På tal om "statsminister" så har jag lagt märke till att uttalet varierar en hel även vad gäller längden på "a". Ordet "stat" har ju långt a men i statsminister blir det oftast kort - "stattsminister". På t ex finlandssvenska nyheter kör man visserligen friskt med långt a, som i "stat".
Stämmer!
Statsminister uttalat med långt a, skulle nog färre felstava det till stadsminister.
Sen har vi stadsmissionen som kan förvilla...
Senast redigerad av Död o återfödd 2019-09-11 kl. 13:46.
. Kan ni komma på något annat ord i svenska språket, som felstavas lika ofta som statsminister?
Enligt min mening det mest felstavade ordet, i stark konkurrens med ordet privilegierad!
Ni som envisas med att stava statsminister (Prime Minister) som stadsminister, vilken specifik stad anser ni att hen är minister över?
Har ni nån bra teori kring hur det kommer sig att så otroligt många stavar statsminister som stadsminister?
Trodde varje stad hade en stadsminister som satt och tryckte i stadshuset. Att stadsministern var personen som formulerade stadgarna för stadshotellet och ritade stadsvapen, personen som anordnade stadsvandringar och stadsplaneringen. Fy Fabian vad fel jag måste haft. 😁
Trodde varje stad hade en stadsminister som satt och tryckte i stadshuset. Att stadsministern var personen som formulerade stadgarna för stadshotellet och ritade stadsvapen, personen som anordnade stadsvandringar och stadsplaneringen. Fy Fabian vad fel jag måste haft. 😁