt med ett avvisande av kunskap. Jag gissar att människor som du endast utnyttjar ungen.

Du är fixerad av hennes persona .. du lyssnar inte vad hon säger utan endast hur hon säger det. Du är ett vuxet barn.

Hon tar avstånd från lärande och du applåderar. Du är ett barn.
2019-09-26, 22:14
  #17393
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Klimatförändringarna är inte bara ett problem utan är en ödesfråga. Om vi inte slutar använda fossila bränslen, så löser sig alla eventuella befolkningsproblem.

Befolkningsproblemen kommer att lösa sig själv oavsett hur vi gör med fossila bränslen eller inte. Men tyvärr så når man point of no return fortare än om man inte tar tag i saken med överbefolkning. Vill Greta rädda klimatet så måste hon börja prata om överbefolkningen. Vi rymmer inte obegränsat men människor på jorden även om vissa vill tro det.


https://www.di.se/debatt/befolknings...ets-odesfraga/
Citat:
Om ett problem är allvarligt och reellt, fordrar det verkliga lösningar. Symboler räcker inte. Ta klimatfrågan. Forskningen är visserligen inte ”färdig” rörande alla samband för något så extremt komplext som klimatet, men världen har enats om slutsatsen att det är klokt och angeläget att radikalt minska utsläppen av koldioxid.

Vad ligger då, i huvudsak, bakom dessa utsläpp? Jo, de är en funktion av: a) antal människor på jorden, b) välståndsnivån per individ, och c) teknologi.
2019-09-26, 22:17
  #17394
Medlem
Backlash på Gretas tal.

https://mobile.twitter.com/Theunited...29953909743616

LVHM’s ägare är bekymrad.

https://www.di.se/nyheter/europas-ri...-for-ungdomar/
2019-09-26, 22:19
  #17395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där är ju en oseriös klimatförnekarsajt. Jag tror inte Greta överhuvudtaget bryr sig om sådant.




Och "forskarnas" argument är ju både roliga och skrämmande på samma gång. Det verkar som att de vill ha mer CO2 i atmosfären?:



Köpta av oljeindustrin? Jag googlade på första namnet i listan och fick träff direkt:



Jag gissar att detta hamnar i papperskorgen hos FN.
Så om en sajt du subjektivt ogillar skriver att jorden är rund så är den platt enligt dig?
Jobbigt att falsariet får kritik?
Kommer Greta att lyssna på forskarna?? 😁
2019-09-26, 22:20
  #17396
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Så hon är någon slags Jesus figur då .. eller hur känner du? Hon är bara tio år och ingen viger sitt liv åt en sak vid så ung ålder samtidigt med ett avvisande av kunskap. Jag gissar att människor som du endast utnyttjar ungen.

Du är fixerad av hennes persona .. du lyssnar inte vad hon säger utan endast hur hon säger det. Du är ett vuxet barn.

Hon tar avstånd från lärande och du applåderar. Du är ett barn.
Bara dina påhitt!

https://youtu.be/q3jnhK3x_T4
2019-09-26, 22:21
  #17397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och vinner hon nobelpriset så får hon 10 miljoner kronor...


(nu har hon dock sagt att hon skänker bort alla pengar hon får in från priser mm, men nog måste hon börja fundera lite när pengarna börjar bli så här stora)
Vinna nobelpris för vad? Ja du menar det norska tramset som ges till krigshetsare och allsköns patrask?
2019-09-26, 22:23
  #17398
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Klimatförändringarna är inte bara ett problem utan är en ödesfråga. Om vi inte slutar använda fossila bränslen, så löser sig alla eventuella befolkningsproblem.

På mindre än 80 år så kommer befolkningen att öka med mer än det dubbla. Tänk er till vad som händer om du lägger 1 riskorn på första rutan i ett schackbräde. Till ruta 2 dubblar du den och fortsätter så i varje ruta. Hur mycket är det i slutet? Vill greta göra något åt klimatet så måste hon börja i rätt ände. Då går det inte att få sammanbrott när hon ska tala.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...-1800-2100.svg
2019-09-26, 22:25
  #17399
Medlem
Nu kommer snart Greta jugend! Inte nog med att Greta ser ut som en liten Eva Braun. Nu kör miljöhatarna copycat på 30 talet.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...-for-klimatet/
2019-09-26, 22:28
  #17400
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Menar du på allvar att Greta borde stanna hemma därför att journalister annars följer efter henne? Om hon stannar hemma åker journalister från hela världen till Sverige...
Nej jag menar Hur Svt klipper allting så det blir vänster

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback