Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Nja, jag ser det snarast tvärt om faktiskt; Sabuni inleder bättre än väntat. Det som C och L gjorde i JA, var egentligen rätt märkligt - de satte sig som stödpartier till en vänsterregering som sitter med en kraftigt högerinriktad riksdag. Det logiska hade naturligtvis varit att en alliansregering bildades som styrde med hoppande majoriteter, men detta gick ju inte - varför vet vi ännu inte riktigt i denna dag, men Kristerssons obefintliga ledaregenskaper och dåliga politiska handlag spelade nog viktig roll - men då är ju faktiskt det vettiga för L och C att bilda koalition med sossarna, och få ministerposter, och ett direkt inflytande på den dagliga politiken. Att skaffa sig tjänstemän i regeringskandliet är åtminstone en litet steg på vägen.
Sedan kan man ju hoppas att moderaterna kastar ut Kristersson och väljer en riktig ledare som förmår att ta ansvar för landet och bilda regering!
Men Sabuni har åtminstone visat att hon är intressead av att styra landet - det är bra! Jag hade fruktat att hon skulle vara en plakatpolitiker, som kastade tomma slagord omkring sig. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.
Jag ser ökad integration mellan L/C och regeringen som ett steg bakåt. Men i praktiken har det ingen betydelse. Sjuklöverpartierna är helt integrerade och någon opposition existerar inte i den gruppen. Jag tror inte Sabuni kommer att påverka detta.
Inför nästa val blir det väl det vanliga talet om "högersvängar" av KD och M. Detta blåses upp i media och manipulerar väljarna att rösta Sjuklöver. Lööf har redan talat om "Alliansen" i nästa val.
Kristersson kunde aldrig ha bildat regering. Han har kategoriskt vägrat regera med stöd av SD. SD säger även att deras stöd inte är gratis. Hans möten med talmannen genomfördes för att försöka skapa en illusion av demokrati.