Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-08, 20:59
  #1
Moderator
nobodys avatar
Ja som topic säger ge tips på tekniker ställ frågor om vapen ammunition tillbehör mm.
__________________
Senast redigerad av nobody 2018-08-08 kl. 21:05.
Citera
2018-08-09, 00:01
  #2
Medlem
-Andreas-s avatar
Bra iniciativ.

'Hur fungerar jakten? När får jag jaga? Hur mkt kostar detta? I vilken ände börjar man?';
NVV - Samlad information om jakt

'När, Vart o Vilken art får jag jaga?';
JF - Jakt tider

'Vilken studsare o kaliber behöver jag för min typ av jakt?';
Bra Jakt - Att Välja Kulgevär

'Vilken vilken am ska jag skjuta med?';
Norma Precision AB - Ammunition skolan

'Hur gör jag rent min studsare?';
RS-forum - Internationelle Mats guide till hur du gör rent din studsare

'Hur gör jag ren min hagelbössa?';
Jaktsidan - Vapenvård hagelbock

'Hur rengör jag min halv-auto studsare?';
RS-Forum - User 'Greylins' inlägg

'Vilken kom-radio ska jag köpa?';
Jakt o Fiske - TEST: Jaktradio

'Vilken kikarsikte behöver jag? Vilka kikarfästen, hur höga ringar o kan jag beställa billigare från utomlands?';
RS-forum - Optik tråden

'Jag undrar ditt, jag undrar datt om lagar, vad gäller egentligen?';
Ring Polisen på tel 114 14 o fråga.

'Jag undrar ditt o jag undrar datt om vilt?';
Ring Naturvårdsverket o fråga på tel 010-698 10 00

'Jag undrar ditt o datt om vapen, lagerstatus på hundpejl, GPS, reparationer, service, utrustning, med mera måste veta nu gärna i förrgår??'
Ring din orts-vapenhandlare typ Jaktia, Interjakt, 'Pelles Jakt o Fiske AB' osv.

Osv osv, bara fyll på.
__________________
Senast redigerad av -Andreas- 2018-08-09 kl. 00:09.
Citera
2018-08-27, 20:05
  #3
Medlem
Ska köpa ny radio (155).vilken? Varför och vilka tillbehör (typ extra laddare, antenner mm) rekommenderar du?
Citera
2018-08-28, 01:32
  #4
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phimani
Ska köpa ny radio (155).vilken? Varför och vilka tillbehör (typ extra laddare, antenner mm) rekommenderar du?
'Lafayette Micro 5'.
Därför att den är en vettig investering med bra prestanda o gång bar i de flesta jaktlag (ingen knas med kanalerna, alltså är kompatibel osv), bra ljud, batteri, funktioner, pris, räckvidd, allt.

Den plus kombinerad öronsnäcka/mikrofon, är nog allt. Upplever den mkt bra o tålig ;

https://www.pricerunner.se/pl/319-33...-155Mhz-priser
Citera
2018-09-21, 11:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
'Lafayette Micro 5'.
Därför att den är en vettig investering med bra prestanda o gång bar i de flesta jaktlag (ingen knas med kanalerna, alltså är kompatibel osv), bra ljud, batteri, funktioner, pris, räckvidd, allt.

Den plus kombinerad öronsnäcka/mikrofon, är nog allt. Upplever den mkt bra o tålig ;

https://www.pricerunner.se/pl/319-33...-155Mhz-priser

biltemas blev ju prisad för något år sen!
sjukt prisvärd.
Citera
2018-09-30, 23:25
  #6
Medlem
-Andreas-s avatar
Jägarregistret;
'Jägarregistret - Naturvårdsverket'

Länk till Jägarregistret, där du kan beställa hem el ladda hem kopior på din (ev borttappade original) jägarexamen, intyg mm.

Betala o ladda hem alt få hemskickat ditt statliga jaktkort, se historik för vilka år du betalade jaktkortet mm.
Och andra jakt relaterade ärenden du kan utföra med hjälpen av ditt Mobil Bank ID.
Citera
2018-10-18, 22:09
  #7
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pasis
biltemas blev ju prisad för något år sen!
sjukt prisvärd.
Ursäkt för sent svar.
Jaså, den ska jag läsa lite om, har en yngre/fattigare förmåga i jaktlag som behöver en vettig com-radio. Tack för tips.
Citera
2019-09-01, 15:32
  #8
Medlem
Jag har nyss tagit jägarexamen. Tanken är att jag ska delta på älgjakten samt jaga lite småvilt (främst rådjur). Nu har jag kommit till det här med att köpa en hagelbössa, studsare har jag redan. Jag tänker endast använda till jakt ca 10 ggr per år (dvs inget lerduveskytte etc).
Jag tänkte lägga ca 5-6000 kr på hagelbössan.

Nu står jag inför ett val att antingen köpa en begagnat bössa av iaf lite bättre märke eller att köpa en helt ny i samma prisklass.
Vad är att föredra?

Jag har tittat lite på XXLs ”Alaska” för 5499 kr.
https://www.xxl.se/alaska-over-under...162208_1_style

Vore den något? Någon med erfarenhet av den?
Citera
2019-09-02, 18:49
  #9
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isakk
Jag har nyss tagit jägarexamen. Tanken är att jag ska delta på älgjakten samt jaga lite småvilt (främst rådjur). Nu har jag kommit till det här med att köpa en hagelbössa, studsare har jag redan. Jag tänker endast använda till jakt ca 10 ggr per år (dvs inget lerduveskytte etc).
Jag tänkte lägga ca 5-6000 kr på hagelbössan.

Nu står jag inför ett val att antingen köpa en begagnat bössa av iaf lite bättre märke eller att köpa en helt ny i samma prisklass.
Vad är att föredra?

Jag har tittat lite på XXLs ”Alaska” för 5499 kr.
https://www.xxl.se/alaska-over-under...162208_1_style

Vore den något? Någon med erfarenhet av den?
Jag hade valt en begagnad av bättre sort.
Citera
2019-09-13, 09:08
  #10
Medlem
schvanss avatar
.338 för att jag älg?

Jag har tänkt att köpa en 338. men är inte säker om den är bra att jaga älg med?
Citera
2019-09-13, 09:32
  #11
Medlem
DeepThroat007s avatar
Erfarna jägare vet att kalibern sitter i skytten.

6,5 har fällt mest älgar i Sverige. Själv hade jag den kaliber när jag jagade rådjur o chans på kanske någon älgkalv. Bra för att det kändes roligare/mer manligt sköt jag annars älg med 9,3. På pappälgen (där jag vunnit på tävling) sköt jag dock minst ett poäng sämre vid varje skott med den senare kalibern.

Har provat 458 WM på bana men det var inget kul.

6,5 är billigast. Läste om den jägare som fällt mest elefanter o han körde med någon 6,5-kaliber.

Grövre kalibrar kan vara att föredra om det finns björn där man jagar. Jagar man även vildsvin kan det också spela in i kalibervalet.

Tycks finnas många varianter av .338:

https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37031-338/
Citera
2019-09-13, 10:40
  #12
Medlem
Vilken 338 är ju skillnad på lapua och ö 2in o win mag. 338 win är ju bara en uppneckad 308a hylsa. Dom flesta jaktkulorna är också gjorda för att expandera i 338 win hastigheter. Funkar bra som jaktkaliber. Men sen när vi kommer in på 338 win mag o lapua territorier går kulorna mycket fortare och därmed öppnar kulorna med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback