Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-24, 14:21
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Space-X ligger nog dåligt till att bli först med tanke på att deras Dragon 2 exploderade vid test för ett tag sen. Jag tippar på Virgin som trots allt har flugit med människor fler gånger, dock bara till Ca 70km. Blue Origin lär dock inte vara långt efter och når åtminstone över 100km.

När det gäller till ISS och omloppsbana blir det nog Boeing om inte de också stöter på problem med sin kapsel.

Dragon 2 kapsel har fått nytt datum för att skickas till ISS den 15 November i år.

NASA Spaceflight: Station mission planning reveals new target Commercial Crew launch dates
Citera
2019-07-02, 07:34
  #74
Medlem
Newkies avatar
Vet inte riktigt varför Dragon 2 diskuteras i en tråd om billiga rymdresor..

Vad gäller Virgin skulle jag inte åka om det var gratis. Sämre säkerhetstänk än Sovjet på 60-talet.

Blue origin är däremot klart intressant.

Men att åka med Dragon 2 är bara att glömma. Om inte Elon lottar ut en åktur.

Fan han kanske borde lotta ut en mellan alla som köper en Tesla 2018. Det skulle säkert öka intresset enormt 😊
Citera
2019-07-02, 20:53
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Vet inte riktigt varför Dragon 2 diskuteras i en tråd om billiga rymdresor..
Ett lätt sätt att se om en person vet vad den pratar om eller inte.
Citera
2019-07-09, 20:49
  #76
Medlem
Vad tror ni om att Virgin Galactic på väg till börsen?

Källa:
SVD: Bransons rymdbolag Virgin Galactic på väg till börsen
Citera
2019-09-13, 21:08
  #77
Medlem
Verkar som Virgin Orbit hinner för Virgin Galatic med sina kund leveranser till rymden. Jag var lite skeptisk till deras koncept men nu börjar jag tro på att den kan funka. Även om jag tror att Electron rocket lab kommer vara ledande inom små raketer de närmaste åren.

SPACE INTERVIEW: Virgin is getting close to Orbit
Citera
2021-05-22, 17:45
  #78
Medlem
iptrixs avatar
Virgin Galactic var just uppe och sniffade på rymden.

Oklart om dom verkligen nådde målet, då live inte är var VG sysslar med. Men Nasaspaceflight har återigen visat sig värdelösa. Dom hade en kameraman på plats, men han fokuserade på avgasstrimman hellre än White Knight Two, och tappade bort den.

Sen placerade han sig fel för att se landningen fast han visste var den skulle ske.

Hur som helst, VG fortsätter sitt äventyr och det förefaller som det var lyckat.
Citera
2021-05-22, 23:43
  #79
Medlem
Gamlings avatar
Ett skojigt skutt i alla fall, och ett steg på vägen mot "rymdturism". Eller en liten stunds fritt fall och en möjlighet att se jordens kurvatur...

Men, i min värld är det omloppsbana, "orbit" som gäller för att det ska räknas "på riktigt". Inte bara upp och ner.

Trots det; grattis till en viktig milestone VG!
Citera
2021-05-22, 23:50
  #80
Medlem
Jag antar att det var en pilot ombord på farkosten. Nu är det bråttom att komma igång med turistresorna även om det bara är suborbital men totalt så ökar det ju intresset för rymdfart ändå.

Det är också viktigt att Blue Origin kommer igång med sina turistresor. Blue Origin har ju lite utvecklingsmöjligheter med ett stort framtida program fast just nu är det "bara" Blue Shepard och inte Blue Glenn eller Blue Armstrong som blir mycket kapabla om dom blir byggda vill säga. Jag behöver nog följa detta bättre för att kunna dra slutsatser.
Citera
2021-05-22, 23:50
  #81
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Trots det; grattis till en viktig milestone VG!

Absolut. Men detta var inte, trots allt, en "rymdresa". När dom tar betalande publik får dom göra det lite annorlunda, /me thinks.

Trots det är det en bedrift. Jag tror inte Virgin tänker tävla med SpaceX eller dynetics trots allt. Det sura är att spaceX gör, och att SLS fortfarande är med i matchen ...
Citera
2021-05-22, 23:55
  #82
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag antar att det var en pilot ombord på farkosten

Det var två. Sturckow, Mackay.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är också viktigt att Blue Origin kommer igång med sina turistresor. Blue Origin har ju lite utvecklingsmöjligheter med ett stort framtida program fast just nu är det "bara" Blue Shepard och inte Blue Glenn eller Blue Armstrong som blir mycket kapabla om dom blir byggda vill säga. Jag behöver nog följa detta bättre för att kunna dra slutsatser.

Förutom att det e bra med mer tävlande för en tävling, så vill jag så gärna se alternativ till mars-Musk, eller Boeing-SLS då dom har specialintressen som inte direkt är min linje. Jag vill se den bästa tekniska lösningen, och enligt även NASA var det Dynetics. Men ingen vet vilka det är. Dags att ändra på det.
Citera
2021-05-23, 00:18
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det var två. Sturckow, Mackay.



Förutom att det e bra med mer tävlande för en tävling, så vill jag så gärna se alternativ till mars-Musk, eller Boeing-SLS då dom har specialintressen som inte direkt är min linje. Jag vill se den bästa tekniska lösningen, och enligt även NASA var det Dynetics. Men ingen vet vilka det är. Dags att ändra på det.

Vi vet ju inte ännu riktigt om SpaceX ror hem månlandaren, det har ju kommit politik i det hela. Lunar Starship är nog ganska svårbyggd eftersom den är en avläggare till den vanliga Starship. Det är en "djävla" röra.
Lunar Starship är helt annorlunda och passar inte riktigt ihop med Lunar Gateway. Det sorgliga är att inget av detta vi snackar om är byggt ännu. Så det blir lite luft i våra resonemang. Från början hade man tänkt sig en "vanlig" månlandare men sedan kom SpaceX in med sin lösning.

Jag vill att rymdturismen kommer igång ordentligt. Flera aktörer behövs.
Citera
2021-05-23, 00:49
  #84
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Flera aktörer behövs.
Ja! Precis det. Och ännu är det ingen som vet nåt om Dynetics som faktiskt enligt NASA vann på tekniska meriter.

SLS verkar underordnat super heavy från spaceX.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback