Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Du menar "tänker efter mer", eller menar du att jag inte alls tänker efter innan jag svarar?
Det verkar så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Tja, varför kunde "Australien" inte flytta sig flera meter om dagen när det begav sig?
Kanske därför att det orsakar en enorm jordbävning och en enorm resulterande tsunami om en hel kontinent så bara flyttar sig ett par centimeter. Hur skulle det då vara med flera meter om dagen?
Som sagt, tänk efter lite innan du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Koalors för-föräldrar tänkte jag på, för jag är inte säker på att det fanns just koalor då, dock för-föräldrar till våra dagars koalor. Men om koalor fanns som eget slag av djur redan före syndafloden, visst, då gick enligt texten även ett par koalor in i arken.
Det svarar ändå inte på frågan hur djuren kom till Australien efter syndafloden, oavsett vilka djur vi talar om.
[quote=Calovius|68670580]Vad i texten grundar du det på?
Det står att det regnade i 40 dagar och att vattnet under den tiden steg till 15 alnar över den högsta bergstoppen. Noa och djuren var i arken över ett år, alltså hade de döda djuren och växterna flera månader på sig att ruttna ordentligt, närmare bestämt 11 månader vid tidpunkten för uttågandet ur arken, och då bör denna mark vara täckt av lera och döda djur och växter. Inte särskilt hygieniskt.
[quote=Calovius|68670580]Menar du att man inte kunde komprimera växtföda?
Nej. Vilken metod menar du att Noa uppfann som sedan skulle ha glömts bort helt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Är du säker på att kattdjur inte kan äta växter (tigrar har jag inte talat om, det är med största sannolikhet en senare art av gruppen kattdjur bara, d.v.s. tigrar fanns ännu inte)? Samma om kolibrier, jag är inte säker på att det fanns några kolibrier än. Fåglar fanns, och korpen Noa skickar ut återvänder inte. Senare skickar Noa ut en duva, som återvänder, och ännu senare skickas den ut igen, och denna gång återvänder den med ett friskt olivlöv i näbben. En sista gång den skickas ut återvänder den inte. Detta visar för Noa att han och djuren kan lämna arken. 1 Mos 8:4-12: "Den sjuttonde dagen i sjunde månaden stannade arken på Araratbergen. Vattnet fortsatte att minska fram till den tionde månaden. Första dagen i den månaden blev bergstopparna synliga. Efter fyrtio dagar öppnade Noa luckan som han hade gjort på arken och lät en korp flyga ut. Den flög fram och tillbaka, till dess vattnet hade torkat bort från jorden. Sedan lät han en duva flyga ut för att få se om vattnet hade sjunkit undan från jordens yta. Men duvan hittade ingen plats där hon kunde vila sin fot utan kom tillbaka till honom i arken, eftersom vatten täckte hela jorden. Då räckte Noa ut handen och tog in duvan till sig i arken. Sedan väntade han ytterligare sju dagar innan han lät duvan flyga ut ur arken än en gång. Mot kvällen kom hon tillbaka till honom, och se, då hade hon ett friskt olivlöv i näbben. Noa förstod då att vattnet hade sjunkit undan från jorden. Men han väntade ännu sju dagar innan han lät duvan flyga ut igen. Då kom hon inte mer tillbaka till honom."
Ja, ren fantasi. Om nu Gud skapade all grönska på nytt (vilket han alltså måste ha gjort om det finns ett levande olivträd med löv så kort tid efter floden), varför nämns det då inte som ett fantastiskt underverk i Bibeln?
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Jag gör så gott jag kan. Bibelns sanning står inte och faller med mina kunskaper i naturvetenskapliga ämnen, lyckligtvis. Men inte heller på dina, ännu mer lyckligtvis.
Jo, du gör så gott du kan. Men någon särskilt bra reklam för troende ger du inte. Du är kanske ett troll som egentligen bara har kul och vill få troende att framstå i dålig dager?