Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Så lång tråd, inte läst en bråkdel.
Såg just Erics mamma på TV.
Jag själv som mamma slås av att om jag hade en son som Eric så hade jag aldrig gett honom ett låtsasvapen, han är ju stor i kroppen och inte en femåring.
Jag hade aldrig gått och lagt mig på kvällen utan att låsa överlåset för att inte riskera att han ska gå ut och göra något för att skada sig själv, typ ramla i vatten eller bli påkörd.
Har man föräldraansvar när ens barn är så gamla när dom har utvecklingsstörning?
Förstår att om det larmas om farlig person och Eric smyger omkring mitt i natten med et låtsasvapen
och at han blir skjuten.
I dagens samhälle som det är med skjutningar var o varanna dag så förstår jag polisens skjutning fast ändå inte, det var lite för mycket skott och kunde det inte ha siktats på typ benen?
Men vi vet ju inte hur Eric agerade, han kanske stod där och siktade på poliserna.
Håller med!
Varför ska man köpa "leksaker" som ser ut som riktiga vapen till sina barns. Det är omöjligt att avgöra för en polis om det är en leksak eller inte. Om inte annat, så är det mycket svårare att avgöra hur en person med ett psykiskt handikapp kommer att reagera i en hotfull situation. För en hotfull situation kan man lätt räkna ut att det var för alla inblandade. Även om man sett att Eric hade sitt handikapp, skulle han lika gärna ha kunnat få tag på en pistol från sina föräldrar. Även privatpersoner kan ha sådana vapentillstånd.
Likväl skulle det kunna vara ett illegalt vapen, vilket det finns fullt av i samhället.
Ett hot är ett hot och där finns även nödvärnsrätten. Att omständigheterna till slut uppdagades som de nu är, är väldigt sorgligt. Det är otroligt sorgligt för Erics mamma, men jag känner precis lika med de inblandade poliserna.
Det skulle vara intressant att se hur reaktionerna skulle bli i en liknande situation, där vapen, offer och polisernas agerande byts ut. Den hotade är ett 5-årigt barn, Eric Har en skarpladdad pistol och poliserna ser att Eric är på en 3-åring nivå och säger att han var nog bara där och lekte. Och så blev 5-åringen skjuten till döds.
Föreställer den situationen. Vilket är rätt sätt att agera?
Som polis vill man, som alla andra, komma hem hem och ren. Det finns ändå tillräckligt för dem att bearbeta, beroende på vad de gjort under sina arbetsdagar.
Sätt er själva i samma situation och fundera hur ni skulle reagera. Är ni villiga att offra era liv och hälsa? Hur lång tid tror ni att det tar att vända sig om och rikta ett vapen mot någon och skjuta?
Sluta tänka så långt som era korta näsor och inse att ni lever i en glasburk, där ni tror att allt är guld och gröna skogar. Alternativt är ni bara polishatare som egentligen inte bryr er om Eric alls.