2019-09-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vond
Rätten har begärt in yttrande från polisen. Det är standardförfarande när tilltalade riskerar att förlora jobbet då det påverkar straffmätningen.

Jo, det vet jag om.

Men det finns ju ändå ett visst utrymme att yttra sig som att "de riskerar att bli av med jobbet" eller liknande.
Särskilt i ett så pass komplicerat ärende som det här.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu har jag inte läst den faktiska inlagan från PAN, men det verkar som man konklusivt sagt att samtliga får behålla jobbet oavsett domslut.
Det är ett totalt magplask, och extremt oförsiktigt agerat av PAN.
Om det blir fällande dom har man målat in sig i ett hörn rejält eftersom poliser får sparken för mindre än det här.
PAN ger åter igen sken av att följa skådespelet och allmän opinion snarare än att komma med underbyggda argument. Hela grenen PAN skulle må bra av en total ombildning, för som det är nu kan man starkt ifrågasätta PAN´s självständighet.

Klok kommentar, instämmer till fullo.

Jag skulle väl egentligen säga detsamma om polismåls existens.
Citera
2019-09-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ja, har du inte läst att den intellektuella eliten konstaterat att detta är en rätt mongoloider har?

Detta har jag och flera andra påpekat flera gånger, men tydligen finns det någon naturlag som ger att en person med downs syndrom omöjligen kan vara aggressiv, och håller dom i vapen så förvandlas kulorna till luft

Jag hade bestämt för mig att kulor skadar en lika mycket, oavsett vilken diagnos den som håller i vapnet har. Vad fel man kan ha

Mitt inlägg var 100%ironiskt. Självklart funderar man inte över en persons fysiska anomalier när man får vapen riktat mot sig, och det ÄR svårt att se skillnad på en plastreplika och ett riktigt vapen.

Varför har du ett sådant jävla stort behov av att kalla personer med Down Syndrom får "mongo" och "mongolider"? Din syn på dessa människor är fan lika dålig som första gången jag träffade på dig här!
Det är fan katastrof att diskussionen 2019 går om huruvida man skall kalla det för "funktionshinder" eller "funktionsvariation" också sitter du och använder samma vokabulär som på 1970-talet. Vakna upp lite för fan!!??

Givetvis har inte funktionshindrade människor någon dispens för att bära vapen eller vapenattrapper. Däremot har dom lika stor rätt som alla andra att ha en leksakspistol. Sedan har ju polisen rätt att ingripa om denna leksakspistol skrämmer andra personer eller kan antas vara en riktig - Och handlar det om "skarpt läge", som det tyvärr blev här, har dom tom rätt att skjuta. Vilket dom också gjorde!?

Sedan skall det bli intressant att höra vad förklaringen till att det sköts hela 25 skott(!) utan att någon gång ha gjort den kontrollen, dom är skyldiga att göra emellan skotten....
Citera
2019-09-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sedan skall det bli intressant att höra vad förklaringen till att det sköts hela 25 skott(!) utan att någon gång ha gjort den kontrollen, dom är skyldiga att göra emellan skotten....

Läste på GP idag att de sköt 25 skott och endast 3(!) träffade honom. Var han en ninja eller? Är de så jävla usla på att skjuta?

Och bästa av allt, 2 av 3 skott träffade Eric i...RYGGEN! Så killen har alltså vänt sig om och det är då de dödande skotten har kommit - i ryggen!

Att man avlossar 25 skott och lyckas träffa 3 gånger varav 2 av gångerna är i ryggen efter offret/gärningsmannen har vänt sig om.. borde inte det vara ett tecken på att det här är antagligen inget bra polismaterial och det är dags för stöveln??
Citera
2019-09-02, 17:40
Medlem
Så lång tråd, inte läst en bråkdel.

Såg just Erics mamma på TV.
Jag själv som mamma slås av att om jag hade en son som Eric så hade jag aldrig gett honom ett låtsasvapen, han är ju stor i kroppen och inte en femåring.
Jag hade aldrig gått och lagt mig på kvällen utan att låsa överlåset för att inte riskera att han ska gå ut och göra något för att skada sig själv, typ ramla i vatten eller bli påkörd.

Har man föräldraansvar när ens barn är så gamla när dom har utvecklingsstörning?

Förstår att om det larmas om farlig person och Eric smyger omkring mitt i natten med et låtsasvapen
och at han blir skjuten.
I dagens samhälle som det är med skjutningar var o varanna dag så förstår jag polisens skjutning fast ändå inte, det var lite för mycket skott och kunde det inte ha siktats på typ benen?
Men vi vet ju inte hur Eric agerade, han kanske stod där och siktade på poliserna.
Citera
2019-09-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Läste på GP idag att de sköt 25 skott och endast 3(!) träffade honom. Var han en ninja eller? Är de så jävla usla på att skjuta?

Och bästa av allt, 2 av 3 skott träffade Eric i...RYGGEN! Så killen har alltså vänt sig om och det är då de dödande skotten har kommit - i ryggen!

Att man avlossar 25 skott och lyckas träffa 3 gånger varav 2 av gångerna är i ryggen efter offret/gärningsmannen har vänt sig om.. borde inte det vara ett tecken på att det här är antagligen inget bra polismaterial och det är dags för stöveln??

Varningsskott bredvid och Eric fortsatte att sikta??
Citera
2019-09-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Varningsskott bredvid och Eric fortsatte att sikta??

Möjligt men fick inte den känslan när jag läste artikeln (https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%...ten-1.17680476)

" Tre andra poliser når adressen och kontrollerar innergården. På väg ut därifrån ser de mannen med vapnet i handen. Poliserna berättar i förhören om hur de backar tillbaka in på gården, och hur mannen då kommer emot dem. Han höjer vapnet och riktar det mot en av dem.

"Och då känner jag att nu skjuter han ihjäl henne liksom, så då valde jag att skjuta med mitt vapen mot den här mannen och när jag skjuter, när jag bestämmer mig för och skjuta så, så får jag ju ett kraftigt tunnelseende", säger en av poliserna och fortsätter:

"Så jag skjuter och till slut så, så backar den här killen eller den här mannen och ramlar till marken och jag slutar skjuta och han tappar sitt vapen". "
Citera
2019-09-02, 18:01
Medlem
Det här är en sorglig soppa. Hoppas någon får sitta av lite tid för detta.
Citera
2019-09-02, 18:06
Medlem
Mig veterligen har samtliga inblandade satts på inre tjänst sedan detta hände, och där är dom än idag.[/quote]

Har jag ej fel för mig så tog det en vecka innan de förflyttades till inre tjänst.

Detta skedde först efter kritik i press framförts.
Citera
2019-09-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo

Dom förhoppningarna kan du nog lägga ned; "Brott i tjänsten", en mängd förmildrande omständigheter, tidigare ostraffade personer med ordnade liv och jobb kommer resultera i villkorlig dom...
Citera
2019-09-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo

Verkligen...R.I.P Eric 😪
Får ont i hjärtat varje gång jag läser något om eller hör något av den tragiska händelsen....å mitt förtroende för Sveriges inkvoterade poliser är inte jättehögt just nu...av flera olika anledningar....
Citera
2019-09-03, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Så lång tråd, inte läst en bråkdel.

Såg just Erics mamma på TV.
Jag själv som mamma slås av att om jag hade en son som Eric så hade jag aldrig gett honom ett låtsasvapen, han är ju stor i kroppen och inte en femåring.
Jag hade aldrig gått och lagt mig på kvällen utan att låsa överlåset för att inte riskera att han ska gå ut och göra något för att skada sig själv, typ ramla i vatten eller bli påkörd.

Har man föräldraansvar när ens barn är så gamla när dom har utvecklingsstörning?

Förstår att om det larmas om farlig person och Eric smyger omkring mitt i natten med et låtsasvapen
och at han blir skjuten.
I dagens samhälle som det är med skjutningar var o varanna dag så förstår jag polisens skjutning fast ändå inte, det var lite för mycket skott och kunde det inte ha siktats på typ benen?
Men vi vet ju inte hur Eric agerade, han kanske stod där och siktade på poliserna.

Håller med!

Varför ska man köpa "leksaker" som ser ut som riktiga vapen till sina barns. Det är omöjligt att avgöra för en polis om det är en leksak eller inte. Om inte annat, så är det mycket svårare att avgöra hur en person med ett psykiskt handikapp kommer att reagera i en hotfull situation. För en hotfull situation kan man lätt räkna ut att det var för alla inblandade. Även om man sett att Eric hade sitt handikapp, skulle han lika gärna ha kunnat få tag på en pistol från sina föräldrar. Även privatpersoner kan ha sådana vapentillstånd.

Likväl skulle det kunna vara ett illegalt vapen, vilket det finns fullt av i samhället.

Ett hot är ett hot och där finns även nödvärnsrätten. Att omständigheterna till slut uppdagades som de nu är, är väldigt sorgligt. Det är otroligt sorgligt för Erics mamma, men jag känner precis lika med de inblandade poliserna.

Det skulle vara intressant att se hur reaktionerna skulle bli i en liknande situation, där vapen, offer och polisernas agerande byts ut. Den hotade är ett 5-årigt barn, Eric Har en skarpladdad pistol och poliserna ser att Eric är på en 3-åring nivå och säger att han var nog bara där och lekte. Och så blev 5-åringen skjuten till döds.

Föreställer den situationen. Vilket är rätt sätt att agera?

Som polis vill man, som alla andra, komma hem hem och ren. Det finns ändå tillräckligt för dem att bearbeta, beroende på vad de gjort under sina arbetsdagar.

Sätt er själva i samma situation och fundera hur ni skulle reagera. Är ni villiga att offra era liv och hälsa? Hur lång tid tror ni att det tar att vända sig om och rikta ett vapen mot någon och skjuta?

Sluta tänka så långt som era korta näsor och inse att ni lever i en glasburk, där ni tror att allt är guld och gröna skogar. Alternativt är ni bara polishatare som egentligen inte bryr er om Eric alls.
Citera
2019-09-03, 06:57
Medlem
Läser i DN:

"03.47.59: Ett vittne larmar om att hon sett en man med en pistol. Mannen ska befinna sig utanför porten på Norra Stationsgatan 99. Han har inte sagt något, bara visat upp pistolen. Vittnet och hennes vän är jätterädda."

Det var starten kring det hela.
Vittnet och dennes vän såg det hela som farligt.
De såg inte heller at det var en ung man med downs syndrom utan de såg en man med vapen och larmade.
Dessa som larmade var inte trigger-happy poliser utan rädda medborgare.
Det är så oansvarigt att ge en stor med vuxen kropp person ett vapen och sen inte ha dörren stängd på nätterna.

Jag tycker så jävla synd om snutarna.
De åkte på ett larm till en adress där det fanns en man som hade både vapen och sprängmedel och var känd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in