Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Sa jag att det bara var slut med arbetet? Läs igen, och förstå min ide. Det är slut också med det kanske viktigaste, det sociala livet. Barnen vill inte träffa henne, föräldrar och syster är döda, maken har skilt sig från henne, och hennes sista möjliga juridiska kamp, mot maken, lägenheten, förlorade hon. Är du med mer nu? Lägg till 7 år av nästan fritt fall, vad finns det för mening kvar?
Jag håller med, livet innehåller massor av kul möjligheter, men när de grundläggande, familjen och de närmsta, är borta, vad blir då drivkraften att hitta annat, upplys mig!!!!
Hon har ju uppenbarligen några vänner kvar – till mångas besvikelse här i tråden. Så det sociala livet är inte ”slut” som du skriver. Många vänner har säkert fallit bort, men så är det även för oss som inte har problem med spriten pga olika omständigheter t.ex. flytt till en annan ort/nyttt land, handikappade barn, annan sorts sjukdom etc. Man får nya vänner och gamla vänner försvinner.
Barnen är 15 och 17 år gamla idag. Inte tror jag att de har bestämt sig att aldrig mer under hela sitt liv vilja träffa mamman. De vill bara inte träffa henne så länge hon super. Me även detta kan förändras när de blir vuxna.
De flesta 50+:are har samma öde som KL: föräldrarna är döda. Ändå måste man orka vidare.. Att systern också dog är ju en tragedi, men sånt överlever också folk för det mesta.
Över hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Så KL är inte unik på det sättet och kommer säkert (kanske redan har?) träffa många ”likasinnade” vänner.
Att hon till slut förlorade lägenheten kan vara en sur karamell att svälja, men hon kommer ju att kunna köpa sig en ny. Till skillnad från många andra som ändå lyckas gå vidare.
Jag vet inte varför din världsbild är så mörk medan jag ser möjligheter. Kanske är vi bara olika i våra karaktärer?
Drivkraften att hitta på ngt annat ligger väl i ens intressen. Vad vill man göra resten av livet. Samma fråga skulle KL ha behövt ställa sig om barnen exempelvis hade flyttat utomlands och maken hittat en ny i den vevan.
KL skulle exempelvis kunna jobba med utsatta kvinnor och bli välkommen till dessa kretsar med öppna armar.