Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-04, 15:54
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Spännande med en ny Lovecraft-rulle då dessa inte växer på trän, utan ligger som ruttnande frukt på marken tyvärr. Stanleys Hardware är najs, fast gubben har inget att visa upp senaste 25 åren, men men...

Det fetade har du visserligen rätt i men jag tror att med tanke på det utmärkta grundmaterialet plus det faktum att Stanley visat att han är en kompetent regissör i kombination kommer göra detta till en dunderrulle! Hoppas nu inte filmjäveln blir skit bara för att jag skrev detta.

Men ja, Lovecraft-adaptioner är en bristvara. Vilken var den senaste som faktiskt var bra? The Whisperer in Darkness från 2011 tyckte jag om när jag såg den för år och dag sedan.

När vi ändå snackar Lovecraft, vilka berättelser skulle ni vilja se filmatiserade? Personligen hade jag velat se The Shadow Over Innsmouth och The Festival som hade hade kunnat bli hur bra som helst med rätt förutsättningar. En nyversion av The Lurking Fear som skulle gottgöra för Full Moon production's fekaliefest hade suttit fint också.
Citera
2019-09-04, 16:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Jag spelar just nu Blair Witch på konsol och det fick mig att tänka på den utmärka remaken Blair Witch 2016

En mycket kompetent skräckfilm och ett praktexempel på hur en remake kan vara bättre än orginalet som inte åldrats särskilt väl.

Blair Witch 2016 bättre än originalet? Du är den första som jag sett säga detta.
Nu är det ju en smaksak iofs, men utmärkt?
Vad jag sett så fick den väldigt låga betyg.
Citera
2019-09-04, 16:56
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
Blev två rullar i går. Först ut var TV-filmen A Taste of Evil (1971 av John Llewellyn Moxey som låg bakom den alldeles utmärkta The City of the Dead (1960) m.fl. En historia om en kvinna som efter åratal av att ha suttit inlåst till följd av ett sexuellt övergrepp som barn nu ska återvända till familjens herrgård. Plågad av det forna, lidandes av visioner och återblickar blir galenskapen mer och mer påtaglig. Väldigt tät atmosfär och effektfullt användande av ljus och skuggor.

Därefter slog jag på Ray Danton's Psychic Killer (1975). En man har blivit felaktigt dömd till mentalvård för ett mord han ej begått. Väl inlåst lär han sig astralprojektion och använder denna förmåga när han blir frisläppt för att hämnas på de han håller ansvariga för hans inspärrning.
Inte en superbra rulle men den har sina stunder och kameraarbetet är fantastiskt bitvis.

Båda dessa är sevärda om man gillar 70-talare.
Citera
2019-09-04, 18:16
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Blair Witch 2016 bättre än originalet? Du är den första som jag sett säga detta.
Nu är det ju en smaksak iofs, men utmärkt?
Vad jag sett så fick den väldigt låga betyg.

Har du sett den själv? Filmen är vad en skräckfilm bör vara. Inget trams. Det händer verkligen saker i filmen som får en att hoppa till. Sekvensen i slutet är otroligt bra filmad. Obligatoriskt PK som drar ner betyget men filmen som helhet är läskig.

Första filmen var hyllad för att den gjorde populär "found footage" men det är ingen skräck som åldras eller håller idag. Den är för långsam. Tittar hellre på book of shadows eftersom mytologin är så bra.
Citera
2019-09-04, 22:34
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Har du sett den själv? Filmen är vad en skräckfilm bör vara. Inget trams. Det händer verkligen saker i filmen som får en att hoppa till. Sekvensen i slutet är otroligt bra filmad. Obligatoriskt PK som drar ner betyget men filmen som helhet är läskig.

Första filmen var hyllad för att den gjorde populär "found footage" men det är ingen skräck som åldras eller håller idag. Den är för långsam. Tittar hellre på book of shadows eftersom mytologin är så bra.

Jo då jag har sett den sen för några år sen.
Gillade faktiskt början av filmen, och jag tyckte det va en cool idé att dom inte kunde komma undan mörkret. Lixom fast i någon sorts konstig "natt-limbo".
Men det va i stort sett det jag gillade. Blev besviken ju längre in i filmen jag kom.

Nja, PK eller inte tror jag inte spelar någon roll. Rent generellt sett har folk som sett den gett den låga betyg. Men den har sina stunder, helt klart.
Sen betyder det ju inte så mycket vad andra tycker och tänker. Gillar man det man ser så är det bara så.

The Blair Witch Project tilltalade mig aldrig. Föredrog faktiskt Blair Witch 2 bättre, fast BW2 kunde ha varit så mycket bättre än den i slutänden blev.
YouTube kanalen GoodBadFlicks förklarar det väldigt bra https://www.youtube.com/watch?v=hAkmHSzUIHQ
Citera
2019-09-05, 01:57
Medlem
gato12s avatar
Ingen som sett denna; https://www.imdb.com/title/tt8364368...1?ref_=nv_sr_1

Ska utspela sig i en "crawl space" , blir kanske krypgrund på svenska, under ett hus i Florida som sakta vattenfylls, med tillhörande alligatorer...

Hört att den ska vara rätt så underhållande
Citera
2019-09-05, 02:00
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Ska utspela sig i en "crawl space" , blir kanske krypgrund på svenska, under ett hus i Florida som sakta vattenfylls, med tillhörande alligatorer...

Låter som den är värd att se, och Aja brukar göra hyfsade rullar. Tack för tipset!
Citera
2019-09-05, 23:12
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Jag spelar just nu Blair Witch på konsol och det fick mig att tänka på den utmärka remaken Blair Witch 2016

En mycket kompetent skräckfilm och ett praktexempel på hur en remake kan vara bättre än orginalet som inte åldrats särskilt väl.
Den är iofs ingen remake, utan uppföljare (Heathers bror söker efter henne). Visst har den sina stunder men det är lite väl överdrivet med billiga nu-kommer-jag-bakom-dig-och-smyger-som-en-tiger-för-att-skrika-"HERE I AM SWEETHEART, WAZZAA?"-scener vill jag minnas. Den kom inte med något nytt, fast har för mig sista 5 min i "stugan" var smått creepy. Dock så förbannar jag dessa jävla shaky-cam, sätt i manus att de bär en cam på skallen/bröstet eller dyl. med pannlampa.

Fick man någon förklaring till hur/om dessa inspelade filmer kom till kännedom? Den slutade väl bara helt abrupt, och vem fann skiten?

-"Eyy, flashminnet fullt så.. That's a wrap! Now show me the money!"

Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Den verkar helt underbar gato12, tackar!
Senast redigerad av Zaxxon 2019-09-05 kl. 23:25.
Citera
2019-09-06, 07:17
Nu är det verkligen höstkänsla. Det är kyligt, mörkt, blåsigt och livet känns allmänt jävligt. Precis det vädret Dr. Franz Martin Vistula älskar för skräcktittande.

As above so below 2014 Den bästa Lara Croft filmen som gjorts. Skojade bara. Spännande rulle som tyvärr flippar ut mot slutet men den där löjliga stenen. Kunde varit lite mer mystisk. Betyg 3+/5.

Housebound 2014 Skräckfilm om en tjej som får fotboja och tvingas stanna i ett spökhus. Väldigt spänannde koncept men fyfan vilken tråkig film. Kunde inte se klart den jag somnade på soffan. 1/5.

An American Werewolf in London 1981 En klassiker jag missat från min barndom. En underbar skräckkomedi vars specialeffekter håller än idag. 4/5.

Here comes the devil 2012 Mexikansk skräck. Mycket naket, sex och annat smått och gott. Rekommenderas. 3+/5

The Neon Demon 2016 Missvisande att kalla den för skräck. Mer som drama med lite thriller. Vacker film som saknar substans och väldigt tunt med skräcken. Svårt att sätta betyg men får bli 3/5.

The Collector 2009 En till tortyrporrfilm. Inget märkvärdigt tycker jag. 2/5.
Senast redigerad av Vistula 2019-09-06 kl. 07:20.
Citera
2019-09-09, 02:27
Medlem
sim-man92s avatar
Fy fan nya Black Christmas remaken ser horribel ut, hade lite förhoppningar på denna, jag menar inte kan man göra en sämre version än den från 2006. Men visst ser det så ut. Hoppas fler istället kan upptäcka originalet, som förblir ett skräckfilms mästerverk.
https://www.imdb.com/title/tt1048186...1?ref_=nv_sr_1

Edit: obs, trailern ser ut att spoila hela filmen.
Senast redigerad av sim-man92 2019-09-09 kl. 02:34.
Citera
2019-09-09, 02:36
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Fy fan nya Black Christmas remaken ser horribel ut, hade lite förhoppningar på denna, jag menar inte kan man göra en sämre version än den från 2006. Men visst ser det så ut. Hoppas fler istället kan upptäcka originalet, som förblir ett skräckfilms mästerverk.
https://www.imdb.com/title/tt1048186...1?ref_=nv_sr_1

Edit: obs, trailern ser ut att spoila hela filmen.

Verkar de inte ha ändrat storyn? Minns inte att
Citera
2019-09-09, 03:12
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Verkar de inte ha ändrat storyn? Minns inte att
Jo de verkar ha ändrat en hel del, har jag inget emot i sig, men när de ändrar till det sämre och missat helt vad som gjorde originalet så bra, blir det problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in