Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-05, 12:20
  #14497
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
De anser att hon tillhör en av världens främsta tänkare. Men främst är hon en aktivist, en handlingsmänniska.

Jag anser att hon INTE är en av världens främsta tänkare. Jag tyckte artikeln var löjeväckande, vad tyckte du själv?
2019-09-05, 13:10
  #14498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag anser att hon INTE är en av världens främsta tänkare. Jag tyckte artikeln var löjeväckande, vad tyckte du själv?

+10

Och det verkar mer handla om en (mycket mediekåt) lista över aktuella influencers än över "tänkare" i egentlig mening.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Den kurdiska matematikern Caucher Birkar, verksam vid Cambridgeuniversitetet, toppar listan över världens 50 främsta tänkare, som den brittiska tidskriften Prospect publicerade på tisdagen. Redan på plats 8, steget över den amerikanska kongressledamoten Alexandria Ocasio-Cortez, återfinns den svenska klimataktivisten Greta Thunberg. I motiveringen står det:

”Efter en sommar av värmeböljor och skogsbränder i hemlandet Sverige, bestämde sig Greta Thunberg för att inte gå till skolan: Om planeten inte hade någon framtid, argumenterade hon, var det ingen vits att studera. (---) Hon säger att hennes autism är långt ifrån ett hinder – utan hjälper henne att se världens problem som svartvita. Hon talar verkligen med en svidande tydlighet.”

En av samtidens "främsta tänkare" får alltså beröm för att hon har autism, för att hon uppmanar andra ungdomar att skita i sin utbildning och för att hon beskriver saker på ett renodlat och svartvitt sätt. Hmm, academic standard, va?
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-09-05 kl. 13:21.
2019-09-05, 13:31
  #14499
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
De anser att hon tillhör en av världens främsta tänkare. Men främst är hon en aktivist, en handlingsmänniska.
"De" är vad jag förstår en onlineröstning i tidningen Prospect, där vem som helst får vara med att rösta.
Om inte annat så är Gretas namn på listan ett tecken på hennes populäritet.
Inget och hänga upp sig på.
2019-09-05, 13:32
  #14500
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Greta är utsedd till världens främsta tänkare!

Inte illa

https://www.dn.se/nyheter/greta-thun...amsta-tankare/

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
+10

Och det verkar mer handla om en (mycket mediekåt) lista över aktuella influencers än över "tänkare" i egentlig mening.

En av samtidens "främsta tänkare" får alltså beröm för att hon har autism, för att hon uppmanar andra ungdomar att skita i sin utbildning och för att hon beskriver saker på ett renodlat och svartvitt sätt. Hmm, academic standard, va?
Ni tycks missa att den förra listan toppades av Thomas Piketty. Hans forskning har sedan dess blivit rejält ifrågasatt. Piketty var kanske inte helt ärlig om man säger så.
Lite ironiskt med tanke på Greta och klimatforskarna
2019-09-05, 13:39
  #14501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ni tycks missa att den förra listan toppades av Thomas Piketty. Hans forskning har sedan dess blivit rejält ifrågasatt. Piketty var kanske inte helt ärlig om man säger så.
Lite ironiskt med tanke på Greta och klimatforskarna


Det skrevs en hel del om Piketty i svenska tidningar efter att hans typ 800 sidor tjocka bok om senkapitalismen hade kommit på engelska (nästan ingen i svensk gammelmedia följer ju vad som händer på franska numera). Jag minns att jag frågade mig hur många av alla de svenskar som hyllade honom som faktiskt hade läst hans bok, eller ens hälften av den. Många verkade bara ha bläddrat litet och i övrigt förlitat sig på hörsägen och någon artikel i amerikansk press.
2019-09-05, 13:57
  #14502
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det skrevs en hel del om Piketty i svenska tidningar efter att hans typ 800 sidor tjocka bok om senkapitalismen hade kommit på engelska (nästan ingen i svensk gammelmedia följer ju vad som händer på franska numera). Jag minns att jag frågade mig hur många av alla de svenskar som hyllade honom som faktiskt hade läst hans bok, eller ens hälften av den. Många verkade bara ha bläddrat litet och i övrigt förlitat sig på hörsägen och någon artikel i amerikansk press.
Ja, Piketty var en medieälskling ett tag.
Sedan visade det sig att han hade fel.

Det är en tveksam lista som Greta är på.
__________________
Senast redigerad av DoraF 2019-09-05 kl. 14:00.
2019-09-05, 14:22
  #14503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Nej, jag jämför inte Greta med Federer på det viset utan här handlar jämförelsen alltså om vad som ska ses som rimliga nivåer och vem som bestämmer det. Är det rimliga nivåer att hålla på som Greta gör eller inte. Nej, säger jag då, jag skulle inte orka och jag skulle inte heller orka träna som en Federer men har man en passion för det man gör så inte bara orkar man göra mer än de flesta, man mår t.o.m. bra av det. Som Greta verkar göra. Hon och jag (eller Federer och jag) har inte samma referensramar vad gäller rimliga nivåer.

Hon har en uppenbar talang för att få folk att lyssna på vad hon säger och fascineras. Det borde man se även om man som du tror att det är en gigantisk konspiration som har valt ut henne, för varför skulle de annars välja ut just henne? Det räcker inte långt att vara liten, svag och gullig, såna går det 13 på dussinet av i världen.

Kritiken man reagerar på berör hennes person eller hennes släkt och beror på att det finns lite anständighet kvar i världen ändå: Slag under bältet ses fortfarande som ojuste!

Rädslan får folk av att se sig om i världen, lyssna på nyheterna, se sina bin dö och sitt vatten sina. Jag tycker att Greta tvärtom skänker hopp: Lyssna på vetenskapen och ge vetenskapen de resurser som krävs för att lösa problemen!


Hon har ingen talang att prata inför folk hon ser ju ut och låter som en robot.
Hur vuxna människor kan stå och lyssna på denna unge är obegripligt och pinsamt.

Du kan ju läsa hur Malena uttalat sig tidigare och det är därför hon får tillbaka med samma mynt, hennes dysfunktionella familj kan dra något gammalt över sig.
Malena är inte frisk och dessutom en vänsteraktivist, sänk skiten i Värtahamnen redan imorgon.
2019-09-05, 14:52
  #14504
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Hon har ingen talang att prata inför folk hon ser ju ut och låter som en robot.
Hur vuxna människor kan stå och lyssna på denna unge är obegripligt och pinsamt.

Helt uppenbart så har Greta någon slags talang eftersom så många lyssnar på henne och pratar om henne och pratar om det hon säger och pratar om det hon gör.

Till och med du gör det. Till och med dig har hon fångat.
2019-09-05, 14:57
  #14505
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Alla pris och utmärkelser delas ut för att dra uppmärksamheten till sin egen organisation. Pristagaren är inte ens sekundär. Något säger mig att till och med Greta inser detta. Men tydligen inte du.

Nej. Inte enbart, även om det förstås är en faktor.

Men även om du skulle ha rätt så ska du ändå fråga dig varför alla vill förknippas med just Greta. Varför inte med Lina på Guldlockskolan eller Fatima på Bergsjöskolan? Eller varför inte med Gretas syster Beata?

Att påstå att det inte har något alls med Greta att göra är ju faktiskt helt ologiskt.
2019-09-05, 15:08
  #14506
Avstängd
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Helt uppenbart så har Greta någon slags talang eftersom så många lyssnar på henne och pratar om henne och pratar om det hon säger och pratar om det hon gör.

Till och med du gör det. Till och med dig har hon fångat.

Det finns många som gör ett intryck på en att jämställa detta med att ha en talang är ju absurt. Idiamin, Ceaușescu, listan kan göras lång. Greta kommer i framtiden falla in under kategorin "Ungdom omgjord till liten flicka med flätor uppburen av de kommunister som hoppade på det gröna tåget efter murens fall.." Greta gav oss 12-år. Inte ett enda bevis har lagts fram som stödjer denna teori.

"Facts dont matter with Global Warming"
https://youtu.be/JmtytPiTZAo
2019-09-05, 15:19
  #14507
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Inte enbart, även om det förstås är en faktor.

Men även om du skulle ha rätt så ska du ändå fråga dig varför alla vill förknippas med just Greta. Varför inte med Lina på Guldlockskolan eller Fatima på Bergsjöskolan? Eller varför inte med Gretas syster Beata?

Att påstå att det inte har något alls med Greta att göra är ju faktiskt helt ologiskt.
Kom igen nu! Att vilja synas med Greta är ett bra sätt att bygga in miljö i ens varumärke. Bra så.

Det viktiga är att det Greta gör förhoppningsvis kommer att göra skillnad när det kommer till hur vi jordlingar kommer att tänka när det kommer till rovdrift och förstöring av vår planet.

Det är där som hennes ikonstatus som värdebärare av rätt förenklad retorik kring miljö kommer att ge effekt. En bra sådan.
__________________
Senast redigerad av 80231 2019-09-05 kl. 15:27.
2019-09-05, 15:27
  #14508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det viktiga är att det Greta gör förhoppningsvis kommer att göra skillnad när det kommer till hur vi jordlingar kommer att tänka när det kommer till rovdrift och förstöring av vår planet

Världen hade helt klart varit en bättre plats om alla tonåriga mobilzombies var som Greta istället.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback