2019-01-24, 10:05
Medlem
Tack för ännu fler råd och bekräftelse på att jag inte kan starta den genom att koppla den till en SE/30, nu kan jag släppa det :-)

Jag låter absolut bli att ta isär den själv, men har blivit lovad hjälp av en som kan lite mer än jag, så småningom!

Tack alla!
Citera
2019-02-06, 23:06
Bannlyst
Du behöver bootbar systemdiskett för 68k Mac . Finns en retrodata grupp på facebook, där bör du kunna hitta kompetens för den här generationens datorer. Glöm den lokala databutiken, dom kan inte se skillnad på mac plus eller mac se/030.

Du kan glömma "Kjell & co" SATA USB vaggor, den här generationen mac kör SCSI diskar. Vill du läsa disken behöver du troligen en äldre PC med SCSI kontroller och linux.
Senast redigerad av 53280 2019-02-06 kl. 23:09.
Citera
2019-02-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Du behöver bootbar systemdiskett för 68k Mac . Finns en retrodata grupp på facebook, där bör du kunna hitta kompetens för den här generationens datorer. Glöm den lokala databutiken, dom kan inte se skillnad på mac plus eller mac se/030.

Du kan glömma "Kjell & co" SATA USB vaggor, den här generationen mac kör SCSI diskar. Vill du läsa disken behöver du troligen en äldre PC med SCSI kontroller och linux.

Tack för ännu mer hjälp! Ursäkta att det har dröjt att svara, har inte varit inne här på ett tag. Jag tar till mig det du skriver och ser om jag kan leta upp den där facebookgruppen du skrev om :-)
Citera
2019-02-10, 18:29
Medlem
Funderar du på systemdisketter så finns det bl a på Tradera just nu.
Tänk på att du klarar bara upp till 7.5.5. Går även till SE/30.
Annars hade jag försökt hitta några 6.xx. Tror det går bättre på SE:n
Citera
2019-02-14, 15:27
Medlem
Tack :-) Jag ska tala med en som kan lite mer än jag om det här och rapportera alla förslag jag fått här och tar det vidare efter det - litar inte på att jag hittar rätt systemdiskett själv :-)
Citera
2019-02-17, 13:28
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Det kan även vara så enkelt att disken är trasig (stötar eller vad som helst, scsi var inte stabilt, speciellt inte till konsumentdatorer).

Eh, det var ju just det dom var. Men folk fattade sig inte på dess busstruktur och termineringskrav varvid folk aldrig fattade varför diskarna inte hittades...

Det finns en anledning att lagringslösningar och servrar än idag kör SCSI-baserade diskar (numer SAS, serial attached scsi)
Citera
2019-02-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Eh, det var ju just det dom var. Men folk fattade sig inte på dess busstruktur och termineringskrav varvid folk aldrig fattade varför diskarna inte hittades...

Det finns en anledning att lagringslösningar och servrar än idag kör SCSI-baserade diskar (numer SAS, serial attached scsi)
Jo, SCSI-lösningar var "commercial grade" eller kanske borde benämnas "industrial grade". Byggt med högre krav än efterföljande IDE och sedermera SATA. Apple var föregångare som byggde konsumentdator med den teknologin - dvs robust teknologi som även kan hantera externa diskar i native-hastighet.

eSATA lyckades aldrig bli lika robust.

USB är inte så robust, samt att vi fick vänta på USB 3.0/3.1 innan vi fick tillräcklig bandbredd.

Firewire var robust nog - och återigen någonting som Apple plockade in.
Citera
2019-02-18, 18:26
Medlem
Kehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage

Ja fel av mig, OS7.xx var det nog som spökade mest på min FX, men det resulterade alltid i scsi-knas, skanner+hd+apple tape-backup+zip-drive, alltid var det något som inte fungera. Hemska år.
Citera
2019-02-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ja fel av mig, OS7.xx var det nog som spökade mest på min FX, men det resulterade alltid i scsi-knas, skanner+hd+apple tape-backup+zip-drive, alltid var det något som inte fungera. Hemska år.
Kan vara lite speciellt om man har en hel bunt mixade externa saker och inte funderat igenom om man vill ha dem påslagna eller ej.
Citera
2019-09-02, 09:53
Medlem
Jag har kommit lite längre i mitt projekt, men ännu är jag inte där. Tusen, tusen tack till alla som engagerat sig!

Kehins förslag om att prova med "kringla+alt+p+r" vid uppstart fungerade tyvärr inte. Sedan följde jag (med hjälp från mer datakunnig!) kodsnickarns länk om hur man laddar ner ett systemprogram till en PC och använder det. Det gick inte heller: jag har nu upptäckt att det definitivt är en 800k dator. Det är väldigt konstigt, för den har två "disketthål", varav det ena är "fyllt" och inte kan användas - dvs det som jag läste mig till skulle indikera att det var en 1.44-modell. Men det är det alltså inte.

(Specialvariant? Datorn är ursprungligen köpt från ett universitet, kanske en uttjänt modell därifrån, hade de möjligen ett specialavtal med apple eftersom de köpte tusentals datorer?)

Så jag behöver alltså en systemdiskett för Mac som jag kan öppna datorn med. Har inte lyckats hitta några på nätet att köpa nu, och vet inte hur jag skall kunna ladda ner en själv: jag har en Macintosh SE-dator som fungerar - men den har inget internet. Och PC-disketter funkar inte i 800k-datorn...

Kan man tänka sig att det finns någon som kan tänka sig att låna ut en system-diskett så jag kan kolla, bara över dagen? Känner någon till några facebookgrupper eller liknande för "mac-nördar" där någon kan tänkas ha en diskett kvar? Jag har sökt men inte hittat något...
Citera
2019-09-02, 22:45
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
På baksidan på SE30:an finns en 25-polig DSUB-kontakt, det är anslutningen för extern SCSI-enhet ex HD, CD eller skanner. Tänk på att det finns 2 olika SCSI-kontakter om du kollar begagnat.

SCSI-diskar på den tiden var mycket hållbarare än motsvarande IDE.
Minns ett servicetillfälle hos en kund ca -93. Startade datorn från extern HD eftersom den interna hårddisken verkade "död" men gav den en däng med mobilen och den startade varpå innehållet kunde kopieras till den externa. Mission accomplished!

Tror dock inte du kan starta SE:n med hjälp av SE30:n.

Vill minnas att SCSI diskarna var bra mycket snabbare, än de där IDE
Citera
2019-09-02, 23:24
Medlem
Citat:
FX:n hade speciell terminator, den var svart. Hade sällan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in