Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-14, 02:56
  #721
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja, jag ser det snarast tvärt om faktiskt; Sabuni inleder bättre än väntat. Det som C och L gjorde i JA, var egentligen rätt märkligt - de satte sig som stödpartier till en vänsterregering som sitter med en kraftigt högerinriktad riksdag. Det logiska hade naturligtvis varit att en alliansregering bildades som styrde med hoppande majoriteter, men detta gick ju inte - varför vet vi ännu inte riktigt i denna dag, men Kristerssons obefintliga ledaregenskaper och dåliga politiska handlag spelade nog viktig roll - men då är ju faktiskt det vettiga för L och C att bilda koalition med sossarna, och få ministerposter, och ett direkt inflytande på den dagliga politiken. Att skaffa sig tjänstemän i regeringskandliet är åtminstone en litet steg på vägen.

Sedan kan man ju hoppas att moderaterna kastar ut Kristersson och väljer en riktig ledare som förmår att ta ansvar för landet och bilda regering!

Men Sabuni har åtminstone visat att hon är intressead av att styra landet - det är bra! Jag hade fruktat att hon skulle vara en plakatpolitiker, som kastade tomma slagord omkring sig. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.
Jag ser ökad integration mellan L/C och regeringen som ett steg bakåt. Men i praktiken har det ingen betydelse. Sjuklöverpartierna är helt integrerade och någon opposition existerar inte i den gruppen. Jag tror inte Sabuni kommer att påverka detta.

Inför nästa val blir det väl det vanliga talet om "högersvängar" av KD och M. Detta blåses upp i media och manipulerar väljarna att rösta Sjuklöver. Lööf har redan talat om "Alliansen" i nästa val.

Kristersson kunde aldrig ha bildat regering. Han har kategoriskt vägrat regera med stöd av SD. SD säger även att deras stöd inte är gratis. Hans möten med talmannen genomfördes för att försöka skapa en illusion av demokrati.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-07-14 kl. 03:23.
Citera
2019-07-14, 04:23
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag ser ökad integration mellan L/C och regeringen som ett steg bakåt. Men i praktiken har det ingen betydelse. Sjuklöverpartierna är helt integrerade och någon opposition existerar inte i den gruppen. Jag tror inte Sabuni kommer att påverka detta.

Inför nästa val blir det väl det vanliga talet om "högersvängar" av KD och M. Detta blåses upp i media och manipulerar väljarna att rösta Sjuklöver. Lööf har redan talat om "Alliansen" i nästa val.

Kristersson kunde aldrig ha bildat regering. Han har kategoriskt vägrat regera med stöd av SD. SD säger även att deras stöd inte är gratis. Hans möten med talmannen genomfördes för att försöka skapa en illusion av demokrati.
Enda skillnaden jag kan se med L nu jämfört med under majorens ledning är att man placerar ut politiska tjänstemän i regeringskansliet. ¨

Fjamåt och C gör inte detsamma.

Om denna skillnad har någon betydelse är väl ytterst tveksamt.

Vi får inte glömma bort att både C och L fått igenom mer av sina frågor med Löfven än vad man fått med UK som statsminister. Inte ens Rheinfeldt vågade röra LAS eller införa marknadshyror.
Citera
2019-07-14, 09:15
  #723
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Enda skillnaden jag kan se med L nu jämfört med under majorens ledning är att man placerar ut politiska tjänstemän i regeringskansliet. ¨

Fjamåt och C gör inte detsamma.

Om denna skillnad har någon betydelse är väl ytterst tveksamt.

Vi får inte glömma bort att både C och L fått igenom mer av sina frågor med Löfven än vad man fått med UK som statsminister. Inte ens Rheinfeldt vågade röra LAS eller införa marknadshyror.
Beslutet är ekonomiskt snarare än politiskt betingat. Centerpartiet är rika som troll och har råd att avlöna personer som bara bevakar punkterna i 73-punktsprogrammet. Med andra ord har de redan de tjänstemän som den fattiga kusinen Liberalerna nu vill att regeringskansliet ska finansiera.
Citera
2019-07-14, 12:24
  #724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Beslutet är ekonomiskt snarare än politiskt betingat. Centerpartiet är rika som troll och har råd att avlöna personer som bara bevakar punkterna i 73-punktsprogrammet. Med andra ord har de redan de tjänstemän som den fattiga kusinen Liberalerna nu vill att regeringskansliet ska finansiera.
Ok. Låter logiskt.

För nu åker ju L på att avlöna sin nya partiledare. Hon är ju inte invald i riksdagen.
Citera
2019-08-09, 09:47
  #725
Medlem
bombaccis avatar
Någon som vet om hon kommer turnera landet runt någonting? Hittar ingen info på liberalernas hemsida. Hade gärna fått en pratstund med henne och att hon signerar sin bok till mig och få en bild tillsammans med mig och min partner om möjligt.

Stjärnkvalité på henne helt klart.
Citera
2019-08-26, 22:40
  #726
Medlem
OliverCromwells avatar
Vilken absolut katastrof hon var igår på Agenda i SVT.

Hon vill mer än gärna höja bensinskatten och ge EU mer pengar. Det var fan nyansskillnader med Erik Ullenhag får vi väl ändå säga.

https://www.svtplay.se/video/2320589...-15?start=auto
Citera
2019-09-08, 20:18
  #727
Medlem
Rammsbergs avatar
Nyamko Sabuni hamnar på 16 procent (minus fem procent sedan förra mätningen) i Expressens/Demoskops senaste förtroendemätning. Ett riktigt bottennapp för Sabuni och Liberalerna. Kommer Sabuni att repa sig framöver? Hur länge dröjer det innan någon slänger fram att Sabunis låga förtroendebetyg beror på rasism?

https://www.expressen.se/nyheter/kor...or-tummen-ned/
Citera
2019-09-08, 20:35
  #728
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Nyamko Sabuni hamnar på 16 procent (minus fem procent sedan förra mätningen) i Expressens/Demoskops senaste förtroendemätning. Ett riktigt bottennapp för Sabuni och Liberalerna. Kommer Sabuni att repa sig framöver? Hur länge dröjer det innan någon slänger fram att Sabunis låga förtroendebetyg beror på rasism?

https://www.expressen.se/nyheter/kor...or-tummen-ned/
Hon har ju varit totalt osynlig över sommaren, vilket de andra också varit men då de är kända har de ett sedan tidigare fast förtroende de bottnar i.

Elddopet blir väl första partiledardebatten (utanför riksdagen). Gör hon inte riktigt, riktigt bra ifrån sig där är det nog rätt kört för henne.

Hon var f ö inte så imponerande i debatten mot Jimmie Åkesson, men gjorde heller inte totalt bort sig.
Citera
2019-09-08, 21:21
  #729
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Nyamko Sabuni hamnar på 16 procent (minus fem procent sedan förra mätningen) i Expressens/Demoskops senaste förtroendemätning. Ett riktigt bottennapp för Sabuni och Liberalerna. Kommer Sabuni att repa sig framöver? Hur länge dröjer det innan någon slänger fram att Sabunis låga förtroendebetyg beror på rasism?

https://www.expressen.se/nyheter/kor...or-tummen-ned/

Sabuni tror att hon både kan äta kakan och ha den kvar; hon måste välja sida: sitta i knät på sosseriet eller gå till höger. Att hon velar i den enormt viktiga invandringsfrågan är grunden till hennes kommande fall. En som suttit i Reinfeldts regering som integrationsminister har mycket att bevisa om hon vill vara trovärdig. Att hon blev vald berodde på att Ullenobehag var tydlig med att han ville fortsätta vara för oansvarig migrationspolitik, och nu måste hon visa att hon var det alternativ alla trodde. Personligen tror jag att hon är lika körd som partiet L: det blir foten ut i nästa val.
Citera
2019-09-17, 08:04
  #730
Medlem
Liberalerna: Nyamko om varför Sabuni-effekten uteblev

https://www.expressen.se/nyheter/nya...ekten-uteblev/
Även om Nyamko Sabuni i intervjun inte vill ”låsa sig” genom att gå ut med vilka som kommer att bli Liberalernas profilfrågor under hennes ledarskap så gör hon klart att partiet ska ”bli bäst” på integration.

Enligt Nyamko Sabuni innebär detta att ställa krav och ha förväntningar på samtliga som kommer till, och stannar, i Sverige – ”även flyktingar”.

Hon säger att alla har rätt till sin egen kultur ”inom ramen för den utveckling vi vill se i vårt land”.

– Vad önskar vi att se i vårt land när det gäller mänskliga rättigheter och respekten för män och kvinnor?, säger hon och talar om detta som det ”gemensamma kittet” i Sverige.
Bli bäst på integration, mänskliga rättigheter, respekten för män och kvinnor. I sanning en värdig liberal arvtagerska, antingen helt verklighetsfrånvänd eller naiv på ett barns nivå.

Dessa tåg har gått redan Nyamko, oavsett vilka ideal du har. Du är 30 år och 3 miljorer individer för sent ute.

Undrar vart hon tar vägen när hon får gå. Chef på migrationsverket?
Citera
2019-09-17, 09:12
  #731
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Liberalerna: Nyamko om varför Sabuni-effekten uteblev

https://www.expressen.se/nyheter/nya...ekten-uteblev/
Även om Nyamko Sabuni i intervjun inte vill ”låsa sig” genom att gå ut med vilka som kommer att bli Liberalernas profilfrågor under hennes ledarskap så gör hon klart att partiet ska ”bli bäst” på integration.

Enligt Nyamko Sabuni innebär detta att ställa krav och ha förväntningar på samtliga som kommer till, och stannar, i Sverige – ”även flyktingar”.

Hon säger att alla har rätt till sin egen kultur ”inom ramen för den utveckling vi vill se i vårt land”.

– Vad önskar vi att se i vårt land när det gäller mänskliga rättigheter och respekten för män och kvinnor?, säger hon och talar om detta som det ”gemensamma kittet” i Sverige.
Bli bäst på integration, mänskliga rättigheter, respekten för män och kvinnor. I sanning en värdig liberal arvtagerska, antingen helt verklighetsfrånvänd eller naiv på ett barns nivå.

Dessa tåg har gått redan Nyamko, oavsett vilka ideal du har. Du är 30 år och 3 miljorer individer för sent ute.

Undrar vart hon tar vägen när hon får gå. Chef på migrationsverket?

Sabuni inser ju vad problemet egentligen är:

Nyamko Sabuni tror sig veta varför hennes ledarskap inte lett till en märkbar tillströmning av väljare: januariavtalet.

– Många förväntade sig att jag skulle bryta januariavtalet, säger hon till SvD.

– Oavsett hur många gånger jag sa att vi skulle respektera avtalet, som ett parti och inte en partiledare tagit beslut om. De lyssnade inte på vad jag sa helt enkelt.


De som trodde att hon på egen hand skulle kunna bryta den impopulära JÖKen blev naturligtvis besvikna.

Detta sagt, så tror jag att JÖKen kommer att haverera innan nästa val på grund av det pyrande missnöjet inom S. Och då har Sabuni och liberalerna sin chans att profilera sig.
Citera
2019-09-17, 09:52
  #732
Avstängd
wwrs avatar
Det hon säger kommer inte att innebära några förändringar. Hade L istället satt in en skicklig debattör och brutit med JÖK:en hade de ju gjort stora framsteg i opinionen. Men ingen politiker vågar avvika från den gemensamma agendan. Sjuklöverpartiernas agenda bestäms säkert uppifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback