2019-09-17, 18:46
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Vad kallas det att citera någon felaktigt (på ett trovärdigt sätt)?

Exempel : "Låt den utan synd kasta första stenen" - Bosse Hansson.
Jag tänker på ordet parafrasera, men det speglar inte riktigt att man citerar felaktigt, utan att man säger samma sak men på ett annat sätt. Felparafrasera kanske eller varför inte bara felcitera?
Citera
2019-09-17, 18:56
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag tänker på ordet parafrasera, men det speglar inte riktigt att man citerar felaktigt, utan att man säger samma sak men på ett annat sätt. Felparafrasera kanske eller varför inte bara felcitera?
Ja kanske. Felcitera skulle ju annars kunna vara att man säger ett citat felaktigt, men man citerar rätt person.

För att förtydliga gäller det som jag skrev senare, att tilldela någon ett (känt) citat till någon som inte alls sagt det. Är en på radio som jag misstänker gör så rätt ofta.
Citera
2019-09-17, 18:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ja kanske. Felcitera skulle ju annars kunna vara att man säger ett citat felaktigt, men man citerar rätt person.

För att förtydliga gäller det som jag skrev senare, att tilldela någon ett (känt) citat till någon som inte alls sagt det. Är en på radio som jag misstänker gör så rätt ofta.
När det inte görs medvetet, utan av okunskap, som ju är så vanligt på interwebben, används också termen ”Churchillian Drift”.
Citera
2019-09-17, 19:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Okej, så inget mer adekvat ord just för att tilldela någon ett falskt citat. Tack

Jag missuppfattade uppenbarligen din fråga. Du menar alltså inte att »på ett trovärdigt sätt« skulle vara detsamma som att medvetet kompromettera den som tillskrivs citatet?
Citera
2019-09-17, 19:13
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:

Jaha, jag förstod det som att man citerar på ett felaktigt sätt. Exempelvis använder helt fel ord men där det är tydligt att det är tänkt att vara ett särskilt citat. Inte att den som sagt citatet är en annan person, även om det också blir en felcitering.

Att "felaktigt tillskriva någon ett citat" är en annan variant.
Citera
2019-09-17, 19:23
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Jaha, jag förstod det som att man citerar på ett felaktigt sätt. Exempelvis använder helt fel ord men där det är tydligt att det är tänkt att vara ett särskilt citat. Inte att den som sagt citatet är en annan person, även om det också blir en felcitering.

Att "felaktigt tillskriva någon ett citat" är en annan variant.
Ja, jag tror du förstod nu. Det borde dock finnas ett lämpligare ord för det.
Citera
2019-09-17, 19:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, jag tror du förstod nu. Det borde dock finnas ett lämpligare ord för det.

Finns nog inget snitsigt svenskt begrepp. Det kallas nog felcitering kort och gott. Här diskuteras fenomenet:

https://spraktidningen.se/artiklar/2017/08/bevingade-ord-med-lanta-fjadrar
Citera
2019-09-17, 20:54
Medlem
Citat:
Vad kallas det att citera någon felaktigt (på ett trovärdigt sätt)?

Exempel : "Låt den utan synd kasta första stenen" - Bosse Hansson.

I just detta fall tycker jag nästan det skulle kunna gå som "egen översättning".
Citera
2019-09-17, 21:34
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Att efter långt överläggande svara ja skulle vi alltså kunna kalla för att jana "säga ja i en utdragen process".
Visst. Fast denna ordbildning är ju inte produktiv idag. Men ändå: ”De svarade nej, men janade när de sen fick höra fördelarna”.
Senast redigerad av JanTaliban 2019-09-17 kl. 21:38.
Citera
2019-09-18, 15:39
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
För länge sen var det vanligt att svaga verb bildades på grundord plus en partikel – som från början ibland kunde uttrycka aktionsart.

En av femtioelva sådana partiklar är /k/ eller /g/. Vitsen kan ursprungligen ha varit att beskriva en handling som blir fullbordad i ett enskilt moment. Alltså att svalka = ”bli sval vid ett visst tillfälle” (medan svalna = ”bli sval i en utdragen process”). Exempel:

ja -> jaka (Alltså ursprungligen att man ”ja”-ar till det vid ett visst tillfälle.)
tve -> tveka
öm -> ömka
blid -> blidka
blind -> blinka
vid -> vidga
glöd -> glödga
hal -> halka
dyr -> dyrka
stad -> stadga ...
Intressant!

I de flesta av exemplen med "(adjektiv)ka" verkar åtminstone den moderna betydelsen vara "göra (adjektiv)", medan "(verb)na" snarare betyder "bli(adjektiv). Något man slackar slaknar och något man svalkar svalnar. Något man glesar glesnar och något man stadgar blir stadigt.

Menar du att dina betydelser om olika gradvishet är ursprungligare än dessa betydelser eller är de parallella?
Citera
2019-09-18, 18:52
Medlem
Elementarts avatar
Vad är grejen med att stava kvinna med "q"? Ser vissa som som skriver qvinna eller något liknande
Citera
2019-09-18, 19:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vad är grejen med att stava kvinna med "q"? Ser vissa som som skriver qvinna eller något liknande

För att snitsa till det lite, dra uppmärksamheten till könet och "upphöja kvinnans värde", men det känns lite gammeldags nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in