Citat:
Ursprungligen postat av
235711
Jag tycker det är viktigt att visa när någon uppenbart gör något olämpligt i trafiken. Därför tutar jag ganska ofta, snittar säkert över "1 tut-session per 100km".
Ditt sätt att använda signalhornet är olagligt. Det är inte till för att förare ska uttrycka sin ilska, otålighet eller sitt ogillande över andra trafikanter. Ingen är tacksam över dina klagoljud och det hjälper garanterat ingen att bli en bättre förare.
Citat:
Ursprungligen postat av
235711
Det är roligt hur svenskar ofta tycks tro att man automatiskt måste vara extremt förbannad och stressad om man tutar på någon. De blir ofta förvånade om de sedan ser mitt ansikte att jag ler och verkligen inte är personligen arg på de och kanske till och med vinkar lite trevligt till de, medan de själva tycks vara jättetjuriga.
Det kan däremot upplevas som stressande och irriterande att bli tutad på, särskilt om man anser det oberättigat. Kan du gå med på det? Och att det inte är bra för dig och mig med stressade och irriterade medtrafikanter ur trafiksäkerhetssynpunkt?
Exempel: Nyligen stod jag vid en stoppskyllt. Rätt mycket trafik - vilket gjorde att jag blev stående ett par minuter - men något gles. En mer egoistisk och risktagande förare hade säkert valt att kasta sig ut i en för liten lucka och tvingat ankommande bilar att bromsa in för att inte köra upp i bakluckan.
Jag är dock inte en sådan förare, utan tar det säkra för det osäkra och försöker köra på ett sätt som inte kräver att andra förare måste kompensera för min dåliga körning. Föraren i bilen bakom mig var dock av en annan åsikt, utan satte igång och tuta frenetiskt och vifta med armarna när
han tyckte att jag skulle köra. Jag ignorerade honom så klart, och körde först när jag bedömde det som säkert, men en liten nervös tant hade kanske i den situationen blivit så stressad/rädd att hon mot sin vilja kört iväg och vållat en olycka på kuppen. Tål att tänka på!