2019-09-10, 06:07
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Djurgår'n graffiti
Vackert som tusan!
Citera
2019-09-10, 07:01
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Det som du menar med "lillebrorskomplex" är ju att hatet går starkare i en riktning. Det ser jag som ett ideal, för det är så som maktstrukturer rubbas. En vacker dag får vi ett nytt 1999, då er publik sviker, ni åker ur och vi ska hata er när vi spelar i Champions League. Sannolikheten ökar bara för att mff:are inte tar riskerna på allvar. Det är ett problem för er att ni inte har ett genuint hat och inte riktigt kan njutav av den horribla situation som finns i Helsingborg. För oss är det snarast en fördel att er kultur är så tam.

Själva ska vi givetvis föregå med gott exempel och jubla när klubbar som GAIS och Landskrona BoIS tvingas härva i Division 1, trots att det är långt under vår nivå. Aldrig ska man unna sina fiender någon framgång, bara för att få "kul matcher". Motstånd är ändå knappast en bristvara för någon europeisk klubb.
Du vill att er kultur ska vara "fett äkta" men vi alla vet att den inte är det. Åter igen, Lillebrorskomplex, gulligt.
Citera
2019-09-10, 09:56
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kollar på Nordirland-Tyskland nu. Fullständigt galen stämning. Publiken lever sig med i varenda spark, närkamp, passning, situation. Inga tifon, flaggor, bengaler och allsång på Skansen. Bara äkta känslor och ett jävla tryck. Som det skall vara.

Tråkigt att inga fans i Sverige vill ha det så. Åtminstone någon borde ju tycka denna sjukt höga stämning är fantastiskt och försöka kopiera.

yaya, du försöker få igång diskusssionen om hur dåliga svenska supportrar är igen... Vet du vad, inte en jävel bryr sig om dina långa jävla brandtal om hur bra det är i slipsengland~
Citera
2019-09-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
yaya, du försöker få igång diskusssionen om hur dåliga svenska supportrar är igen... Vet du vad, inte en jävel bryr sig om dina långa jävla brandtal om hur bra det är i slipsengland~

Försöker inte alls få igång någon diskussion igen. Vill ni inte ha sån passionerad stämning på svenska läktare så behöver ni inte. För övrigt ligger Belfast i Nordirland och är så långt ifrån biblioteken i London man kan komma.
Citera
2019-09-10, 11:37
Medlem
Citat:
Vill ni inte ha sån passionerad stämning på svenska läktare så behöver ni inte.

Efter att ha upplevt Celtic på plats i Glasgow önskar jag inte minsta gnutta inspiration från de brittiska öarna. Särskilt inte att större delen av publiken går hem med 10 minuter kvar. Stämningen gick inte att ta på heller, tur att 1200 AIKare var där så det hände något på läktarna.

Citat:
"Honestly a riot is gonna fuckin happen at some point. AIK fans are absolutely mental"

"Mental mental mate"

- https://twitter.com/Seany_CFC/status/1164622055804932098

Citat:
"Last night, the worst fans to visit Celtic Park since the Ibrox horde's most recent trip to town rolled in and tried to wreck the place"

- https://thecelticblog.com/2019/08/blogs/aiks-hooligan-fans-are-the-worst-euro-supporters-weve-encountered-in-a-while/

Har även varit på matcher med Chelsea, West Ham, Wolves och några till. Inte särskilt imponerad - man sjunger en ramsa, den dör. Jublar lite vid målen. Går hem i minut 80. För åtskilliga pund.
Senast redigerad av vonSlyna 2019-09-10 kl. 11:40.
Citera
2019-09-10, 11:44
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Det är egentligen en DIF-ramsa som gnagettotten Wilbacher och södertönten Gusten Dahlin har snott. Fotbollsveriges största töntar.

youtube.com/watch?v=c6WjGoyxQ0k t.ex

Innan var det bara en evighetsramsa med Kanna På.

Alltid undrat: vilken är den ursprungliga melodin/sången som ramsan grundar sig på? Lite likt Rivers of Babylon men ändå inte.
Citera
2019-09-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Efter att ha upplevt Celtic på plats i Glasgow önskar jag inte minsta gnutta inspiration från de brittiska öarna. Särskilt inte att större delen av publiken går hem med 10 minuter kvar. Stämningen gick inte att ta på heller, tur att 1200 AIKare var där så det hände något på läktarna.

Har även varit på matcher med Chelsea, West Ham, Wolves och några till. Inte särskilt imponerad - man sjunger en ramsa, den dör. Jublar lite vid målen. Går hem i minut 80. För åtskilliga pund.

Fast nu pratade jag som sagt om Nordirland-Tyskland och framförallt första halvlek. Publiken levde sig med i varenda sekund. Visslingar när Tyskland passade runt. Enormt jubel när Nordirland vann boll, täckte skott eller tyskarna slog ut ett felpass till inkast alternativt sköt utanför. När Nordirland forecheckade eller gick till anfall var det ett massivt vrålande. Varenda spelare i Nordirland hade publiken bakom sig till 100% varje sekund och tyskarna hade alla emot sig. Knappt några sånger alls, utan bara ett massivt massivt stöd i allt. Sjukt bra stämning och definitivt en "12:e spelare" som aktivt deltog i matchen. Det är sånt enormt backande i varje detalj jag vill ha i Sverige eller i alla fall från någon supportergrupp som avviker från den idag likriktade normen vi har här.

Kan inte uttala mig om Celtic, men när det gäller Premier League så är det absolut korrekt att t ex Londonlagen har värdelös stämning (men har spridit sig en del till övriga PL också). Chelsea har väl alltid varit just "slipsengland" och West Ham tappade väl en hel del av sin kultur när man bytte arena. Wolves i PL förra säsongen hade väl bra stämning, men har tappat en del av tajmingen i sånger etc. Klar allsångsvarning där. Men i lägre serier i England lever fortfarande det massiva stödet kvar på vissa håll. Men som sagt inte det vi diskuterar här utan Nordirland-Tyskland, som jag tycker borde vara en form av väckarklocka eller "utbildningsobjekt" för många att ta lärdom av.
Senast redigerad av Burkgurka 2019-09-10 kl. 12:10.
Citera
2019-09-10, 15:40
Medlem
Citat:
Fast nu pratade jag som sagt om Nordirland-Tyskland och framförallt första halvlek. Publiken levde sig med i varenda sekund. Visslingar när Tyskland passade runt. Enormt jubel när Nordirland vann boll, täckte skott eller tyskarna slog ut ett felpass till inkast alternativt sköt utanför. När Nordirland forecheckade eller gick till anfall var det ett massivt vrålande. Varenda spelare i Nordirland hade publiken bakom sig till 100% varje sekund och tyskarna hade alla emot sig. Knappt några sånger alls, utan bara ett massivt massivt stöd i allt. Sjukt bra stämning och definitivt en "12:e spelare" som aktivt deltog i matchen. Det är sånt enormt backande i varje detalj jag vill ha i Sverige eller i alla fall från någon supportergrupp som avviker från den idag likriktade normen vi har här.

Kan inte uttala mig om Celtic, men när det gäller Premier League så är det absolut korrekt att t ex Londonlagen har värdelös stämning (men har spridit sig en del till övriga PL också). Chelsea har väl alltid varit just "slipsengland" och West Ham tappade väl en hel del av sin kultur när man bytte arena. Wolves i PL förra säsongen hade väl bra stämning, men har tappat en del av tajmingen i sånger etc. Klar allsångsvarning där. Men i lägre serier i England lever fortfarande det massiva stödet kvar på vissa håll. Men som sagt inte det vi diskuterar här utan Nordirland-Tyskland, som jag tycker borde vara en form av väckarklocka eller "utbildningsobjekt" för många att ta lärdom av.

Uppfattade ditt inlägg lite som kritik mot svensk läktarkultur överlag, som att vi svenskar inte lever oss in i matchen eller är något överdrivet bra stöd i allsvenskan (även om alla lag givetvis inte är på samma nivå) och hellre ville påskina att de borta på de brittiska öarna är så mycket bättre (för sådana inlägg dyker upp med rejält jämna mellanrum). Missförstod jag dig ber jag om ursäkt.
Citera
2019-09-10, 15:43
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Uppfattade ditt inlägg lite som kritik mot svensk läktarkultur överlag, som att vi svenskar inte lever oss in i matchen eller är något överdrivet bra stöd i allsvenskan (även om alla lag givetvis inte är på samma nivå) och hellre ville påskina att de borta på de brittiska öarna är så mycket bättre (för sådana inlägg dyker upp med rejält jämna mellanrum). Missförstod jag dig ber jag om ursäkt.

Han hade den här diskussion för någon vecka/or sen med sina A4 inlägg, han vill väl komma tillbaks igen med sin diskussion som ingen annan brydde sig nämnvärt om.
Citera
2019-09-10, 15:57
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Han hade den här diskussion för någon vecka/or sen med sina A4 inlägg, han vill väl komma tillbaks igen med sin diskussion som ingen annan brydde sig nämnvärt om.

Nja, alltså. Jo, jag är en stor fan av de (ibland fd) brittiska läktarkulturen och tycker den svenska är alldeles för plastig och "glad". Och har tidigare kritiserat den en del här. Visst är det så, men nej. Syftet var inte att återuppta den diskussionen. Inlägget om Nordirland-Tyskland var ett fristående inlägg mer i syfte att lyfta fram ett positivt exempel på en annan variant av support, än en förnyad kritik mot den svenska kulturen.
Citera
2019-09-10, 16:59
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaaah
Nån som vet hur relationen mellan FCK och Heif är i nuläget?

Kommer Helsingborgarna ta sin chans nu mot Malmö, med tanke på dem inte kan det ensamma.
Vad jag vet är den gamla kärleksrelationen mellan heif och fck ganska infekterad. Fck bytte ut heif mot en mer attraktiv partner, hamburg.
Citera
2019-09-10, 17:05
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItchyNScratchy
Vad jag vet är den gamla kärleksrelationen mellan heif och fck ganska infekterad. Fck bytte ut heif mot en mer attraktiv partner, hamburg.
Vi har ju också kontakter med Hamburg, om än i liten skala, så det är inga problem där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in